شناسهٔ خبر: 21390613 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تقریب | لینک خبر

خطیبان جمعه لبنان:

سکوت جهانیان در قبال کشتار مسلمانان میانمار، لکه ننگی بر پیشانی انسانیت است

هشدار نسبت به خطرات احتمالی جدایی اقلیم کردستان عراق، وحدت آفرین بودن موسم عاشورا، تأکید بر لزوم توقف نزاع و درگیری سیاسی در لبنان، درخواست توقف جنگ و خونریزی در یمن، انتقاد از تلاش برای عادی سازی روابط فرهنگی با رژیم صهیونیستی و انتقاد از سکوت جهانیان در قبال کشتار مسلمانان میانمار، از مهمترین محورهای خطبه های نماز جمعه دیروز لبنان بود.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، حجت الاسلام "سید علی فضل الله" امام جمعه بیروت در خطبه های نماز جمعه این هفته که در مسجد امامین حسنین(ع) برگزار شد، با اشاره به اینکه خطر صهیونیست ها همواره باقی است، تصریح کرد: خطر صهیونیست ها روز به روز برای لبنان افزوده می شود و شاهد آن نیز نصب دستگاه های جاسوسی صهیونیستی در برخی مناطق لبنان و تجاوز به حریم هوایی و شکستن دیوار صوتی بر فراز آسمان صیدا و همچنین مانور نظامی در مرزهای جنوبی است.
 
وی با تأکید بر آمادگی کامل لبنان نسبت به هرگونه تجاوز احتمالی اظهار داشت: گرچه اقدام نظامی دشمن در آینده ای نزدیک را بعید می دانیم اما این بدین معنا نیست که به راحتی بخوابیم بلکه باید کاملا هوشیار بوده و خود را برای بدترین شرایط آماده کنیم.
 
فضل الله در بخش دیگری از خطبه های نماز جمعه به نزدیک شدن پایان تروریسم در عراق پرداخت و ادامه داد: در حالی که پاکسازی کامل این کشور از لوث تروریسم بسیار نزدیک شده است، نسبت به گسترش بحران داخلی پس از اعلام برگزاری همه پرسی در اقلیم کردستان و مخالفت پارلمان این کشور هشدار می دهیم. از کردها می خواهیم نسبت به خطرهای این مساله و پیامدهای منفی آن هوشیار باشند چرا که آثار این موضوع به مرزهای عراق منحصر نشده و بر منطقه تاثیر می گذارد.
 
وی با اشاره به نزدیک بودن موسم عاشورا گفت: موسم عاشورا بهترین فرصت برای وحدت و همبستگی اسلامی و انسانی به شمار می آید. از همگان می خواهیم به گفتمان آگاه و برنامه ریزی شده که سبب اعتلای نام عاشورا شده و جذب همه ادیان و مذاهب را به همراه دارد، پایبند باشند.
 
"علامه عفیف نابلسی" امام جمعه شهر صیدا نیز در خطبه های نماز جمعه این هفته که در مجتمع حضرت زهرا(س) برگزار شد، گفت: گره خوردن جبهه های مقاومت در یمن و عراق و سوریه به هیچ وجه تصادفی نیست و جبهه آمریکا، رژیم صهیونیستی و داعش که سال هاست به ارتکاب جنایت علیه ملت های مسلمان می پردازد باید ضربه محکمی خورده تا به دشمنی و تروریسم و تجاوزهای مستمر پایان دهد.
 
این عالم لبنانی خاطرنشان ساخت: بسیاری از مسلمانان بی گناه در سوریه و عراق و یمن جان خود را از دست دادند و هم اکنون زمان مجازات متجاوزان و قدرت گرفتن مستضعفان است.
 
آیت الله نابلسی با اشاره به آخرین تحولات سوریه و عراق تصریح کرد: سوریه به امید خدا به جایگاه اصلی خود بازخواهد گشت و عراق نیز به اصالت و پاکی خود بازمی گردد، اما این دشمنان هستند که به سوی زوال گام برمی دارند.
 
حجت الاسلام "شیخ احمد قبلان" امام جمعه برج البراجنه بیروت هم در خطبه های نماز جمعه این هفته در مسجد امام حسین(ع)، بر لزوم توقف نزاع و درگیری سیاسی تأکید کرد و افزود: ادامه بازی نزاع و سنگ اندازی به معنای هدر رفتن زمان و فرصت و دستاوردهاست در حالی که رژیم صهیونیستی در حال تدوین سناریوهای مختلف جهت انتقام از لبنان و سرقت پیروزی های این کشور است.
 
وی در بخش دیگری از خطبه های نماز جمعه به بررسی آخرین تحولات منطقه پرداخت و خاطرنشان ساخت: ما در برابر تحولات و چالش های منطقه ای مهمی قرار داریم و دولت و سیاستمداران باید از این تحولات در راستای بهبود وضع لبنان بهره گیرند. سوریه یک شریک بسیار خوب برای لبنان است و گروه های سیاسی باید مواضع شجاعانه ای در این زمینه اتخاذ کنند.
 
امام جمعه برج البراجنه ادامه داد: در این راستا باید از همه گروه هایی که در سرنگونی پروژه توطئه گران و فتنه آفرینان علیه منطقه نقش داشتند تقدیر و تشکر کرده و سپاس و درود ویژه ای را تقدیم مقاومت کنیم.
 
"شیخ صهیب حبلی" عضو تجمع علمای مسلمان لبنان نیز در خطبه های نماز جمعه این هفته مسجد حضرت ابراهیم(ع) در شهر صیدا، با اشاره به هجمه های صورت گرفته علیه مقاومت اسلامی گفت: کسانی که در اشغال لبنان با دشمن صهیونیستی در سال 1982 همکاری کردند باید مورد محاکمه قرار گیرند نه مقاومتی که از جولان صهیونیست ها در این کشور جلوگیری بعمل آورد.
 
وی از تلاش برای عادی سازی روابط فرهنگی با دشمن صهیونیستی در برخی فیلم ها به شدت انتقاد کرد و افزود: دولت باید با همه کسانی که محصولات اسرائیلی را تبلیغ می کنند، به شدت برخورد کند. هرگونه عادی سازی با رژیم صهیونیستی یک خیانت به شمار می آید.
 
 وی در بخش پایانی خطبه های نماز جمعه، از سکوت جهانیان در قبال کشتار مسلمانان میانمار به عنوان لکه ننگی بر پیشانی انسانیت یاد کرد و گفت: در آستانه سالروز هجرت حضرت محمد(ص) باید از یاری مسلمانان یثرب از مسلمانان مکه درس گرفته و به یاری مسلمانانی بپردازیم که ذبح و شکنجه می شوند. متاسفانه دولت های اسلامی فقط به محکومیت بسنده کرده و هیچ اقدامی انجام نمی دهند.
 

نظر شما