شناسهٔ خبر: 21364969 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

احتمال تعویق همه‌پرسی کردستان عراق

مقام عراقی: دولت منطقه کردستان عراق در پی تهدیدات آمریکا به سمت اعلام به تعویق انداختن همه پرسی جدایی از این کشور پیش می رود و ظرف یک یا دو روز آینده خبر به تعویق افتادن همه پرسی اعلام خواهد شد.

صاحب‌خبر -

مقام عراقی: تعویق همه‌پرسی کردستانبه گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما، پایگاه اینترنتی خبرگزاری «خبر نت» عراق نوشت: جاسم محمد جعفر از مسئولان ائتلاف دولت قانون عراق از رویکرد منطقه کردستان برای اعلام به تعویق افتادن زمان همه پرسی جدایی (منطقه کردستان) پرده برداشت.
وی تأکید کرد: پس از آنکه فرستاده دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مسئولان کُرد را به شدت تهدید کرد، زمان همه پرسی به تعویق افتاد.
محمد جعفر که یکی از نزدیکان حیدر العبادی نخست وزیر عراق است، گفت: آمریکا به کردستان پیشنهاد کرد پارلمان کردستان، زمان به تعویق افتادن همه پرسی را اعلام کند تا بارزانی در برابر کُردها در معذوریت قرار نگیرد.
محمد جعفر اظهار کرد: فرستاده ترامپ برای به تعویق افتادن همه پرسی، زمان تعیین نکرده است اما طبق اطلاعاتی که به دست آوردیم پارلمان کردستان می خواهد زمان همه پرسی را تا دو سال دیگر به تعویق بیاندازد.
این عضو ائتلاف دولت قانون گفت: فرستاده ترامپ مسئولان کُرد را به شدت تهدید کرد؛ از جمله اینکه دولت آمریکا همه پرسی و نتایج آن را به رسمت نخواهد شناخت و چنانچه همه پرسی برگزار شود آمریکا همه حمایت های سیاسی، امنیتی و اقتصادی خود را از این منطقه متوقف خواهد کرد.
این مقام عراقی افزود: فرستاده ترامپ به کُردها تأکید کرده است باید چاه های نفت به دولت فدرال عراق واگذار شود و اداره آن در انحصار شرکت (سومو) باشد.
محمد جعفر افزود: مک گورک به کُردها تأکید کرد اگر منطقه کردستان همه پرسی را به ویژه در مناطق مورد مناقشه برگزار کند و پس از آن ارتش عراق یا بسیج مردمی برای نشان دادن قدرت کشور بر این مناطق به سمت آنجا پیشروی کند در این صورت واشنگتن از کردستان دفاع نخواهد کرد.
وی تاکید کرد: بنا به اطلاعات به دست آمده پس از این تهدیدهای شدید، مسئولان کُردستان از موضع خود برای برگزاری همه پرسی عقب نشینی کردند و پارلمان کردستان در یک یا دو روز آینده به طور رسمی به تعویق افتادن همه پرسی را اعلام خواهد کرد.

نمایندگان مجلس عراق: تضمینهای آمریکا و انگلیس به بارزانی برای به تعویق انداختن همه پرسی


یکی از نمایندگان مجلس عراق از استان نینوا اعلام کرد آمریکا و انگلیس متعهد شده‌اند به رئیس منطقه کردستان عراق تضمین‌هایی بدهند تا وی همه پرسی جدایی را به تعویق بیاندازد و از جمله این تضمینها نیز تصویب قانون نفت و گاز است تا به گفته این نماینده مجلس به سرقت نفت و گاز در منطقه کردستان عراق مشروعیت داده شود.
به گزارش پایگاه خبری بغداد الیوم، عبدالرحمان اللویزی با اعلام این خبر در فیسبوک خود نوشت: همه پرسی در منطقه کردستان عراق، یک نمایش ناامید کننده است تا بغداد مجبور شود قانونی در زمینه نفت و گاز وضع کند که به سرقت های نفتی مشروعیت می دهد و منجر به این خواهد شد که همه رفتارهای یکجانبه دولت منطقه کردستان عراق به رسمیت شناخته شود به خصوص قراردادهایی که بدون هیچ پوشش قانونی با شرکت های نفتی منعقد کرده است.
این مقام عراقی افزود هدف از این فشارها مشروعیت بخشیدن به سیطره منطقه کردستان عراق بر مناطق نفت خیز مورد مناقشه است و شاید بغداد مجبور شود حقوق پیشمرگه ها را نیز بپردازد و همه اینها در سایه تضمین های بین المللی حاصل خواهد شد که انگلیس و آمریکا  متعهد شده اند به مسعود بارزانی بدهند و در مقابل او نیز باید از برگزاری همه پرسی صرفنظر کند.
فصل پایانی این نمایشنامه نیز تشکیل پارلمان منطقه کردستان عراق است آن هم بعد از بیست و سه ماه تعطیلی و اخراج رئیس پارلمان و ممانعت از ورود وی به اربیل.
اللویزی افزود: پارلمان منطقه کردستان عراق که آبرویش رفته است باردیگر برای حفظ آبروی بارزانی تشکیل خواهد شد تا اینگونه نشان دهند که وی مجبور شده است به خواسته پارلمان تن بدهد و همه پرسی را به تعویق اندازد. تصور کنید.
وی به کنایه نوشت: بارزانی را که از زمان پایان یافتن دوره ریاست خود، تعطیل شدن پارلمان و اخراج رئیس آن در تنگنا قرار نگرفته بود، اکنون به سبب تصمیم پارلمانی که صرفا با اراده بارزانی به مرگ بالینی دچار شده است در فشار قرار بگیرد.!
اللویزی نوشت: شاید گفته شود چه کسی تضمین خواهد کرد که مجلس نمایندگان عراق در برابر فشارهای آمریکا و انگلیس تسلیم خواهد شد و به تصویب قانون نفت و گاز بر اساس معیارهای بارزانی اقدام خواهد کرد؟
آیا این مجلس نمایندگان عراق نبود که مثلا وقتی زیباری و النجیفی را برکنار کرد و قانون بسیج مردمی را وضع کرد، اراده بین المللی را به چالش کشید؟ در جواب باید گفت: چه کسی می گوید که مجلس نمایندگانی وجود خواهد داشت؟ یعنی این راه حل ها شاید بعد از پایان این دوره مجلس به دست آید و سناریوی خلاء قانون اساسی منتفی نیست.
اللویزی در پایان پست فیسبوکی خود نوشت: اگر بارزانی تصمیم بگیرد بر اساس تصمیم فرضی پارلمان منطقه کردستان، همه پرسی را به تعویق اندازد مجبور خواهم شد عبارت مشهوری را تکرار کنم که سعد الفرج، هنرمند کویتی در نمایشنامه حامی وطن به کار برد و خطاب به عبدالله النفیسی، هنرمند فقید کویتی گفت: «دوست دارم باور کنم اما نمی توانم.»

 
العبادی با تاکید بر لزوم حفظ وحدت عراق، همه پرسی را غیرقانونی خواند
به گزارش شبکه تلویزیونی العراقیه، حیدر العبادی در دیدار با استاندار ذی قار و اعضای شورای این استان خاطر نشان کرد که عراقی ها در یک وطن زندگی می کنند و امکان اتخاذ تدابیری یک جانبه وجود ندارد.
حیدر العبادی افزود که دولت در مرحله آخر آزادسازی خاک عراق قرار دارد و به آماده سازی نیروهای مشترک ادامه می دهد.
العبادی گفت: هرگونه درخواست برای تقسیم کشور و هرگونه خواسته ای برای تضعیف کشور را رد می کنیم. همه عراقی ها در این وطن برابر هستند، حال چه کرد باشند، چه عرب و چه ترکمان و ایزدی و هر مذهب و دین دیگری که داشته باشند. اینان همه شهروندانی از درجه اول هستند و ما شهروندان را بر اساس استانش تقسیم بندی نمی کنیم. همه عراقی ها از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب عراق با هم برابرند و بر همه ماست که متحد شویم تا بتوانیم دستاوردها و پیشرفت بیشتری برای کشورمان رقم بزنیم.
وی همچنین تأکید کرد که برخی برای به دست آوردن چیزهایی، تلاش می کنند در مواضع خود تنش زایی کنند.
العبادی گفت: برخی می خواهند تنشها را افزایش دهند تا چیزی به دست بیاورند. هشدار می دهم که تنش زایی به وقوع فجایعی منجر می شود. بسیاری از کشورها دست به ایجاد تشنج در اظهارات کلامی خود زدند و در ادامه به وقوع جنگ منجر شد. جان شهروندان برای ما مهم و عزیز است و نمی خواهیم تنشها را تشدید کنیم. بلکه به دنبال راه حل هستیم و برای رسیدن به آن اصرار داریم و همانطور که شاهد هستید تلاش می کنیم از راه های قانونی و بر اساس قانون اساسی و قانع کردن و گفتگو، این چالش را متوقف سازیم. این چالش بسیار خطرناک است و موضع دولت عراق درباره همه پرسی منطقه کردستان بسیار روشن است. همه پرسی غیر قانونی و بر خلاف قانون اساسی است و نتایج آن هر چه که باشد، پذیرفتنی نیست. تأکید می کنم که به آرمانهای شهروندان کردمان و همه فرزندان ملت عراق احترام می گذاریم. هر جامعه، هر ناحیه و هر قشر در عراق آرمانی دارد و ما به همه آنها احترام می گذاریم، اما اینکه بخواهی آرمان خود را به تنهایی در کشوری محقق سازی، و انگار که هیچ شریک دیگری در این خاک نداری، این امر خطرناکی است. اینکه چیزهایی را به عنوان امر واقع و با زور تحمیل کنی، این مسئله پیامدهای خطرناکی خواهد داشت و ما این را نمی پذیریم و با همت شهروندانمان اجازه نخواهیم داد چنین اتفاقی بیافتد.
نخست وزیر عراق همچنین در دیدار دیگری با رؤسا و شخصیتهای بارز عشایر استان ذی قار بر توجه به وحدت عراق تأکید و اشاره کرد پیروزی های به دست آمده در نتیجه وحدت عراقی ها و همدوشی آنان با یکدیگر محقق شدند.
العبادی همچنین تأکید کرد که فرزندان استان ذی قار از پیشگامان نبرد بودند که از وطن دفاع و جان خود را برای محقق شدن پیروزی بر داعش فدا کردند. وی همچنین افزود که عشایر پشتوانه کشور هستند و مراجع دینی نیز از عشایر خواسته اند که از طریق پایبندی به نظام و قانون، یار دولت باشند.

نظر شما