شناسهٔ خبر: 21366168 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

به گفته اپل:

عملکرد فیس آیدی در جریان معرفی آیفون 10 با مشکل مواجه نشد

زومیت

در جریان رونمایی از آیفون ۱۰، ظاهرا فیس‌آی‌دی موفق به شناسایی چهره‌ی کریگ فدریگی نشد و این مسئله، دقت و قابلیت اطمینان آن را زیر سؤال برد.

صاحب‌خبر -

گروه فناوری _ در جریان رونمایی از آیفون ۱۰، ظاهرا فیس‌آی‌دی موفق به شناسایی چهره‌ی کریگ فدریگی نشد و این مسئله، دقت و قابلیت اطمینان آن را زیر سؤال برد.

به گزارش بولتن نیوز وبه نقل از زومیت ، سه‌شنبه شب و در جریان رویداد رونمایی اپل از آیفون‌های جدید، هنگامی‌که کریگ فدریگی، مدیر ارشد واحد نرم‌افزار اپل درصدد نمایش کارکرد فیس‌آی‌دی بود، ظاهرا این قابلیت در شناسایی چهره‌ی وی دچار خطا شد و این مسئله تردید‌هایی در خصوص دقت و اتکاپذیری را‌هکار امنیتی جدید آیفون به‌وجود آورد.

تاکنون گمانه‌زنی‌های بی‌شماری، مانند مشکل فنی فیس‌آی‌دی و نیاز به وارد‌ کردن رمز عبور، به‌عنوان علت بروز مشکل یادشده مطرح شده است؛ اما در این بین به‌ نظر می‌رسد که اپل با دسته‌ی دوم هم‌نظر باشد. کوپرتینونشین‌ها طی بیانیه‌ای که در اختیار دیوید پوگ از یاهو قرار داده، مدعی شده است که پیش از رسیدن آیفون ۱۰ به دست فدریگی، چند نفر با آن تعامل داشته‌اند و این موضوع باعث شده است گوشی درخواست وارد‌ کردن رمز عبور کند.

عملکرد فیس آیدی در جریان معرفی آیفون 10 با مشکل مواجه نشد

دیوید پوگ در این خصوص می‌گوید:

سرانجام شب گذشته توانستم با اپل ارتباط برقرار کنم. آن‌ها پس از بررسی فایل‌های لاگ نسخه‌ی دموی آیفون ۱۰، اکنون دقیقا می‌دانند چه عاملی باعث بروز مشکل شده؛ ظاهرا اولین حدس من در این خصوص اشتباه بوده است. یکی از سخن‌گویان اپل می‌گوید: «افرادی که گوشی را تا صحنه حمل کرده‌اند، متوجه تلاش فیس‌آی‌دی برای شناسایی چهره‌ی آن‌ها نشده‌اند. پس از آنکه پروسه‌ی شناسایی چهره‌ی آن‌ها با خطا مواجه شده است (چرا که این افراد فدریگی نبوده‌اند)، آیفون به‌همان صورتی که طراحی شده، عمل کرده و درخواست وارد کردن رمز عبور فدریگی را داده است.»، در حقیقت فیس‌آی‌دی وظیفه‌ی خود را به‌درستی انجام داده است.

بر اساس اسناد توسعه‌دهندگان، درحالی‌که تاچ‌آی‌دی امکان پنج‌بار تلاش برای شناسایی اثر انگشت پیش از قفل‌ کردن گوشی و درخواست رمز عبور، در اختیار کاربر قرار می‌دهد، فیس‌آی‌دی تنها دو بار این اجازه را می‌دهد و پس از آن با قفل‌ کردن آیفون، از کاربر می‌خواهد برای دسترسی به گوشی، رمز عبور را وارد کند.

اگرچه با توجه به محدودیت دو بار برای شناسایی چهره، گمانه‌زنی‌هایی در خصوص تعداد دفعاتی وجود دارد که فدریگی درصدد باز کردن قفل آیفون ۱۰ با فیس‌‌آی‌دی بوده است؛ اما توضیحات اپل منطقی به‌ نظر می‌رسند، چرا که در جریان رویداد اپل، قفل آیفون ۱۰ دوم بدون هیچ مشکلی با فیس‌آی‌دی باز شد.

سازوکار و عملکرد فیس‌‌‌آی‌دی تا زمان عرضه‌ی رسمی آیفون ۱۰ در ماه نوامبر در هاله‌ای از ابهام باقی خواهد ماند؛ اما خبرنگارانی که امکان نگاه نزدیک به آیفون ۱۰ را در جریان رویداد سه‌شنبه شب اپل داشته‌اند، نظرات ضدونقیضی در خصوص عملکرد فیس‌‌آی‌دی دارند. با وجود آنکه عموم افراد تحت‌ تاثیر عملکرد راهکار امنیتی جدید اپل قرار گرفته‌ و کارکرد بی‌نقص آن را گزارش کرده‌اند؛ اما برخی نیز مشکلاتی را حین استفاده از فیس‌آی‌دی تجربه‌ کرده‌اند؛ به‌طوری که مجبور به روشن‌ و خاموش‌ کردن نمایشگر شده‌اند.

فیس‌آی‌دی از اسکن مادون‌قرمز برای ایجاد یک مدل ریاضی از چهره‌ی کاربر استفاده می‌کند و برای احراز هویت کاربر، آن را با اسکن چهره‌ی ذخیره‌شده در گوشی مقایسه می‌کند. از آنجایی که فیس‌آی‌دی از اشعه‌ی مادون قرمز استفاده می‌کند؛ در محیط‌های تاریک و با شرایط نوری ضعیف نیز کار می‌کند. اپل مدعی است که فیس‌‌آی‌دی حتی با کلاه، عینک، ریش، آرایش و سایر المان‌هایی که چهره را به‌صورت جزئی می‌پوشانند نیز کار می‌کند.

نظر شما