شناسهٔ خبر: 21367962 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

امكان عزل رييس‌جمهور كرد عراق توسط مجلس

افزايش تنش‌هاي لفظي بر سر رفراندوم در كردستان عراق

گروه بين‌الملل: وزیر خارجه عراق به رهبران کرد نسبت به عواقب جدایی کردستان از عراق هشدار داد و در راستاي افزايش تنش‌هاي لفظي، رئیس منطقه کردستان عراق به بهانه مقابله با آنچه که تهدیدات «الحشد الشعبی» علیه همه پرسی می‌خواند، نظامیانی از پیشمرگه‌ها را به کرکوک اعزام کرد.

صاحب‌خبر -
ابراهیم جعفری، در حاشیه نشست وزرای خارجه کشورهای عربی در قاهره اعلام کرد، رهبران کرد در صورتی که به طور یک‌طرفه "استقلال" اقلیم کردستان را اعلام کنند، باید آمادگی رویارویی با عواقب آن را هم داشته باشند. وزیر خارجه عراق با اشاره به اینکه اجرایی کردن استقلال سخت‌تر از آن چیزی است که پیش‌بینی می‌شود، رهبران کرد را پیش از انجام هرگونه اقدامی در راستای جدایی کردستان به تفکر عمیق فراخواند.

اعزام پيشمرگه‌ها به کرکوک
در راستاي افزايش تنش‌هاي لفظي، رئیس منطقه کردستان عراق به بهانه مقابله با آنچه که تهدیدات «الحشد الشعبی» علیه همه پرسی می‌خواند، نظامیانی از پیشمرگه‌ها را به کرکوک اعزام کرد. یکی از نمایندگان ترکمانی در استان کرکوک عراق اعلام کرد که دو تیپ از نیروهای پیشمرگه و شماری از عناصر پ‌ک‌ک به نیروهای کردی حاضر در «طوزخورماتو» ملحق شده‌اند. حسن توران گفت: استقرار این نیروها در کرکوک، یک اقدام تحریک‌آمیز از سوی دولت منطقه کردستان به شمار می‌رود و دولت مرکزی باید فورا، اقدام کند و امنیت را در استان کرکوک با اعزام نیروهایی از ارتش عراق، برقرار کند.

امكان عزل رييس‌جمهور كرد عراق توسط مجلس
در همين حال، منابع عراقي اعلام کردند که نشستی میان مقامات سیاسی عراق برگزار شد تا اقدامات برای سلب اعتماد از رئیس جمهور این کشور کلید بخورد. منابع عراقی نزدیک به ائتلاف شیعی حاکم در عراق اعلام کردند که گروه‌ها در داخل این ائتلاف و با هماهنگی با صالح المطلق، از رهبران اهل تسنن درصدد هستند تا امضاهایی در داخل پارلمان برای سلب اعتماد از فواد معصوم، رئیس جمهور این کشور جمع شود،  چراکه معصوم مخالفت خود را با همه‌پرسی اقلیم کردستان اعلام نکرده است.
 
منابع تصریح کردند که نشستی میان المطلق و نوری مالکی، معاون رئیس جمهوری عراق در منزل مالکی در منطقه الخضراء درخصوص سلب اعتماد از فواد معصوم که از ائتلاف کردستان است، برگزار شد. منابع خاطرنشان کردند، راهبری این اقدامات برای جمع کردن امضاها در داخل پارلمان را نوری مالکی، معاون اول رئیس جمهور و رهبر ائتلاف دولت قانون برعهده دارد و وی این کار را با هماهنگی با گروه‌ها در داخل ائتلاف شیعی و گروه‌های سیاسی اهل تسنن انجام می‌دهد که برجسته‌ترین آنها ائتلاف العربیه به رهبری صالح المطلق است.

در همین حال، فائق الشیخ علی، از نمایندگان مستقل ائتلاف مدنی اعلام کرد رویکردی در داخل پارلمان برای برکنار کردن فواد معصوم و نجم الدین کریم، استاندار کرکوک وجود دارد. وی خاطرنشان کرد که نجم الدین کریم اصرار دارد که در کرکوک نیز همه‌پرسی جدایی از عراق در ۲۵ سپتامبر جاری برگزار شود. این نماینده تصریح کرد، جمع آوری امضا در داخل پارلمان برای برکنار کردن رئیس جمهور و استاندار کرکوک و تصویب قوانینی در مخالفت با همه‌پرسی اهرم‌فشارهایی در قبال رویکردهای آتی کردها است.

از سوي ديگر، هیدر نائورت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه گفت‌وگو میان بغداد و اربیل درباره مسائل حل نشده را خواستار شد و افزود، مردم عراق قربانی‌های فراوانی در مقابله با داعش داده‌اند و باید بر مبارزه با تروریسم متمرکز شوند. پیشتر نیز شورای وزارتی اتحادیه عرب با پیش‌نویس ارائه شده توسط عراق مبنی بر مخالفت با همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق و مغایر خواندن آن با قانون اساسی موافقت کرد.

در این پیش‌نویس آمده است، همه‌پرسی استقلال، اتحاد عراق را که عامل اصلی پیروزی این کشور در مبارزه با تروریسم و امنیت و ثبات منطقه است، به خطر می‌اندازد و مورد تهدید واقع شدن وحدت این کشور خطری برای منطقه، توان کشورها و ملت‌های آن در مقابله با تروریسم است. یکی از اعضای جنبش کردی "تغییر" اعلام کرد، آمریکا ضمن تاکید بر لزوم حفظ وحدت عراق، بار دیگر مخالفت خود را با برگزاری همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق اعلام کرد.

واشنگتن "قاطعانه" مخالف برگزاری همه‌پرسی است
هوشیار عمر، عضو اتاق روابط دیپلماتیک در جنبش کردی "تغییر" اعلام کرد، ایالت متحده بار دیگر بر مخالفت خود با برگزاری همه‌پرسی "استقلال" اقلیم کردستان عراق تاکید کرد. هوشیار عمر در گفت‌وگو با شبکه knn وابسته به جنبش تغییر (که مخالف با مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان است)، گفت: برت مک‌گورک، نماینده ویژه آمریکا در ائتلاف بین المللی ضد داعش با فرماندهی جنبش تغییر نشستی داشت که این نشست جهت ابلاغ موضع آمریکا درباره برگزاری همه‌پرسی به کردستان برگزار شد. این فعال جنبش تغییر تاکید کرد: هیئت آمریکایی خواهان تاخیر در برگزاری همه‌پرسی از طریق صدور مصوبه‌ای از سوی پارلمان کردستان شد.  مک‌گورک نیز تصریح کرد که آمریکا به صورت "قاطعانه و صریح" با برگزاری همه‌پرسی در ۲۵ سپتامبر مخالف است.

هوشیار عمر در ادامه افزود: هیئت آمریکایی همچنین با حیدر العبادی، نخست وزیر عراق نیز دیدار و تاکید کرد، آمریکا، انگلیس و فرانسه در حل مشکلات بین اقلیم و بغداد برای ایجاد چارچوب جدیدی از روابط بین دو طرف ضمن وجود تضمین‌ها مشارکت خواهند کرد. پارلمان عراق روز سه شنبه بر مخالفت با همه‌پرسی اقلیم کردستان تاکید کرد و نخست وزیر عراق را به اتخاذ "تمامی تدابیر برای حفظ تمامیت عراق" ملزم کرد. در پی تصویب این مصوبه نمایندگان کرد پارلمان را ترک کردند. در مقابل، مسعود بارزانی با اعلام اینکه "پارلمان عراق نمی‌تواند اراده مردم کرد را در هم بشکند"، بار دیگر بر اراده اقلیم کردستان جهت برگزاری همه‌پرسی تاکید کرد.

آنکارا: رفراندوم برای کردستان عراق هزینه دارد
وزارت خارجه ترکیه امروز (پنجشنبه) اعلام کرد، آنکارا از اقدام پارلمان عراق برای مخالفت با رفراندوم استقلال کردستان حمایت کرده و به منطقه خودمختار کردستان عراق هشدار می‌دهد اصرار روی برگزاری رفراندوم هزینه خواهد داشت. پارلمان بغداد سه‌شنبه به نخست وزیر این کشور مجوز داد تا تمام تدابیر لازم را برای حفظ وحدت عراق در واکنش به رفراندوم ۲۵ سپتامبر در نظر بگیرد. مسعود بارزانی، رهبر اقلیم کردستان عراق متعاقبا متعهد شد تا این رفراندوم را برگزار کند و آن را "حق طبیعی" توصیف کرد.

در بیانیه کتبی وزارت خارجه ترکیه آمده است: از نظر ما اصرار مداوم رهبری کردستان عراق در خصوص برگزاری رفراندوم و افزایش بیانیه‌های احساسی نگران‌کننده است. در ادامه این بیانیه آمده است: قابل ذکر است که این اصرار قطعا تبعاتی دارد. ما از آنها می‌خواهیم تا با حسن نیت عمل کرده و این رویکرد پر اشتباه را فورا رها کنند. ترکیه که بزرگترین جمعیت کرد منطقه را دارد نگران است رای "آری" به رفراندوم ۲۵ سپتامبر احساسات جدایی‌طلبی در مناطق جنوب شرقی خودش را تقویت کند. این مناطق جایی است که شبه‌نظامیان کرد بیش از سه دهه در آنها دست به اقدامات مسلحانه زده و جان بیش از ۴۰ هزار تن را گرفته‌اند. ماه گذشته رئیس حزب اپوزیسیون ناسیونالیست ترکیه هشدار داد: ترکیه باید در صورت لزوم، به این رفراندوم به چشم دلیلی برای جنگ نگاه کند. با این حال نخست وزیر ترکیه این هشدار را بی اساس دانست.

دبیرکل سازمان ملل: اربیل وارد گفتگو با بغداد شود
در پی مخالفت‌های بین‌المللی درباره برگزاری همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق، دبیرکل سازمان ملل از اقلیم کردستان خواست با بغداد وارد گفت‌وگو شده و به توافقی دست یابند. به گزارش ایسنا، به نقل از سومریه نیوز، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل ابراز امیدواری کرد که مشکلات موجود بین بغداد و اربیل از طریق گفت‌وگو حل شود، چراکه عراق در حال حاضر مرحله سختی را پشت سر می‌گذارد. وی افزود: ما دولت‌های اربیل و بغداد را به دستیابی به توافق سفارش می‌کنیم. من با اقلیم کردستان همبستگی خود را ابراز می‌کنم. من چندین بار به این اقلیم سفر کرده‌ام و روابطی با بسیاری از مسئولان کرد دارم. من اختلافات کنونی را درک می‌کنم اما بر ازسرگیری گفتگو میان اربیل و بغداد تاکید دارم. در میان اوج گرفتن‌های تنش بین مقامات اقلیم و دولت مرکزی عراق، با نزدیک شدن زمان برگزاری همه‌پرسی در ۲۵ سپتامبر، مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق بار دیگر بر برگزاری همه‌پرسی استقلال اقلیم در موعد خودش تاکید کرد. بارزانی در واکنش به مصوبه پارلمان عراق در خصوص مخالفت با همه‌پرسی گفت: پارلمان نمی‌تواند اراده ملت کرد را در هم بشکند.

نظر شما