شناسهٔ خبر: 21370825 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

پارلمان عراق استاندار کرکوک را برکنار کرد

ایرنا

صاحب‌خبر -
پارلمان عراق با اکثریت قاطع آرا نمایندگان مجلس در نشست روز پنجشنبە نجم الدین کریم استاندار کرکوک را از مسئولیت خود برکنار کردند.

به گزارش ایرنا، در این نشست که با حضور 173 تن از نمایندگان پارلمان عراق برگزار شد تمامی اعضا رای به برکناری نجم الدین کریم استاندار کرکوک از اتحادیە میهنی کردستان عراق دادند.

نجم الدین کریم شب گذشته (چهارشنبه) با حضور در یک ‌برنامه تلویزیونی اعلام کرده بود که این پارلمان عراق نیست که به وی رای اعتماد داده و تنها مردم کرکوک می توانند درخصوص سرنوشت وی تصمیم‌گیری‌کنند.

این تلاش ها در حالی منجر به برکناری استاندار کرکوک شد که مسعود بارزانی همزمان با سفر بە کرکوک اعلام کرد: پارلمان عراق در تلاش برای خلع مسئولیت از نجم الدین کریم استاندار کرکوک است اما ما بە خواسته آنها تن نمی دهیم.

براساس قانون شماره 21 شورای استان ها پارلمان عراق این صلاحیت را دارد که از استاندارانی که تخلف می کنند سلب رای اعتماد کرده و آنان را برکنار کند.

پیشتر نیز پارلمان عراق اثیل النجیفی استاندار پیشین نینوا را به اتهام همکاری با کشورهای خارجی و داعش از کار برکنار کرده بود.

تصمیم پارلمان عراق پس از آن که نجم الدین کریم استاندار کرکوک در ماه های اخیر اقدام به برافراشتن پرچم اقلیم کردستان در کرکوک بدون توجه به قانون اساسی عراق کرده و نیز مجوز برگزاری نشست شورای استانی را برای‌مشارکت در همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق صادر کرد.

منابع رسمی در کرکوک گفتند: استان کرکوک در پی‌ تصمیمات اخیر شورای استانی و سفر بارزانی به این استان و تاکید بر برگزاری همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق در کرکوک آبستن تنش های جدید و درگیری است.

مسعود بارزانی در سفر خود به کرکوک اعلام کرد که از این منطقه در مقابل هر حمله ای دفاع و همه پرسی را در این استان برگزار خواهند کرد.


نظر شما