شناسهٔ خبر: 21363852 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

روایت پناهجویان روهینگیا /نسل کشی و تجاوز در جلوی چشمان برنده صلح نوبل

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا،این پناهجویان خسته ،بیمار و گرسنه که از بیم جان پس از کیلومترها پیاده روی در جنگل ، کوه و با عبور از مرزها خود را به بنگلادش رسانده اند تاکید می کنند دولت میانمار به طور سازماندهی شده درحال نسل کشی و جنایت علیه بشریت است .
این افراد پس از حمله نظامیان و بودائیان افراطی که در 25اگوست(سوم شهریور) آغاز و منجر به کشته و مجروح شدن چند هزار نفر شد،با پای پیاده و با استفاده از قایق های ماهیگیری از ایالت راخین میانمار به بنگلادش گریختند.
'بیگم بهار' یکی از این پناهجویان در حالیکه فرزند هشت ماهه اش را بر پشت خود بسته بود پس از چند روز پیاده روی درکوه و جنگل و از طریق رودخانه 'ناف' خود را به بنگلادش رساند.
وی می گوید زمانی که با التماس با قایق ماهیگیری وطنم را به سوی آینده ای نامعلوم ترک می کردم
بغض گلویم را فشرد و بی اختیار اشک از دیدگانم سرازیر شد.
'بهار ' می گوید: نظامیان شبانه با حمله به منازل مسلمانان اقدام به تیراندازی و به آتش کشیدن خانه آنها می کنند.
وی افزود:این افراد پس از تجاوز به دختران جوان،آنها را بی رحمانه به قتل می رسانند.
این پناهجوی روهینگیایی می گوید همه این جنایات ضد بشری در جلوی چشمان برنده به اصلاح صلح نوبل صورت می گیرد.
'بهار' هم اکنون به همراه فرزند هشت ماهه و دیگر اعضای خانواده اش در یکی از اردوگاههای پناهندگان در مرز بنگلادش اسکان داده شده است .
'حمیده خاتون' یکی دیگر از پناهجویان میانماری در اردوگاه مهاجران در منطقه کاگس بازار بنگلادش می گوید دست ارتش میانمار برای هر جنایتی علیه مسلمانان روهینگیایی کاملا باز است .
وی افزود:جان ،مال و ناموس مسلمانانی که در ایالت راخین مانده اند هر لحظه در معرض تعرض ارتش و بودائیان افراطی است.
او با انتقاد از سکوت مجامع بین المللی و برخی از کشورهای اسلامی اظهار کرد این جنایات هولناک نیز نتوانست وجدان خفته این سازمان ها و کشورها را بیدار کند.
یکی دیگر از پناهجویان روهینگیایی در بنگلادش اظهار کرد ممکن است در بنگلادش مجبور باشیم گرسنگی و بسیاری از مشکلات را تحمل کنیم ولی از اینکه امنیت داریم راضی هستیم .
این وضعیت بهار، حمیده بیگم و بسیاری از 370 هزار پناهجویی است که از میانمار به بنگلادش فرار کرده اند.
پیش از آغاز موج جدید خشونت ها در میانمار،بنگلادش حدود 500 هزار پناهجوی روهینگیا را در اردوگاههای نجات در منطقه کاگس بازار و دیگر بخش های ای کشور اسکان داده بود.
وزیر امور خارجه بنگلادش چند روز پیش اعلام کرد خشونت های میانمار که باعث آوارگی 700 هزار مسلمان روهینگیا شده، نسل کشی است .
'محمود علی'اظهار کرد این وضعیت چالش هایی را از لحاظ تامین سرپناه و کمک های بشر دوستانه بوجود می آورد.
سازمان ملل درگزارشی اعلام کرد از زمان آغاز خشونت ها در حدود سه هفته گذشته درمیانمار 397 هزار مسلمانان روهینگیا به بنگلادش پناهنده شده اند.
تخمین زده می شود که دهها هزار نفر هم در داخل راخین آواره باشند.
براساس آمار رسمی منتشر شده دولت بنگلادش، تعداد مهاجران روهینگیایی حاضر در این کشور به 770هزار نفر رسیده است.
به گفته مقامات بنگلادشی در هفته های اخیر براثر حمله ارتش و بودایی های افراطی میانمار به مسلمانان روهینگیایی در این کشور، دستکم سه هزار نفر کشته شده اند.
این حمله از سوم شهریور پس از حمله گروهی مسلح به پایگاههای ارتش و مراکز پلیس میانمار در راخین آغاز و منجر به حمله گسترده نیروهای دولتی به مسلمانان شد.
گفته می ‌شود در این مدت بیش از 60 هزار خانه متعلق به مسلمانان روهینگیا توسط نیروهای دولتی میانمار و بودایی های تندرو به آتش کشیده شده است.
دولت میانمار پیش از این با رد گزارش بازرسان سازمان ملل در خصوص اتهامات تجاوز گروهی ،شکنجه ، آتش سوزی و کشتار توسط نیروهای امنیتی علیه مسلمانان روهینگیا،مانع ورود بازرسان سازمان ملل و انجام گروه حقیقت یاب سازمان ملل شده است.
آساق**267*انتشار دهنده:احمدعلی خلیل نژاد

انتهای پیام /*

نظر شما