شناسهٔ خبر: 21367721 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

پارلمان عراق رأی به برکناری استاندار کرکوک داد

پارلمان عراق در پی درخواست نخست‌وزیر این کشور برای برکناری استاندار کرکوک، وی را فاقد صلاحیت تشخیص داده و از منصب خود برکنار کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در پی بالا گرفتن تنش میان مقامات کردستان عراق و بغداد بر سر برگزاری همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان از عراق و همراهی «نجم الدین کریم» استاندار کرکوک با روند برگزاری همه‌پرسی، پارلمان عراق وی را از منصب خود برکنار کرد.

«سلیم الجبوری» رئیس پارلمان عراق امروز اعلام کرد که از دفتر نخست وزیری عراق درخواستی را دریافت کرده است که در آن بر برکناری «نجم الدین کریم» استاندار کرکوک بر اساس ماده 7/8/2 قانون استانداری‌های غیر سازمان یافته منطقه کردستان تاکید شده است.

تنش میان مقامات اربیل و بغداد هر روز با نزدیک شدن به موعد برگزاری همه‌پرسی در سوم مهر ماه پیش رو افزایش می‌یابد و نقطه ثقل این اختلافات نیز در استان کرکوک به عنوان استانی غیر سازمان یافته متمرکز شده است. «نجم الدین کریم» استاندار و رئیس شورای استانداری کرکوک، روز سه شنبه گذشته از مسعود بارزانی در کرکوک استقبال و علنا از همه‌پرسی حمایت کرد.

استان غیر سازمان یافته به استانی گفته می‌شود که نه درون اقلیم کردستان تعریف می‌شود و نه دولت مرکزی احاطه کامل بر آن دارد. کرکوک به علت ترکیب جمعیتی کرد، عرب و ترکمن و دارا بودن 40درصد نفت عراق، از سال 2003 به این سو محل منازعه اربیل و بغداد بوده است.

در رأی‌گیری امروز 110 تن از 170 نماینده پارلمان به برکناری استاندار کرکوک رأی مثبت دادند.

انتهای پیام/د

نظر شما