شناسهٔ خبر: 21367417 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

آسوشیتدپرس: آمریکا معافیت تحریم‌های ایران در چارچوب برجام را تمدید می‌کند

R1036247/P36446/S8,90,95,97,1128/CT12

یک خبرگزاری آمریکایی از تصمیم احتمالی دولت ترامپ برای تمدید معافیت‌های ایران از تحریم‌های مرتبط با توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ میلادی خبر داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از آسوشیتدپرس، دولت ترامپ ظاهرا قصد دارد لغو تحریم های ایران در چارچوب توافق هسته‌ای را برای دومین بار تمدید کند.

این اقدام احتمالی در شرایطی است که کاخ سفید به دنبال یافتن راه هایی است تا عدم پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را نشان دهد. ترامپ بارها از توافق هسته‌ای انتقاد کرده ولی هنوز از آن خارج نشده است.

مقام های دولت آمریکا می گویند ترامپ آماده تمدید لغو تحریم های ایران است و هیچ گزینه جدی دیگری به وی ارائه نشده است. ولی آنها هشدار می دهند که هنوز ممکن است ترامپ نظرش را تغییر دهد و او هنوز برای اعلام عدم پایبندی ایران به توافق هسته‌ای تا ضرب الاجل 15 اکتبر مصمم است. در صورتی که ترامپ عدم پایبندی ایران به توافق هسته ای را اعلام کند، کنگره اجازه خواهد داشت تا تحریم های بیشتری را علیه تهران اعمال کند.

تمدید معافیت تحریم ها و اعلام پایبندی ایران به توافق هسته‌ای در شرایطی است که دولت ترامپ قصد دارد در سیاست خود در قبال ایران بازنگری کند و احتمالا موضع سحتگیرانه تری را علیه تهران اتخاذ خواهد کرد.

تمدید لغو تحریم های ایران در شرایطی است که انتظار می رود همراه با یک بیانیه قاطع از سوی ترامپ در خصوص اقدامات بی ثبات کننده ایران در منطقه خواهد بود. این بیانیه شرایطی را برای مذاکرات آتی درباره توافق هسته‌ای با متحدان اروپایی و سایر کشورها در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در هفته آینده مطرح خواهد کرد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی بار دیگر هفته جاری گزارش داد که ایران به پایبندی از مفاد توافق هسته‌ای ادامه داده است.

ولی مخالفان توافق هسته‌ای ایران در داخل و خارج دولت آمریکا بر این باورند که پایبندی کامل ایران به خصوص در زمینه اجازه به بازرسان بین المللی برای بازرسی از تاسیسات نظامی، به طور کامل اثبات نشده است. مخالفان توافق هسته‌ای معتقدند که ایران در حال نقض روح برجام است آن هم از طریق رفتارهای بی ثبات مثل آزمایش موشک های بالستیک که به طور خاص توافق هسته ای این مساله را پوشش نداده است.

حامیان توافق هسته‌ای از جمله کارشناسان و مقام های سابق دولت اوباما بر این باورند که عدم تایید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای می تواند به ضرر منافع ملی آمریکا باشد چرا که این مساله بهانه ای را به دست ایران خواهد داد تا ادعا کند واشنگتن برجام را نقض کرده و این مساله به اعتبار بین المللی آمریکا نیز لطمه خواهد زد.

ترامپ باید هر 90 روز به کنگره درباره پایبندی ایران به توافق هسته‌ای گزارش دهد. اگر ترامپ عدم پایبندی ایران به توافق را اعلام کند، کنگره 60 روز فرصت خواهد داشت تا درباره اعمال تحریم های جدید تصمیم گیری کند.

انتهای پیام/

نظر شما