شناسهٔ خبر: 21363781 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

25 نفر قربانی حوادث کار ساختمانی در آذربایجان شرقی

نماینده رئیس کل دادگستری استان در هیئت های حل اختلاف کار استان گفت: در پنج ماهه نخست سال جاری حوادث ساختمانی منجر به فوت ۲۵ نفر شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛حسین قربانی در سمینار آموزشی« ایمنی در کارگاه های ساختمانی و پیشگیری از وقوع حوادث ناشی از کار» با بیان اینکه معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان در راستای پیشگیری از وقوع جرائم و حوادث فعالیت می‌کند، گفت: در جامعه ی ما تنها آشنایی مردم با مباحث تخصصی فنی و مهندسی کفایت نمی‌کند بلکه ضروری است آشنایی با مسائل حقوقی حوادث در جامعه افزایش یابد چرا که بخشی از رسیدگی ها به حوادث به تشکیلات قضایی مربوط می‌شود که باید مردم حادثه دیده از این مسائل آگاهی داشته باشند.

وی تاکید کرد: اصلی ترین علل نارضایتی مردم و ارباب رجوع نبود آگاهی و آشنایی از مسائل حقوقی و قضایی است.

معاون قضایی دادگستری استان با اشاره به اینکه سال گذشته معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اقدامات اساسی در حوزه ی پیش فروش آپارتمان ها انجام داده است، افزود: آذربایجان شرقی به عنوان استان پایلوت توانسته است پروانه های ساختمانی را صادر کند و به همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان استان برای صدور پروانه ی فنی در این رابطه نیازمندیم.

وی ادامه داد: پیشگیری از وقوع جرم یا حادثه شامل سهل انگاری و بی احتیاطی کارفرما و افراد مرتبط با حوادث کار است که معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان در این راستا و برای کاهش حوادث تدابیری اندیشیده است.برهمین اساس قانونی تصویب شده که دستگاه های ذی ربط موظف به اجرای تصمیمات مصوب شده در معاونت پیشگیری از وقوع جرم هستند.

قربانی بیان کرد: تعریفی که برای پیشگیری از وقوع جرم در این قانون مطرح شده در رابطه با شناسایی و ارزیابی و کاهش خطر است. در بحث ایمنی تدابیری در کارگاه های ساختمانی اتخاذ می شود تا این خطرات کاهش یابد برهمین اساس هر چه میزان پیشگیری از وقوع حوادث فعال باشد، جلوگیری از بروز حوادث افزایش می یابد و ضروری است تمامی دستگاه ها در این راستا اهتمام ویژه ای داشته باشند.

وی با بیان اینکه بخش ساخت و ساز یکی از بخش های اشتغال زا و خطرساز در کشور محسوب می‌شود، اظهار کرد: هر ساله حوادث زیادی در این حیطه به وقوع می افتد که بخشی از این آسيبها کارگران ساختمانی در بر می گیرد.

نماینده رئیس کل دادگستری استان در هیئت های حل اختلاف کار استان با اشاره به آمار پنج ماه نخست سال جاری پزشکی قانونی و پرونده های کیفری در حوزه های ساختمانی و کارگاه های استان، بیان کرد: در این مدت حوادث ساختمانی منجر به فوت ۲۵ نفر شده است و جمع مصدومان ناشی از حوادث کار ساختمانی در استان ۵۷۲ نفر هستند.

 وی با بیان اینکه بالاترین آمار علت فوت افراد به ترتیب، سقوط از بلندی، برخورد با جسم سخت، برق گرفتگی و خفگی زیر آوار گزارش شده است، افزود: میانگین سنی فوت شدگان ناشی از کار ساختمانی در استان ۴۲ سال بوده است و شهر تبریز از لحاظ محل جغرافیایی وقوع حادثه، با ۱۵ نفر بالاترین آمار فوت استان را به خود اختصاص داده است.

قربانی با اشاره به اینکه کارگاه های ساختمانی از لحاظ مسئولیت حقوقی و قضایی با سایر کارگاه ها متفاوت هستند، گفت:میزان تردد افراد در حوزه و کارگاه های ساختمانی وسیع تر است.

وی اعلام کرد: ایمنی در کارگاه های ساختمانی، محفوظ ماندن سلامت و بهداشت تمامی کارگران و افراد متفرقه که در محیط کار و عملیات ساختمانی ارتباط دارند ، تعریف می شود.

وی تاکید کرد: معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان در راستای کاهش و پیشگیری از وقوع حوادث کاری این مجموعه در اختیار سازمان مهندسی ساختمان استان است و امید است این همکاری برای کاهش آسیب های اجتماعی و کارگاهی موثر واقع شود.

وی در خصوص اقدامات اجمالی که معاونت پیشگیری از وقوع جرائم دادگستری استان انجام داده است، خاطرنشان کرد: سال گذشته در حوزه ی ساخت و ساز سمیناری در رابطه با بررسی مسئولیت های حقوقی و قضایی و در راستای کاهش تخلفات ساختمانی توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان استان و مشارکت دادگستری کل استان برگزار شد و در این سمینار مقاله هایی در این خصوص جمع آوری شده که به مهندسان ساختمانی ارائه می شود.

 

انتهای پیام/ش

۵۷۲ نفر مصدومان ناشی از حوادث کار ساختمانی در استان

نظر شما