شناسهٔ خبر: 21381191 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سفیر برزیل در تهران در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا اعلام کرد:

آمادگی برزیل برای افزایش واردات مشتقات پتروشیمی- نفتی و کود از ایران

تهران- ایرنا- سفیر برزیل در تهران بر تامین منافع 2 کشور از روابط دوجانبه تاکید کرد و گفت: ایران یکی از واردکنندگان محصولات کشاورزی ازبرزیل است و ما نیز برای افزایش واردات کودشیمیایی، فرآورده های پتروشیمی و مشتقات نفتی از این کشور آمادگی داریم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «رودریگو دی آزردو سانتوس»* در مصاحبه یک ساعته با خبرنگار اقتصادی ایرنا که در سفارتخانه این کشور صورت گرفت، افزود: سالیانه بخشی از کودشیمیایی مورد نیاز برزیل از ایران تامین می شود که می توان این صادرات را افزایش داد.
وی ادامه داد: همچنین ایران می تواند افزایش صادرات محصولات پتروشیمی و مشتقات نفتی مورد استفاده در صنایع ما را در دستور کار قرار دهد.
به گفته وی، برزیل در کنار محصولات کشاورزی می تواند در زمینه صادرات تجهیزات و ماشین آلات کشاورزی، صنایع پتروشیمی و گاز، اتوبوس، خودرو و قطعات خودرو در بخش حمل و نقل و لوازم بهداشتی به ایران گام های موثری بردارد.
«قصد ما صادرات یک طرفه صنایع و تولیدات صنعتی نیست بلکه می خواهیم این محصولات را در قالب مشارکت با طرف های ایرانی و داخل ایران تولید و عرضه کنیم که این اقدام علاوه بر ایجاد اشتغال در این کشور به افزایش صادرات محصول نهایی به کشورهای همسایه می انجامد.

** مذاکره برای سرمایه گذاری دوجانبه
این مقام برزیلی درباره کشت فراسرزمینی ایران در کشور خود تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی ایران ساختاری به این منظور دارد و باید شرکت های موجود در این ساختار موضوع فعالیت های فرامرزی را جلو ببرند و با برزیل مذاکره داشته باشند که تاکنون برخی از این شرکت ها به کشور ما سفر کرده و ارزیابی های اولیه را انجام داده اند.
وی تاکید کرد دولت ها از کشت فراسرزمینی حمایت می کنند و اضافه کرد: ایران به عنوان اصلی ترین بازار محصولات کشاورزی برزیل در خاورمیانه به حساب می آید بنابراین طبیعی است پس از بحث تجارت، درباره سرمایه گذاری دوجانبه صحبت کنیم؛ زیرا تجارت راهگشای مسیر سرمایه گذاری است.
وی افزود: گفت و گوهایی را با ایران برای توسعه همکاری، تسهیل و مدیریت سرمایه گذاری در دستور کار داریم که می تواند در زمینه کشاورزی، خدمات و صنایع باشد و توافقنامه آن در حال بررسی است.
وی پیشنهاد دیگر دولت برزیل برای توسعه همکاری با ایران را «تامین مالی سرمایه گذاری بخش کشاورزی در قالب تضامین دولتی» عنوان کرد و گفت: برای سرمایه گذاری برزیل در بخش کشاورزی ایران پیشنهاد کردیم بانک توسعه از سوی دولت برزیل مسوولیت تامین مالی طرح هایی را بر عهده بگیرد که برزیلی ها قرار است در آن فعالیت داشته باشند و ضمانت سرمایه گذاری از سوی دولت ایران باشد.
وی اضافه کرد: ما در زمینه تحقیقات کشاورزی موفقیت های خوبی داشته ایم و می توانیم از لحاظ علمی و فنی و تبادل تجربیات، همکاری های خوبی با شرکای ایرانی خود داشته باشیم.
به گزارش ایرنا، جمهوری فدراتیو برزیل بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین کشور آمریکای جنوبی است که پایتخت آن برازیلیا و زبان رسمی آن پرتغالی است.
برزیل که منطقه وسیعی را بین مرکز آمریکای جنوبی و اقیانوس اطلس در بر می‌گیرد، شرقی‌ترین کشور قاره آمریکاست و با کشورهای اروگوئه، آرژانتین، پاراگوئه، بولیوی، پرو، کلمبیا، ونزوئلا، گویان، سورینام و گویان فرانسه هم‌مرز است.
در حقیقت، برزیل با همه کشورهای آمریکای جنوبی بجز اکوادور و شیلی مرز مشترک دارد.
قدمت روابط ایران و برزیل به بیشتر از یک سده می‌رسد.
در سال 1282 خورشیدی (1903 میلادی) اسحاق خان مفخم‌الدوله وزیر مختار ایران در واشنگتن به چند کشور آمریکای جنوبی سفر کرد و عهدنامه دوستی و بازرگانی را با کشورهای این ناحیه از جمله برزیل، آرژانتین، اروگوئه، مکزیک و شیلی امضا کرد.
از زمان امضای سند موافقتنامه همکاری فرهنگی بین 2کشور در سال 1336، تاکنون 46 موافقتنامه، یادداشت تفاهم و اسناد مختلف در عرصه ‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری، علمی-آموزشی، فرهنگی و دانشگاهی امضا شده است.
..................
* Rodrigo de Azeredo Santos

برای آگاهی از اخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
‏IRNAeco@
اقتصام**9186*1961* گزارش: هما همت خواه* انتشار: مریم مسعود

انتهای پیام /*

نظر شما