شناسهٔ خبر: 21388424 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اعتدال | لینک خبر

ایران برای توسعه فضایی آماده است

دبیرکل سازمان همکاری های فضایی آسیا و اقیانوسیه (اپسکو) درباره ارزیابی خود از دستاوردهای فضایی جمهوری اسلامی ایران گفت: به نظر من، دولت ایران برای برنامه توسعه فضایی آماده است.

صاحب‌خبر -
دبیرکل سازمان همکاری های فضایی آسیا و اقیانوسیه (اپسکو)* درباره ارزیابی خود از دستاوردهای فضایی جمهوری اسلامی ایران گفت: به نظر من، دولت ایران برای برنامه توسعه فضایی آماده است.

به گزارش اعتدال به نقل از ایرنا، «لی شین جون» که برای شرکت در یازدهمین نشست شورای سران سازمان همکاری های فضایی آسیا و اقیانوسیه به تهران سفر کرده است، در گفت و گو با ایرنا افزود: ما در اپسکو بر پایه دستاوردهای دولت ایران، برای به اشتراک گذاری یافته های دیگر اعضا آمادگی داریم.

فعالیت های اپسکو که مقر آن در چین است، به طور رسمی از سال 2008 میلادی آغاز شد و در زمینه آموزش و تربیت نیروی انسانی، انجام طرح های مشترک در فضا و ماورای جو و استفاده و بهره وری از ماهواره ها فعالیت می کند.

آقای لی ادامه داد: فکر می کنم فناوری فضایی می تواند همه روندها را سرعت ببخشد و مردم کشورهای مختلف از آن بهره مند شوند.

** تبادل دانش و فناوری فضایی
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیست و دوم شهریورماه پس از دیدار با دبیرکل سازمان همکاری های فضایی آسیا و اقیانوسیه از تعریف 2 طرح تخصصی با اعضای این سازمان خبر داد.

«محمدجواد آذری جهرمی» هدف از این طرح ها را «استفاده از توانمندی های بین المللی» اعلام کرد و گفت: به محض جمع بندی این طرح ها، گزارش آن را منتشر می کنیم.

لی نیز درباره شیوه های بهره مندی متقابل جمهوری اسلامی ایران و اپسکو از دانش یکدیگر به ایرنا گفت: در اپسکو همه اعضا، برابرند. هر یک از کشورهای عضو هنگامی که می خواهند با یکدیگر همکاری کنند، فناوری خود را در سطح یکسان به اشتراک می گذارند.

هشت کشور جمهوری اسلامی ایران، چین، بنگلادش، پاکستان، مغولستان، پرو، تایلند و ترکیه در اپسکو عضوند.

دبیرکل اپسکو تصریح کرد: ما این همکاری ها را ادامه می دهیم و بر آن تاکید داریم.

وی ادامه داد: فکر می کنم ما (ایران و اپسکو) می توانیم دانش و فناوری فضایی را تبادل کنیم و آن را با یکدیگر به اشتراک بگذاریم.

لی ابراز امیدواری کرد روزی برسد که همه اعضا بتوانند در سطحی یکسان و برابر با یکدیگر در قالب این سازمان بین المللی فضایی همکاری کنند.

آنگونه که آذری جهرمی اعلام کرد همکاری با اپسکو در 2 بخش ماهواره های سنجشی و مخابراتی تعریف شده است.

وی توضیح داد: کشورهای عضو این سازمان با اشتراک گذاری داده (دیتا) از ماهواره های سنجشی می توانند خدماتی به هم دهند و به جای فرستادن 10 ماهواره و ساخت یک ایستگاه دریافت، 
ماهواره واحدی را با 10 ایستگاه دریافت داشته باشند.

بهمن ماه گذشته در پی بارش های شدید در چند استان جنوبی مانند فارس، بوشهر، کرمان و هرمزگان سیل جاری شد که خسارت های جانی و مادی به همراه داشت.

آنگونه که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد در سیل چند ماه پیش استان های فارس و بوشهر از کشورهای عضو اپسکو برخی اطلاعات ماهواره ای دریافت شد و در اختیار سازمان مدیریت بحران قرار گرفت.

از دیگر اهداف اپسکو می توان به توسعه مراکز آموزش، توسعه همکاری های صلح آمیز و تقویت توانایی های کشورهای عضو اشاره کرد.

بازدهمین نشست شورای سران سازمان همکاری های فضایی آسیا و اقیانوسیه (اپسکو)* از بیست و یکم شهریورماه با حضور رییسان سازمان های فضایی و نمایندگان رسمی هشت کشور عضو، در تهران آغاز شد.

ایران در 2سال گذشته ریاست شورای سران اپسکو را بر عهده داشت و در نشست تهران، این کرسی را به مغولستان تحویل داد.

نظر شما