شناسهٔ خبر: 21367872 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

حیدر العبادی: همه‌پرسی منطقه کردستان غیرقانونی است

نخست وزیر عراق با اشاره به لزوم حفظ وحدت عراق بار دیگر تأکید کرد همه‌پرسی منطقه کردستان غیرقانونی است.

صاحب‌خبر -
به گزارش  گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی العراقیه، حیدر العبادی، نخست وزیر عراق در دیدار با استاندار ذی قار و اعضای شورای این استان با اشاره به همه‌پرسی جدایی کردستان خاطرنشان کرد که عراقی‌ها در یک وطن زندگی می‌کنند و امکان اتخاذ تدابیری یک جانبه وجود ندارد.
 
او افزود که دولت در مرحله آخر آزادسازی خاک عراق قرار دارد و به آماده سازی نیروهای مشترک ادامه می دهد.
 
العبادی گفت: هرگونه درخواست برای تقسیم کشور و هرگونه خواسته ای برای تضعیف کشور را رد می کنیم. همه عراقی ها در این وطن برابر هستند، حال چه کرد باشند، چه عرب و چه ترکمان و ایزدی و هر مذهب و دین دیگری که داشته باشند. اینان همه شهروندانی از درجه اول هستند و ما شهروندان را بر اساس استانشان تقسیم بندی نمی کنیم. همه عراقی ها از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب عراق با هم برابرند و بر همه ماست که متحد شویم تا بتوانیم دستاوردها و پیشرفت بیشتری برای کشورمان رقم بزنیم.
 
العبادی گفت: برخی می خواهند تنش‌ها را افزایش دهند تا چیزی به دست بیاورند. هشدار می دهم که تنش زایی به وقوع فجایعی منجر می شود. بسیاری از کشورها دست به ایجاد تشنج در اظهارات کلامی خود زدند و در ادامه به وقوع جنگ منجر شد. جان شهروندان برای ما مهم و عزیز است و نمی خواهیم تنش‌ها را تشدید کنیم. ما به دنبال راه حل هستیم و برای رسیدن به آن اصرار داریم و همانطور که شاهد هستید تلاش می کنیم از راه های قانونی و بر اساس قانون اساسی و قانع کردن و گفتگو، این چالش را متوقف سازیم. این چالش بسیار خطرناک است و موضع دولت عراق درباره همه پرسی منطقه کردستان بسیار روشن است. همه پرسی غیرقانونی و بر خلاف قانون اساسی است و نتایج آن هر چه که باشد، پذیرفتنی نیست. تأکید می کنم که به آرمان‌های شهروندان کردمان و همه فرزندان ملت عراق احترام می گذاریم. هر جامعه، هر ناحیه و هر قشر در عراق آرمانی دارد و ما به همه آنها احترام می گذاریم، اما اینکه بخواهی آرمان خود را به تنهایی در کشوری محقق سازی و انگار که هیچ شریک دیگری در این خاک نداری، این امر خطرناکی است. اینکه چیزهایی را به عنوان امر واقع و با زور تحمیل کنی، این مسئله پیامدهای خطرناکی خواهد داشت و ما این را نمی پذیریم و با همت شهروندانمان اجازه نخواهیم داد چنین اتفاقی بیافتد.
 
نخست وزیر عراق همچنین در دیدار دیگری با رؤسا و شخصیت‌های بارز عشایر استان ذی قار بر توجه به وحدت عراق تأکید و اشاره کرد پیروزی های به دست آمده در نتیجه وحدت عراقی ها و همدوشی آنان با یکدیگر محقق شدند.
 
العبادی همچنین تأکید کرد که فرزندان استان ذی قار از پیشگامان نبرد بودند که از وطن دفاع و جان خود را برای محقق شدن پیروزی بر داعش فدا کردند.
 
او همچنین افزود که عشایر پشتوانه کشور هستند و مراجع دینی نیز از عشایر خواسته اند که از طریق پایبندی به نظام و قانون، یار دولت باشند.
 
انتهای پیام/

نظر شما