شناسهٔ خبر: 21373829 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

امام جمعه قزوین در دیدار با اعضای ستاد نماز جمعه:

اثرگذاری نماز جمعه مستلزم شناخت جایگاه این فریضه عبادی سیاسی است

نماینده ولی فقیه و امام جمعه قزوین گفت: اثرگذاری نماز جمعه مستلزم «شناخت دقیق جایگاه نماز جمعه» و «همخوانی و هم‌ افزایی اعضای ستاد نماز جمعه» است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین، آیت‌ الله عبدالکریم عابدینی نماینده ولی فقیه و امام جمعه قزوین در دیدار اعضای ستاد نماز جمعه قزوین که در دفتر نماینده ولی فقیه در استان برگزار شد، اظهار کرد: اگر بخواهیم نماز جمعه اثربخشی خود را در میان اقشار مختلف جامعه داشته باشد باید نسبت به شناخت جایگاه این فریضه عبادی سیاسی و نیز همخوانی و هم‌ افزایی اعضای ستاد نماز جمعه اقدام کنیم.

وی میزان اثرگذاری نماز جمعه را مستلزم «شناخت دقیق جایگاه نماز جمعه» و «همخوانی و هم‌افزایی اعضای ستاد نماز جمعه» با اهداف و برنامه‌های این نهاد انقلابی و مردمی دانست و افزود: اگر همه کسانی که در عرصه نماز جمعه فعالیت می‌ کنند، این دو رسالت را سرلوحه کار خود قرار دهند، شاهد تحولات عظیم در این عرصه خواهیم بود و در نهایت دغدغه‌ های رهبری محقق خواهد شد.

آیت‌ الله عابدینی یاد و خاطره مرحوم آیت‌ الله باریک‌ بین را گرامیداشت و افزود: مرحوم آیت‌ الله باریک‌ بین زحمات بسیار زیادی را برای شکل‌ گیری و اقامه باشکوه نماز جمعه متحمل شدند و از خدای متعال برای ایشان علو درجات را مسالت داریم.

وی در ادامه با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص اهمیت نماز جمعه، تصریح کرد: رهبر فرزانه انقلاب نماز جمعه را قرارگاه معنوی، تقوایی، بصیرتی، فرهنگی و ایمانی معرفی کرده‌اند و این تعریف ایشان جایگاه عظیم نماز جمعه و اهمیت کار شما را به خوبی نشان می‌ دهد.

امام جمعه قزوین با تاکید بر اینکه باید تعریف و تفسیرهای رهبری از نماز جمعه را با جدیت بیشتری پیگیری کنیم، خاطرنشان کرد: اگر مطالبات رهبری را در حوزه نماز جمعه با جدیت دنبال و اجرایی نکنیم، کارها تشریفاتی شده و اثر مطلوب خود را از دست خواهند داد.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین اذعان کرد: هر نماز جمعه یک انقلاب و راهپیمایی عظیم برای تعظیم شعائر الهی و اثرگذاری بیشتر در جامعه است و اگر به این معنا یقین داشته باشیم و بر مبنای آن برنامه‌ ریزی کنیم، شاهد اتفاقات مطلوب‌ تر خواهیم بود.

آیت‌ الله عابدینی در فراز دیگری از سخنان خود اقامه نماز را معروف بزرگی دانست که مانع از بروز منکرها می شود و یادآور شد: اقامه نماز تنها نماز خواندن نیست زیرا اگر نماز در جامعه اقامه شود منکرات کنار رفته و معروف‌ ها تقویت خواهند شد.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین اقامه نماز را یکی دیگر از رسالت‌ های فعالین عرصه نماز جمعه برشمرد و افزود: فعالین عرصه نماز جمعه باید با تمام تلاش دغدغه دین و اقامه نماز داشته باشند و برای تحقق این هدف از هیچ تلاشی فروگذار نکنند.

وی فعالیت‌ ها و برنامه‌ های ستاد نماز جمعه قزوین را حرکتی رو به جلو و همراه با پیشرفت دانست و با اشاره به افزایش چشمگیر حضور مردم در نماز عید فطر و قربان، عنوان کرد: خوشبختانه هر سال شاهد افزایش جمعیت در نماز عید فطر و قربان هستیم و ضروری است هر سال بلافاصله بعد از نماز عید فطر و قربان برای سال آینده برنامه‌ ریزی کنیم.

امام جمعه قزوین بر جذب هر چه بیشتر مردم به نماز جمعه تاکید کرد و گفت: ستاد نماز جمعه باید جاذبه هایی ایجاد کند تا هر روز شاهد افزایش جمعیت نمازگزاران جمعه باشیم.

آیت‌ الله عابدینی در بخش پایانی سخنان خود بر الگوگیری از تجارب ستادهای موفق نماز جمعه سراسر کشور و انتقال تجربیات موفق ستاد نماز جمعه قزوین به سایر شهرها تاکید کرد.

در ابتدای این دیدار علی شفیعی‌ شاد رییس ستاد نماز جمعه قزوین اظهار کرد: با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب، رویکرد ستاد نماز جمعه صرفا برگزاری نماز جمعه نیست، بلکه حقیقتا به معنای اقامه نماز است.

وی تصریح کرد: رهبری انقلاب اسلامی نماز جمعه را قرارگاه فرهنگی، بصیرتی و اخلاقی و قلب فرهنگی هر شهر معرفی کرده‌اند که باید روحیه معنویت، تقوا و ایمان را در شهر تقویت کند.

رییس ستاد نماز جمعه قزوین افزود: قسمت عمده تحقق این رسالت که دغدغه جدی رهبری است، بر عهده ستاد نماز جمعه است و با همدلی و وفاق محقق خواهد شد.

این مسوول در ادامه به برخی از اقدامات انجام شده در ستاد نماز جمعه قزوین اشاره کرد و یادآور شد: تشکیل و راه‌ اندازی معاونت پژوهشی یکی از اقدامات ستاد نماز جمعه بوده که کارهای پژوهشی خوبی در حوزه نماز جمعه، خطبه‌ ها و فرآیند ها صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه در این مدت حدود 2هزار طرح گرافیکی طراحی و منتشر شده است، ابراز کرد: در حوزه نشر و رسانه، نشریه جماعت به عنوان کاری فاخر و بی‌نظیر منتشر شد و بنا داریم در دور جدید این نشریه را به همراه چند نشریه دیگر به صورت الکترونیک در اختیار مخاطبان قرار دهیم.

شفیعی‌ شاد اضافه کرد: در نماز عید فطر نسبت به سال قبل افزایش 10برابری و در نماز عید قربان افزایش 6 برابری جمعیت را شاهد بودیم.

رییس ستاد نماز جمعه قزوین به برنامه‌ های پیش روی ستاد نماز جمعه قزوین هم اشاره و عنوان کرد: طرح روستاها با رویکرد رفع موانع حضور مردم روستاهای اطراف قزوین در نماز جمعه در دست اجرا است که امیدواریم به زودی محقق شود.

وی ابراز کرد: طرح میعاد دانش‌ آموزی طرح دیگری است که تفاهم نامه‌ آن با آموزش و پرورش صورت گرفته و بنا داریم در این طرح زمینه حضور هدفمند دانش‌ آموزان را در نماز جمعه فراهم نماییم.

در پایان ضمن تجلیل از اعضای ستاد نماز جمعه، طی حکمی از سوی آیت‌ الله عابدینی، رضا مروتی به عنوان معاون فرهنگی ستاد نماز جمعه قزوین منصوب شد.

امام جمعه2

نظر شما