شناسهٔ خبر: 21366496 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

برای تعیین تکلیف همه پرسی کردستان؛

پارلمان کردستان بعد از 2 سال تشکیل جلسه می دهد

روزنامه الحیات ضمن تأکید بر اینکه مواضع ایران و آمریکا در خصوص همه پرسی کردستان یکسان است، نوشت: پارلمان کردستان روز جمعه برای تعیین تکلیف همه پرسی تشکیل جلسه می‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه الحیات، پارلمان کردستان عراق قرار است روز جمعه (فردا) برای بررسی مسأله برگزاری همه پرسی کردستان بعد از دو سال تعطیلی پارلمان تشکیل جلسه دهد.

این جلسه در حالی برگزاری می شود که فشارهای بین المللی بر ریاست منطقه کردستان در چند روز اخیر افزایش پیدا کرده است و مسعود بارزانی مجبور شده تا از پارلمان کردستان بخواهد در این زمینه اعلام نظر کند.

روزنامه الحیات عربستان به نقل از منابع آگاه گزارش داد که موضع ایران و آمریکا در خصوص همه پرسی کردستان یکسان بوده و تهران و واشنگتن از اربیل خواسته اند تا ضمن موکول کردن همه پرسی به زمان دیگری تاریخ جدیدی برای آن تعیین نکند.

حزب اتحاد میهنی کردستان روز گذشته در بیانیه ای اعلام کرد که جلسه پارلمان که قرار بود روز پنجشنبه (امروز) برگزار شود به دلایل اداری جمعه برگزار خواهد شد. دو سناریوی احتمالی در خصوص تصمیمی که پارلمان کردستان می گیرد مطرح شده است یکی اینکه بعد از اعلام غیرقانونی بودن برگزاری همه پرسی جدایی کردستان از سوی پارلمان عراق در بغداد و دادن اختیارات به نخست وزیر که هر اقدامی را برای جلوگیری از تجزیه عراق ضروری می داند اتخاذ کند، پارلمان کردستان در اقدامی تلافی جویانه به حمایت از بارزانی بپردازد.

منابع آگاه گزارش دادند که ایران و آمریکا با درخواستی که مبنی بر تعویق برگزاری همه پرسی تا نیمه سال ۲۰۱۸ مطرح شده مخالفت کرده و تأکید کرده اند که نباید تاریخ جدیدی برای همه پرسی تعیین شود و بارزانی از آمریکایی ها خواسته در صورت تعویق همه پرسی وعده دهند که دولت کردستان تشکیل خواهد شد که آمریکایی ها با این مسأله مخالفت کرده اند.

سناریوی دیگر نیز این است که پارلمان کردستان با موکول کردن همه پرسی به زمان دیگری موافقت کند، از سوی دیگر نیز جنبش گوران که از مخالفان بارزانی است و حضور او در قدرت بعد از پایان دوره ریاستش را غیر قانونی می داند وعده داده در جریان جلسه روز جمعه به موضوع اختلافاتش با بارزانی نپردازد.

نظر شما