شناسهٔ خبر: 21369769 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

دبیرکل ناتو: ناتو جنگ سرد جدید نمی‌خواهد

خبرگزاری ایسنا

دبیرکل ناتو درباره روابط این ائتلاف با روسیه، کره شمالی بحران اوکراین و سایر مسائل سیاسی مهم سخن گفت.

صاحب‌خبر -
ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در مصاحبه با اسپوتنیک گفت: ناتو نظارت بر تولید تسلیحات هسته‌ای و موشکی از سوی کره شمالی و نیز شرایط در این منطقه را به دقت زیر نظر دارد.

استولتنبرگ گفت: ما تحلیل، نظارت بر شرایط در این منطقه و بررسی‌ها درباره ساخت تسلیحات هسته‌ای و موشکی در کره شمالی را افزایش دادیم. همچنین ما همکاری با شرکایمان در این منطقه خصوصا کره جنوبی و ژاپن را ارتقاء دادیم. ما دیدارهای متعددی با شرکایمان در ماه‌های اخیر در ناتو داشتیم.

او همچنین از تایید تحریم‌های جدید علیه کره شمالی در شورای امنتیت سازمان ملل استقبال کرد.

استولتنبرگ در پاسخ به این سوال که آیا کره شمالی قادر به حمله به ایالات متحده است، گفت: آنها در روند تولید آن دسته از قابلیت‌ها هستند و به همین دلیل است که نگرانی ایجاد شده و این نگرانی نه تنها از سوی آمریکا بلکه در میان اعضای ناتو و جامعه بین‌الملل هم وجود دارد. این تهدیدی برای صلح و امنیت بین‌المللی است. این یک تهدید جهانی است و باید با واکنش جهانی نیز روبرو شود.

او افزود: بنابراین من از تصمیم سازمان ملل برای تحریم‌های اقتصادی استقبال می‌کنم. مهم است که آن تحریم‌ها از سوی تمام کشورها کاملا اجرایی شود.

برنامه تسلیحات موشکی و اتمی کره شمالی نقض فاحش قطعنامه‌های شورای امنیت است و مایه بی ثباتی در کل منطقه و افزایش تنش‌هاست.

به گفته استولتنبرگ رئیس کمیته نظامی ناتو و رئیس ستاد ارتش روسیه درباره تحولات نظامی حین در دیدارهای شخصی گفت‌وگو کردند.

این اولین دیدار میان مقام‌های نظامی ارشد ناتو و روسیه از زمان پایان همکاری‌های عملی دو جانبه از هفتم سپتامبر بوده است.

استولتنبرگ گفت: من از دیدار این مقام‌ها استقبال می‌کنم چرا که این بخش مهمی از خطوط ارتباطی نظامی ماست و برای ناتو حفظ گفت‌وگوی سیاسی با روسیه و نیز ادامه ارتباط سیاسی از طریق مسیرهای تماس باز مهم است. این گفت‌وگوها درباره شفافیت نظامی و قابل پیش بینی بودن است تا از عدم رخداد حادثه اطمینان حاصل شود.

دبیرکل ناتو همچنین گفت: روسیه از زمان پایان جنگ سرد هیچ رزمایشی را بر اساس شفافیت و حضور ناظران نظامی انجام نداده است. بنابراین از روسیه می‌خواهیم تا از سند وین تبعیت کند و همچنین به مدرن شدن این سند کمک کند چرا که حفره‌های بسیاری در آن وجود دارد و این سند مستعد ارتقاء است.

به گفته او ناتو در حال مطالعه احتمال برگزاری نشست جدید شورای روسیه ناتو است.

او همچنین گفت: ناتو درباره احتمال کاهش سطح نمایندگی روسیه در این ائتلاف صحبتی نکرده است اما حضور سفیر روسیه در ناتو در بروکسل را مثمر ثمر می‌داند.

نظر شما