شناسهٔ خبر: 21367546 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وقتی درهای بطری ویلچر می شوند/ خیران خوزستانی به 'کمپین درِ بطری' پیوستند

صاحب‌خبر -

'کمپین درِ بطری' که روزی از گروه های کوچک خانوادگی تشکیل شده بود، اکنون طرفداران زیادی پیدا کرده است. مردم چند شهر کشور از جمله بسیاری از شهروندان خوزستان نیز به این کمپین پیوسته اند.
اعضای این کمپین مردمی با جمع آوری و فروش درهای بطری پلاستیکی برای معلولان نیازمند، ویلچر (صندلی چرخدار) خریداری می کنند.
نایب رئیس انجمن معلولان خوزستان می گوید: از پارسال که 'کمپین درِ بطری' در استان راه اندازی شده تا کنون بیش از 20 ویلچر خریداری و به معلولان هدیه شده است.
غلامرضا جوکارشوشتری زاده می افزاید: به ازای هر 300 تا 400 کیلو درهای بطری پلاستیکی می توان یک ویلچر خریداری کرد.
وی با تقدیر از شهروندانی که در این جنبش مردمی همکاری می کنند، می گوید: اکنون درهای بطری که در اغلب نقاط خوزستان جمع آوری می شود به این انجمن تحویل داده می شود تا ویلچرها خریداری و در مناسبت هایی به معلولان نیازمند هدیه شوند.
به گفته وی، جامعه معلولان خوزستان یک هزار و 400 نفر عضو دارد که بخش زیادی از آنها از نظر جسمی حرکتی ناتوان هستند.

**از ترکیه تا اهواز
موسسان 'کمپین در بطری' بر این باورند که سرهای پلاستیکی و بطری های پلاستیکی هر دو قابل بازیافت هستند اما امکان بازیافت آنها باهم به علت دمای ذوب متفاوت، وجود ندارد. درها باید از بطری ها جدا شوند و بعد از تفکیک و دسته بندی بازیافت شوند.
با توجه به صرف هزینه و دقت در این امر در مواردی مراکز بازیافت از بازیافت کردن درهای بطری منصرف می شوند. علاوه بر این درهای پلاستیکی اصولا بعد از مصرف در محیط رها می شوند. تنوع زیادی دارند. کوچک و کم حجم هستند بنابراین جمع آوری نگهداری و حمل و نقل آنها آسان تر است.
ایده جمع آوری درهای بطری پلاستیکی در کشور، سه سال پیش توسط یک بانوی تبریزی با الگوبرداری از ترکیه آغاز شد و با توجه به اثرات عام المنفعه این طرح، خیلی زود مورد استقبال فعالان اجتماعی و دوستداران محیط زیست سایر استان ها نیز قرار گرفت.
در خوزستان نیز این کمپین اوایل پارسال ابتدا در دزفول راه اندازی شد و بعد از آن در تیر ماه 95 تعدادی از شهروندان فعالیت خود را ابتدا در اهواز و سپس دیگر شهرهای استان آغاز کردند.

**خیران به کمپین پیوستند
علی سواری عضو موسس کمپین در بطری در خوزستان در این باره می گوید: جمع آوری درهای بطری در واقع بهانه ای است برای اینکه توجه مردم را به تفکیک زباله و اهمیت آن جلب کنیم و نشان دهیم می توان از این راه کارهای خیر انجام داد.
وی هدف دیگر این کمپین را جلب توجه مسئولان و مردم به قشر مظلوم معلولان جامعه می داند و می افزاید: همکاری و حمایت مردم در این بخش دور از انتظار و فوق العاده بوده است به طوری که در یک سال گذشته در اهواز پنج شش ویلچر با استفاده از درهای بطری جمع آوری شده خریداری کردیم اما حدود 40 ویلچر با هدایای نقدی مردم وهمیاری نیکوکاران تهیه شد.
سواری با بیان اینکه دزفول، اهواز، خرمشهر، بستان، سوسنگرد، باغملک، هفتکل و اندیمشک کمپین هایی راه اندازی کرده اند، تاکید می کند : مقصد نهایی افزایش مشارکت عمومی در فعالیت های اجتماعی بوده که این کمپین تاکنون توانسته به آن دست پیدا کند.
وی همچنین می افزاید: پنج پایگاه مردمی برای جمع آوری درهای بطری پلاستیکی در اهواز پیش بینی شده که شامل دفتر جامعه معلولان در کمپلو خیابان شیخ بهای شمالی، میدان شهدا پارکینگ علیرضا، کیانپارس خیابان وهابی آکادمی علمی راهکار، پادادشهر خیابان 10 مجتمع هیراد و خیابان امام پاساژ سیتی سنتر است.
/6002/1354
خبرنگار: نادره وائلی زاده**انتشار دهنده : پروانه امانی

انتهای پیام /*

نظر شما