شناسهٔ خبر: 21363647 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تحلیلگر لبنانی: آمریکا مانع اصلی کمک های تسلیحاتی روسیه به ارتش لبنان است

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا «سعد الحریری» نخست وزیر لبنان این هفته به مسکو سفر کرد و با مقام های ارشد این کشور از جمله «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری دیدار و گفت و گو کرد.
توسعه همکاری های اقتصادی، نظامی بین دو کشور و مسائل منطقه ای جمله سوریه مهمترین موضوعات مطرح شده در این دیدارها عنوان شد.
از نظر بسیاری از تحلیلگران سفر الحریری به مسکو با توجه به وضعیت کنونی منطقه به ویژه در رابطه با سوریه، در موقعیت حساس زمانی انجام گرفت.
از نگاه ناظران و تحلیلگران، سفر الحریری به مسکو بی ارتباط با سفر «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه به ریاض و مطرح شدن مواضع جدید از سوی همتای سعودی وی نیست. تحرکات سیاسی اخیر در منطقه نشان از سر و سامان گرفتن جدی تر اوضاع و مصالحات سیاسی دارد که طرف های مختلف را برای یافتن جایگاه و تضمین نقش آینده خود به تکاپو واداشته است.

**پیشینه روابط لبنان و روسیه
اسکندر کفوری در گفت و گو با ایرنا با اشاره به پیشینه تاریخی روابط لبنان و سوریه که به قرن هجدهم میلادی بازمی گردد گفت: لبنان و روسیه در آن زمان روابط تجاری با یکدیگر داشتند و کشتی های روسی به بنادر لبنانی تردد می کردند.
وی افزود: در دوره اتحاد جماهیر شوروی دو کشور شاهد شکوفایی فعالیت های تجاری بودند اما با فروپاشی شوروی این روابط که همواره به نفع روسیه بود دچار افت شدید شد.
کفوری با اشاره به مبادلات تجاری چند صد میلیون دلاری بین لبنان و روسیه، آن را اندک و ناکافی دانست و گفت: دو کشور امکانات زیادی دارند که باید از آن بهره برداری کنند و سفرهای متقابل مسئولان می تواند منجر به تقویت مناسبات بین دو کشور شود.

**اهمیت ابعاد سیاسی سفر الحریری به مسکو
این پژوهشگر مسائل روسیه در ادامه گفت و گو با ایرنا به اهمیت سفر الحریری به مسکو اشاره کرد و گفت: از قبل برای چنین سفری برنامه ریزی صورت گرفته است اما با توجه به شرایط حساس و تعیین کننده منطقه ای بعد سیاسی این سفر برجسته تر از دیگر ابعاد بود.
به گفته وی در حال حاضر منطقه شاهد تحولات مهمی در رابطه با مبارزه با تروریسم است و روسیه نقش مهم و اساسی در این زمینه به ویژه در سوریه دارد. از همین رو، دیدارهای نخست وزیر لبنان با مسئولان روسیه بیشتر بر آینده منطقه تمرکز داشت.
کفوری ادامه داد: الحریری به ویژه پس از پیروزی های میدانی راهبردی که اخیرا بوسیله محور مقاومت و روسیه در سطح منطقه رقم خورده، درصدد اطلاع یافتن از موضع روسیه درباره روابط با سوریه و دمشق است تا راهی برای از سرگیری روابط بین لبنان و سوریه بیابد.
وی سفر الحریری را به سفرهای اخیر وزیر خارجه روسیه به عربستان و اردن که نقطه عطفی در مسیر فرایند سیاسی در سطح منطقه بود مرتبط دانست و گفت: ریاض برای تضمین جایگاه خود در رویکرد مصالحه و عقب نماندن از تحولات کنونی، چاره ای جز این ندارد که با داده های جدید برخورد جدی تری از خود نشان دهد و با دیده اهمیت به آن بنگرد.
به اعتقاد کفوری، اردن در مقایسه با عربستان موضع گیری مثبت تری در این قضیه از خود نشان داده است چرا که اشاره هایی از واشنگتن درباره لزوم کنار آمدن با مصالحه ها به آن رسیده به گونه ای که بازتاب میدانی آن را می توان در مرزهای اردن با سوریه و پیشروی های چشمگیر ارتش سوریه در این منطقه مشاهده کرد.

**ابعاد اقتصادی و نظامی سفر پررنگ نبود
سردبیر نشریه روسی زبان فوستوک درباره چارچوب همکاری ها بین دو کشور پس از این سفر تاسف خود را از اولویت قائل نشدن به مسائل اقتصادی ابراز داشت و گفت: در این سفر تفاهم نامه های مهمی بین دو کشور در حوزه های اقتصادی و تجاری و حقوقی به امضا نرسید.
وی در پاسخ به سوالی درباره همکاری های نظامی فنی بین دو کشور گفت به سوابق پیشین لبنان در عدم برخورد جدی با این مساله اشاره کرد و گفت: تجربه اول در این زمینه به دوره «الیاس المر» وزیر دفاع اسبق لبنان برمی گردد. آن زمان روسیه با درخواست لبنان برای دادن جنگنده های میگ 29 به لبنان در قالب هدیه موافقت کرده بود اما ناگهان لبنان از پذیرش هبه روسیه خودداری کرد. مثال دوم مربوط به زمان ریاست جمهوری «میشل سلیمان» است. وی از مسکو درخواست کرد به جای جنگنده های میگ، بالگرد در اختیار ارتش لبنان قرار دهد. با وجود موافقت روسیه با این درخواست، لبنان بار دیگر از قبول این هدیه امتناع ورزید.
کفوری امتناع لبنان را به فشارهای سفارت آمریکا در بیروت مربوط دانست و گفت: واشنگتن اجازه دستیابی ارتش لبنان به هرگونه سلاح تهدید کننده اسرائیل را نمی دهد.
با وجود جدیت نداشتن لبنان در این موضوع کفوری تاکید کرد که روسیه همواره آماده همکاری با لبنان در زمینه تجهیز ارتش بوده است به شرط اینکه نگاه جدی و واقع بینانه ای به این موضوع صورت گیرد.
برخورد واقع بینانه یکی از مهمترین ابعاد سیاست خارجه روسیه است و مسکو بر اساس همین واقع نگری قادر به میانجیگری بین سوریه و طرف های متخاصم با آن است. کفوری با بیان این مطلب خاطرنشان کرد که روس ها آمادگی میانجیگری برای کم کردن فاصله بین الحریری با سوریه و رسیدن به راه حل میانه ای بر اساس همان شیوه به کار رفته درباره ریاض و آنکارا هستند.
وی افزود: سفر الحریری به مسکو آغازگر مرحله تازه ای روابط دو کشور در این بعد است به ویژه آنکه ستاره بخت محور آمریکا و عربستان در حمایت از تروریست ها در حال افول است.
خاورم*388*390*2054
انتشاردهنده: محمد خواجوئی

انتهای پیام /*

نظر شما