شناسهٔ خبر: 21380537 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

ائمه جمعه استان مطرح کردند؛

شعرا و مداحان با پالایش شعر ومداحی، فرصت اهانت را از دشمنان اهل بیت (ع) سلب کنند/سکوت مجامع بین المللی در قبال نسل کشی در میانمار و یمن را تاسف بار است

ائمه جمعه استان اردبیل این هفته بر مسئله نسل کشی در میانمار، فرا رسیدن ایام محرم و نیز لزوم کمک به مستمندان و دانش آموزان نیازمند در آستانه بازگشایی مدارس اشاره کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سبلان‌ما ائمه جمعه استان اردبیل این هفته بر مسئله نسل کشی در میانمار، فرا رسیدن ایام محرم و نیز لزوم کمک به مستمندان و دانش آموزان نیازمند در آستانه بازگشایی مدارس اشاره کردند.

امام جمعه اردبیل:
 

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل در خطبه های این هفته نمازجمعه با اشاره به فرا رسیدن ماه محرم گفت: طبق روایات، ثواب حضور در عزای امام حسین (ع) محیرالعقول است.
حضرت آیت الله عاملی روح عزاداری را در توجه به هدف و مرام امام حسین (ع) دانست و گفت: امر به معروف و لزوم رهبریت حاکم صالح، رکن اصلی قیام امام حسین (ع) است.
وی افزود: بدون امر به معروف و نهی از منکر امکان ورود به اردوگاه امام حسین (ع) نیست. بزرگترین بیعت با امام حسین (ع) در اول محرم این است که با حضرت عهد ببندیم که در برابر منکر تغییر رفتاری داشته باشیم. این تغییر از هزاران ساعت عزاداری ارجح است چون عزاداری مقدمه همین فریضه است.
رئیس شورای فرهنگ عمومی استان از شعراء، مداحان و عزاداران خواست با پالایش شعر و مداحی و عزاداری، از هرگونه عمل با سخن بی اساس، فرصت شماتت و اهانت و تحقیر را از دشمنان اهل بیت (ع) سلب نمایند.
نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از خطبه ها از حضور وزیر راه و شهرسازی در استان اردبیل و مشاهده مشکلات مربوط به راه و شهرسازی از نزدیک تشکر نمود و گفت: حضور وزیر محترم فرصت خوبی بود تا نیازهای اصلی و اساسی استان در حوزه راه و شهرسازی به ایشان منعکس شود.
وی افزود: اینجانب سخن خودم را با ایشان از بیله سوار شروع کردم و به اطلاع ایشان رساندم که وضع ناشایست جاده های بیله سوار و گرمی، غرور مقدس اهالی و بلکه ملت ما را شکسته است. مقایسه راه های دو طرف، وهن بزرگ برای کشور و دولت و منشأ خطر امنیتی است. همچنین با ایشان مطرح شد که شهرستان پارس آباد با رشد سریع به دومین شهر استان تبدیل شده و با سرازیر شدن سه هزار میلیارد تومان برای مهار آبهای مرزی گرمی، بیله سوار، پارس آباد و اصلاندوز حجم تردد در جاده های منتهی به پارس آباد مخصوصا جاده مشکین شهر به پارس آباد بسیار پرمخاطره شده و مدام تلفات می گیرد و اینجانب با شنیدن هر تصادف و داغدار شدن هر خانواده، خود را صاحب عزا دانسته و احساس حقارت و شرمندگی و قصور، تمام وجودم را فرا می گیرد. از این رو دو بانده شدن جاده مشکین شهر پارس آباد از مطالبات حیاتی ماست
امام جمعه اردبیل ادامه داد: اضافه شد که یکی از مهم ترین محل های تفریح و سیاحت اهالی مکرم و معظم آذربایجان شرقی و بلکه آذربایجان غربی، سرعین و آستارا است و این باعث ترافیک بسیار شدید و حتی گاهی انسداد در جاده نمین آستارا می گردد؛ به همین جهت احداث باند دوم این جاده از مطالبات اصلی اهالی استان است همچنانکه مسئولین آذربایجان شرقی دقیقا به همین جهت اقدام به دو بانده کردن مسیر بستان آباد به سراب نموده اند.
وی در ادامه گفت: اضافه شد که استان به طور متوازن پیشرفت نکرده و جنوب استان با محرومیت و مهاجرت تکان دهنده مواجه است. در این خصوص احداث جاده خلخال به ماسوله و درّام به طارم موجب رونق گردشگری و صنعت توریسم در این منطقه خوش آب و خوا خواهد بود. همچنبن با بیان حجم زیاد تردد و حادثه خیز بودن جاده سرچم به تکمیل باند دوم این جاده تاکید شد.
نماینده ولی فقیه در استان در ادامه سخنان خود گفت: همچنین بیان شد که استان اردبیل با دارا بودن بیش از 60 آب گرم معدنی در دامنه سبلان، استعداد فوق العاده برای سرمایه گذاری در بخش توریستی دارد. اگر کمربند توریستی سبلان که از سرعین شروع و در مشکین شهر ختم می گردد، تکمیل و زیرساخت های سرمایه گذاری فراهم شود، قطعا استان از انقلاب اقتصادی برخوردار خواهد بود.
وی افزود: در نهایت بر ذهنیت منفی اهالی استان نسبت به عملکرد دولت در خصوص راه آهن و تبعیض بین استان ها اشاره شد و اینکه اگر خزانه خالی است باید برای تمام استانها خالی باشد و جناب وزیر با بیان اینکه راه آهن اردبیل به هزار میلیارد تومان اعتبار احتیاج دارد، پیشنهاد دادند راه آهن اردبیل از طریق صندوق توسعه ملی حمایت مالی شود و اظهار داشتند در این خصوص ما اقداماتی انجام داده ایم و شایسته است نماینده ولی فقیه از طریق مکاتبه با مقام معظم رهبری، اجازه استفاده از صندوق را اخذ نمایند.
حضرت آیت الله عاملی با بیان موافقت خود با این پیشنهاد اظهار داشتند: اینجانب ضمن موافقت با این پیشنهاد، در این خصوص ضرورت موضوع را با معاون اول رئیس جمهور نیز در میان خواهم گذاشت. جناب وزیر نیز قول دادند که در این خصوص از هیچ تلاشی مضایقه نخواهند کرد و پیشنهاد دادند که موضوع راه آهن را در معیت نماینده ولی فقیه در استان، در تهران به طور مشترک پیگیری نمایند.

امام جمعه نیر:

مهمترین درس عاشورا سازش ناپذیری با دشمن است

به گزارش نیریمیز، حجت الاسلام میکائیل مقدسی در نماز جمعه این هفته شهرستان نیر با اشاره به استکبارستیزی امام حسین(ع) خاطرنشان کرد: سیدالشهدا خیلی راحت می‌توانست با یزید بیعت کند و جان خودش و خانوده‌اش را حفظ کند اما اهداف والای او موجب شد که سر سوزنی با استکبار سازش نکند.
 

خطیب جمعه نیر با بیان اینکه عاشورا درس مبارزه است نه مذاکره ابراز کرد: واقعه کربلا جنگ تمام عیاری بین ایمان و کفر بود و اگر امام حسین(ع) به دنبال  تسلیم و پذیرش ظلم بود که دیگر نیاز به جنگ نداشت.

 

وی یادآور شد: گفت‌و‌گوی‌های سیدالشهدا با عمر بن سعد و لشکریانش از موضع قدرت بود و با هدف هدایت آن‌ها صورت گرفت نه اینکه امام از برخی مواضع کوتاه بیاید تا آن‌ها دست از جنگ بکشند و این واقعه عظیم بیانگر اوج استکبارستیزی، دشمن شناسی و زیر بار ظلم نرفتن است و مردم و مسئولان باید از آن الگو بگیرند.

 

حجت الاسلام مقدسی گفت: یقین داشته باشیم که دشمنان اسلام سعی می‌کنند اصالت پیام و حقانیت عاشورا را زیر سئوال ببرند تا شاید به اهداف انحرافی خود که دور کردن اسلام از حق و حقیقت و آزاد‌اندیشی است دست یابند.

 

وی دینداری را اصالت فلسفه ناب سید‌الشهدا برشمرد و خاطرنشان کرد: آنچه که امروز در مکتب امام حسین (ع) باید به ظرفیت و قابلیت آن توجه کنیم انس گرفتن با مبانی ارزشی است که می‌تواند حیات طیبه جامعه اسلامی را به سمت اعتلا و اعتماد واقعی بکشاند.

 

امام جمعه شهرستان نیر یادآور شد: برخی‌ها سعی می‌کنند با دست زدن به حرکت‌هایی که ارزش و اصالتی ندارد به دست دشمن بهانه‌ای در تخریب و تضعیف نظام اسلامی بدهند که اگر خوب توجه کنیم با بصیرت و آگاهی بیشتر می‌توانیم این آسیب‌ها را از دامن اسلام و عزاداری‌های حسینی پاک کنیم.

 

حجت الاسلام مقدسی در ادامه سکوت مجامع بین المللی در قبال وقایع اخیر و نسل کشی در میانمار و یمن را تاسف بار خواند و افزود: بی شک این سکوت مرگبار نقطه تاریکی در کارنامه مجامع بین المللی و مدعیان حقوق بشر و دموکراسی خواهد بود.

 

وی گفت: فاجعه‌ای که در میانمار در حال رخ دادن است قطعا یک نسل کشی گسترده است که در سکوت مجامع بین‌المللی در حال انجام است.

 

حجت الاسلام و المسلمین دکتر صفری:

نباید بنیان خانواده در سایه بی توجهی ها سست شود

به گزارش سیفار، حجت الاسلام و المسلمین دکتر صفری با دعوت عموم مردم به تقوای الهی گفت: تمام نصایح برای انسان بخاطر داشتن تقوا است و کارها بدون تقوا هیچ ارزش ندارد.

 

امام جمعه گرمی با اشاره به ۲۵ ذیحجه روز خانواده و روز نزول آیه «هل اتی» در سوره الانسان که راجع به خانواده و استحکام پایه‌های آن است، گفت: اگر الگوی هر خانواده ای، امیرالمومنین علی(ع) و فاطمه زهرا(س) است نباید در حد حرف باشد بلکه باید اخلاق و رفتار و کردار و منش آن خانواده هم شبیه آنها باشد.

 

وی با انتقاد از وضعیت نامناسب حجاب برخی خانم ها در سطح شهر و سست شدن بنیان خانواده ها در سایه بی توجهی ها، گفت: خانواده ها بخاطر غفلت خود و برنامه ریزی که دشمن برای سست کردن بنیان خانواده ها دارد در معرض خطر قرار گرفته و نتیجه این بی توجهی ها هم افزایش طلاق و بدحجابی در سطح جامعه است.

 

حجت الاسلام و المسلمین صفری گفت: بیشتر خانواده ها نه بخاطر عشق و محبت در زندگی بلکه بخاطر  ترس از قانون و مهریه و بخاطر توافقی که بینشان صورت می گیرد در کنار هم زندگی می کنند و به همین خاطر بنیان خانواده سست شده و با اندک اختلافی از هم می پاشد.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ماه محرم و ماه قیام اباعبدالحسین(ع)حسین در پیش است و نیاز به ماه محرم بیش از هر زمان دیگری بخاطر وجود فتنه از تمام لحاظ احساس می شود، اظهار کرد: وظیفه ما در ماه محرم صرفا گریه و زاری نیست بلکه باید پیام عاشورا را به نسل جدید انتقال دهیم و جوانان را با طبل و مسائل حاشیه ی سرگرم نکنیم و این از وظیفه ریش سفیدان و هیئت امناء مساجد است.

 

خطیب جمعه گرمی با بیان اینکه اسلام ناب از ثمرات کربلاست؛ افزود: پیام محرم هم به احساسات و هم به عقل و منطق نیاز دارد؛ در عزاداری های محرم که در شهرستان برگزار می شود عموما از احساسات استفاده می شود و در حالی که قلبها احساساتی و آماده شنیدن پیام ماه محرم می شود پیام رسانی در مراسمات وجود ندارد تا اهداف و فلسفه قیام اباعبدالحسین (ع) را به انها  انتقال دهد به همین خاطر وجود مبلغ و روحانی در عزاداری ها لازم و ضروری به نظر می رسد.

 

حجت الاسلام و المسلمین صفری با بیان اینکه مردم کمیته امداد امام(ره) را در انجام ماموریت هایشان دستگیری کنند، افزود: ۸۰۰نفر دانش آموز و دانشجو تحت پوشش کمیته امداد شهرستان گرمی وجود دارد و و این نهاد مقدس در نظر دارد برای هر کدام از این تحصیل کرده ها بخاطر در پیش بودن بازگشایی مدارس و دانشگاه ها بسته ۲۰۰ هزار تومانی تهیه و در اختیار آنها قرار دهد.

امام جمعه موقت پارس آباد مغان:

مسئولان برای حل مشکل آب کشاورزان تدبیری بیاندیشند

به گزارش آران مغان، ظهر امروز آیین سیاسی عبادی نماز جمعه با حضور پرشور مردم پارس آباد و امامت امام‌جمعه موقت، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن باقری اقامه شد.

امام جمعه موقت پارس آباد در خطبه اول با توصیه همگان به رعایت تقوای الهی و دوری از گناه کردن ایام روز مباهله را تبریک گفت و به شرح کوتاهی از این واقعه تاریخی پرداخت.

باقری در ادامه با اشاره به جنایت‌های دلخراش میانمار و محکومیت شدید آن اظهار کرد: از مجامع بین‌المللی که ادعای حقوق بشر دارند انتظار می‌رود به سکوت مرگبار خود در قبال جنایت گسترده در میانمار پایان دهند.

امام جمعه موقت پارس آباد با بیان اینکه امروز شاهد سکوت و نسل‌کشی مسلمانان در پیش چشم جهانیان هستیم، گفت: اگر یک فرد جانی را اعدام کنند استکبار جهانی سریعا موضع گرفته و ادعای حقوق بشر می کند اما در مقابل کشتار کودکان مظلوم میانمار لب تر نمی کنند.

باقری با اشاره به نامگذاری 27 شهریور به روز شعر و ادب فارسی و روز بزرگداشت سید محمدحسین شهریار گفت: این شاعر پرآوازه آذربایجان نقشی مهم در عرصه شعر و ادب فارسی و انقلاب اسلامی در کشور ایفا کرد که علی ای همای رحمت از سرودهای مهم این شاعر نامی است.

وی به فرارسیدن 31 شهریور ماه آغاز هفته دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: هشت سال دفاع مقدس سند افتخار و بیانگر شجاعت، دلاورمردی و ایثارگری های فرزندان ایران اسلامی است.

امام جمعه موقت پارس آباد افزود: در طول تاریخ و در جنگهایی که صورت گرفت بخشی از خاک کشورمان را از دست داده ایم اما با ایثارگری های جوانان و از خودگذشتگی شهدای سرافراز در جنگ تحمیلی هشت ساله یک وجب از خاک کشور به دست دشمنان نیافتاد.

باقری به آغاز سال 1439 هجری قمری و شروع محرم الحرام اشاره و ضمن تاکید بر ساماندهی ایستگاه های صلواتی، بر ضرورت جذب جوانان و برگزاری برنامه ها در مساجد تاکید کرد.

خطیب نمازجمعه موقت پارس آباد در بخش دیگری از سخنان خود به نارضایتی کشاورزان منطقه اشاره و گفت: نبود آب کافی برای آبیاری مزارع کشاورزی باعث شده تا کشاورزان پارس آبادی در مقابل دفتر امام جمعه این شهر تجمع کرده و نسبت به این امر معترض باشند.

وی با بیان اینکه مسئولین تدبیری برای حل مشکل آب کشاورزان اتخاذ کنند، بر فرهنگ سازی و تبیین ضرورت حفاظت از منابع آب از سوی مردم تاکید کرد.

باقری در پایان به درگذشت پدر امام جمعه پارس آباد اشاره و از طرف مردمان این شهرستان، این مصیت وارده را به حجت الاسلام رشادی و خانواده معزا تسلیت گفت.

انتهای پیام/

نظر شما