شناسهٔ خبر: 21369027 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خرداد | لینک خبر

ابراهیم جعفری تهدید کرد: رهبران کُرد آماده تبعات اعلام استقلال باشند

صاحب‌خبر -
خرداد: ابراهیم جعفری» وزیر امور خارجه عراق هشدار داد: اجرای اعلام استقلال یکجانبه از سوی کردها دشوار خواهد بود و رهبران کرد باید خود را برای تبعات آماده کنند.
 
به گزارش خرداد از ایرنا از خبرگزاری رویترز جعفری روز گذشته (چهارشنبه) در مصاحبه با این خبرگزاری، گفت: رهبران کرد قبل از هر گونه اقدامی در زمینه استقلال باید به دقت به آن فکر کنند.
وی که برای شرکت در نشست اتحادیه عرب در قاهره پایتخت مصر بسر می برد، افزود: افرادی که درصدد اعلام چنین استقلالی هستند باید مسئولیت آن را بپذیرند. اعلام هرچیزی آسان است اما عملی کردن آن چندان آسان نیست.
اتحادیه عرب در بیانیه پایانی نشست خود با صدور قطعنامه ای، همه پرسی استقلال کردستان را مغایر با قانون اساسی دانست؛ خواسته ای که بازتاب موضع دولت مرکزی و پارلمان ملی عراق است.
جعفری که در هتلی در مصر با رویترز مصاحبه می کرد گفت: ما به مذاکره و حمایت کشورهای عربی و غیرعربی متکی هستیم. همان طورکه دیروز شاهد بودیم وزیران خارجه عرب اجماع دیپلماتیک کشورهای عربی را جلب کردند.
جعفری گفت: جامعه بین المللی باید کمک و دیگر حمایت های خود را به عراقی ارائه دهند تا امکان بازسازی موصل و دیگر شهرهای باز پس گرفته شده از داعش فراهم شود.
وی افزود: بر کسی پوشیده نیست که همه کشورهایی که از جنگ و ویرانی خارج شده اند خسارات فراوانی دیده اند به ویژه اگر طرف مقابل سیاست «زمین سوخته» را (راهبردی نظامی به معنی از بین بردن تمامی منابع در دسترس نیروی دشمن) اجرا می کند. آنها هرگز اراضی تحت تصرف تا قبل از نابودی آن واگذار نکردند.
وزیر امور خارجه عراق گفت: خانه ها، موسسه ها، بیمارستان، مساجد، بازارها و محل های عبادت همگی نابود شدند و پول لازم (برای بازسازی) آنها کم نیست بلکه به مبلغ هنگفتی نیاز هست.
رویترز نوشت: «از جنگ اول خلیج فارس در سال 1991، منطقه کردنشین شمال عراق از خودمختاری گسترده ای برخوردار بوده است. از زمان تهاجم نظامی سال 2003 آمریکا به عراق و سرنگونی «صدام حسین» رئیس جمهوری پیشین عراق، این منطقه با وجود ناآرامی های سراسرعراق عمدتا باثبات بوده است.
کردها خواستار برگزاری همه پرسی در 25 سپتامبر (3 مهر) هستند اما دولت بغداد مخالف آن است و قانونگذاران آن به مخالفت با آن رای دادند. همسایگان عراق از جمله ترکیه، ایران و سوریه نیز از ترس ایجاد تفرقه بین جمعیت کرد خود نگران برگزاری این همه پرسی هستند.
قدرت های غربی درعین حال نگران آن هستند که همه پرسی در منطقه نیمه خودمختار و غنی از نفت کرکوک، توجهات را از جنگ با داعش منحرف کند.
به گزارش ایرنا، وزیران خارجه عرب روز چهارشنبه با صدور قطعنامه ای همه پرسی جدایی کردستان عراق را رد کرده و آن را مخالف قانون اساسی این کشور دانستند.
«احمد ابوالغیط » دبیرکل اتحادیه عرب روز سه شنبه در افتتاحیه یکصد و چهل و هشتمین جلسه وزرای خارجه این اتحادیه در قاهره از کردهای عراق خواست که با بغداد وارد گفت و گو شوند و وحدت کشورشان را حفظ کنند.

نظر شما