شناسهٔ خبر: 21399792 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

لبنان خواستار مشارکت در بازسازی سوریه شد لبنان خواستار مشارکت در بازسازی سوریه شد

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رائد خوری وزیر اقتصاد لبنان با اشاره به تمایل کشورش برای مشارکت در بازسازی سوریه گفت: در جریان سفر به مسکو طرح مشارکت لبنان را در بازسازی سوریه با طرف روسی مطرح کردیم.

به گزارش اسپوتنیک عربی، وی در گفت و گو با این خبرگزاری افزود: مشارکت در بازسازی سوریه از طریق مشارکت بین بخش خصوصی روسیه و لبنان صورت می گیرد.
 
خوری درباره زمینه هایی که لبنان می تواند در خصوص آن در سوریه همکاری کند، تصریح کرد: لبنان قادر به مشارکت با روسیه در این زمینه است و می تواند به چند دلیل در بازسازی سوریه نقش داشته باشد.
 
« نخست به دلیل موقعیت جغرافیایی و این که لبنان دارای نیروی انسانی توانمند است و عده زیادی از جوانان لبنانی در پروژه های ساخت و ساز کشورهای حاشیه خلیج فارس حتی در آفریقا نقشی فعال دارند و موفقیت هایی بزرگی در تاسیس شرکت ها و تاثیر زیادی در اقتصاد منطقه داشته اند و به همین دلایل طرف روسی می تواند از توان جغرافیایی، انسانی و مالی لبنان برای ایجاد موسسات، شرکت ها و کارخانه ها به منظور بازسازی سوریه استفاده کندو از آن گذشته لبنان قوانین انعطاف پذیری برای میزبانی از شرکت هایی دارد که در این زمینه فعالیت خواهند داشت.»
 
وی افزود: در زمینه اقتصادی و نظامی از سوی روس ها واکنش مثبت دیدیم و روسیه به خواسته های لبنان پاسخ داد و این موضوع را در نشست های مشترک اعلام کرد و نیز توافق های ابتدایی در خصوص برخی زمینه های اقتصادی و فرهنگی صورت گرفت و پنج توافقنامه امضا شد و ده توافق دیگر نیز وجود دارد که طرف های لبنانی و روس در حال بحث و گفت و گو درباره آنها هستند.
 
وزیر اقتصاد لبنان در خصوص چگونگی مشارکت لبنان در بازسازی سوریه به رغم این که دو طرف در حال حاضر رابطه گرمی ندارند، گفت: ما می گوییم که می توان از لبنان و خاک این کشور و قوانین و سرمایه گذاران آن به عنوان سکویی برای بازسازی سوریه استفاده کرد و ما در چارچوب این امر می توانیم در جریان بازسازی این کشور مشارکت کنیم . اکنون لبنان و سوریه از طریق بازرگانان با یکدیگر در ارتباط هستند و توافقاتی بین دولت سوریه و لبنان وجود دارد.
 
وی تاکید کرد که لبنان در انتظار مشارکت در طرح های زیر ساختی همانند راهسازی و بنادر است و این امر نه در ماه های آتی بلکه در سال های بعد امکان پذیر خواهد بود و ما خود را برای مشارکت در آن آماده می کنیم.
 
براساس گزارش اسپوتنیک، لبنان به عنوان کشوری که به لحاظ جغرافیایی نزدیکترین کشور به سوریه است سعی دارد تا در عملیات بازسازی سوریه به رغم وجود بحران در روابط دو کشور و نرسیدن به راه حل مسالت آمیز مشارکت داشته باشد.
 
پس از اینکه سعد الجریری نخست وزیر لبنان به دنبال سفر به مسکو و دیدارش با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد که لبنان می تواند سکویی برای بازسازی سوریه باشد، پرسش هایی در خصوص این تصریحات نخست وزیری لبنان مطرح شد، به خصوص اینکه قطع روابط سوریه و لبنان همچنان ادامه دارد و اختلاف هایی در داخل کابینه الحریری در هفته های گذشته به دلیل دعوت از برخی از وزاری لبنانی برای دیدار از نمایشگاه بین المللی دمشق به وجود آمد.

نظر شما