شناسهٔ خبر: 21363511 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تسنیم گزارش می‌دهد

پای حرف مردم در پنجمین جشنواره انگور ارومیه+فیلم

R41361/P1492/S6,48/CT7

گوش‌سپاری به حرف مردم از سوی مسئولین و شنیدن پاسخ آنها به‌ صورت رودررو در پنجمین جشنواره انگور ارومیه در محل دهکده ساحلی چی چست این شهر فرصتی بود که به واسطه خبرگزاری تسنیم حاصل شد و در گزارش پیش رو مشروح این رودررویی چهره به چهره از نظر می‌گذرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، امسال نیز همچون سه سال اخیر جشنواره انگور ارومیه در محل دهکده ساحلی چی چست این شهر از شانزدهم شهریورماه تا بیست و چهارم این ماه در حال برگزاری است و 34 نوع انگور آذربایجان غربی در این جشنواره بازشناسی و معرفی می‌شوند.

ارومیه یکی از قطب‌های تولید انگور در کشور به شمار می‌رود بنابراین برگزاری هر رویدادی که بتواند اقتصاد این محصول را تقویت کرده و منجر به منفعت کشاورزان و باغداران شود یک اتفاق مثبت تلقی می‌شود.

این جشنواره فرصتی فراهم می‌کند تا همه نگاه‌ها به این محصول و باغداران این میوه بهشتی معطوف شود که در نتیجه آن می‌توان انتظار داشت بخشی از مشکلات کشاورزان نیز فرصت طرح یافته و حل شوند.

انگور این شهر و باغات مربوط به آن در کنار آئین‌ها و رسوم مربوط به انگور جزو ظرفیت‌های گردشگری و جاذبه‌های فرهنگی ارومیه است و در این جشنواره تلاش شده تا فرهنگ، هنر، ادب، تاریخ، آداب و رسوم، ظرفیت‌های کشاورزی، باغداری، صنایع دستی و گردشگری شهر ارومیه برای بازدیدکنندگان معرفی شود.

افزایش قیمت انگور ثمره چهارمین جشنواره انگور در ارومیه

افزایش قیمت انگور و رضایتمندی باغداران از این موضوع یکی از دستاوردهای جشنواره انگور پارسال است و امید می‌رود امسال نیز ثمره خوبی از این جشنواره مشاهده شود.

سال گذشته بیش از 150 هزار نفر از چهارمین جشنواره انگور ارومیه بازدید کردند که از این میان تعداد 30 هزار نفر از خارج از آذربایجان غربی بودند که نشان از جذب گردشگر به شهرمان دارد.

خبرگزاری تسنیم در پنجمین جشنواره انگور در محوطه نمایشگاهی آئین‌های سنتی این جشنواره تریبون آزادی ر پا کرد تا مردم هر آنچه که دوست دارند را بی واسطه از مسئولان برگزاری این رویداد که از آن به عنوان پر مخاطب‌ترین رویداد فرهنگی سالانه آذربایجان غربی یاد می‌شود بپرسند که حاصل این گفت و شنود مردمی از نظر می‌گذرد.

آویزان کردن انگور در گذشته به سبب نبود یخچال بود

مدیر بخش سنتی پنجمین جشنواره انگور ارومیه در پاسخ به سؤال بازدیدکنندگان در مورد دلایل آویزان کردن خوشه‌های انگور اظهار داشت: از قدیم آویزهای انگور با توجه به این که یخچالی برای نگهداری آن وجود نداشت ایجاد شده و امروزه نیز از این موضوع برای خشک‌کردن انگورها استفاده می‌شود.

بهروز فریورنیا افزود: قدیم در خانه‌های گلی این خوشه‌های انگور آویزان می‌شد که دلیل آن تنظیم بودن گرما و سرمای داخل خانه‌های گلی و حفاظت بهتر از خوشه‌های انگور بود به‌گونه‌ای که بعضاً عرض دیوار برخی خانه‌ها بیشتر از یک متر بود و همین موضوع سبب میشد تا انگورها مدت زمان بیشتری قابل مصرف باشند.

جشنواره انگور سال آینده بهتر از پیش برگزار می‌شود

وی در پاسخ به سؤال میثم قربانی از فعالان رسانه ای آذربایجان غربی در مورد تکراری بودن المان‌ها و وسایل سنتی در بخش سنتی جشنواره گفت: به سبب محدودیت مکانی در دهکده ساحلی چی چست این موضوع پیش آمده و امید می‌رود سال آینده مکان بزرگ‌تری برای جشنواره در نظر گرفته شود و سال‌های آینده بهتر از امسال خواهد شد.

مدیر بخش سنتی پنجمین جشنواره انگور ارومیه در پاسخ به سؤال بازدید کننده‌ای دیگری در مورد استفاده از تفاله‌های انگور له شده یادآور شد: تفاله‌هایی که پس از له کردن انگور باقی می‌ماند در اصطلاح"پولوش"نامیده می‌شود که در فرآوری سرکه و آب‌ترشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به مزیت‌های تفاله انگور تصریح کرد: اگر باغداران اقدام به تولید آب سرکه از "پولوش" کنند بهتر از سرکه‌های دیگر است چراکه به بدن آدمی صدمه وارد نمی‌کند.

محوطه جشنواره انگور ارومیه وسیع‌تر می‌شود

فریورنیا در پاسخ به سؤال بازدیدکننده‌ای در مورد تغییر نکردن محوطه سنتی جشنواره انگور نسبت به سال قبل و عدم توسعه فضای نمایشگاهی بیان کرد: انتقاد عموم مردم در این مورد صحیح است و تلاش خود را در سال‌های بعد به کار خواهیم گرفت تا مکان جشنواره را توسعه دهیم و محوطه سنتی افزایش یابد.

بازدیدکننده‌ای با تشکر از مجموعه شهرداری ارومیه در اجرای پروژه‌های شهری اظهار داشت: برخی از پروژه‌ها ناتمام مانده که از جمله پروژه‌های مهم می‌توان به پروژه تقاطع غیر هم سطح فلکه آذربایجان اشاره کرد که سبب ایجاد بار ترافیکی سنگین در مناطق اطراف این پروژه شده است.

شهرداری ارومیه 250 میلیارد تومان از مردم وصولی دارد

شهردار ارومیه نیز با حاضر شدن در محل برگزاری تریبون آزاد تسنیم در پنجمین جشنواره انگور ارومیه در پاسخ به سؤال بازدیدکننده دیگری در مورد تأخیر در اتمام برخی پروژه‌ها اظهار داشت: دلیلی که سبب تأخیر در اتمام پروژه فلکه آذربایجان شده اصلاً به مسائل فنی و مهندسی مربوط نمی‌شود.

محمد حضرت پور افزود: منابع مالی دلیل اصلی ناتمام ماندن پروژه غیر هم سطح آذربایجان است و شهرداری ارومیه همانند دیگر شهرداری‌های کشور به کار خود ادامه می‌دهد چراکه امروز یک دهم درآمد سالهای قبل خود را وصول می‌کند.

پروژه غیر هم سطح آذربایجان تا پایان سال جاری افتتاح می‌شود

وی خاطرنشان کرد: شهرداری ارومیه رقمی بالغ بر 250 میلیارد تومان از مردم وصولی دارد و تاکنون مردم به سبب مشکلات اقتصادی نتوانسته‌اند این مبلغ را پرداخت کنند از این‌رو منابع مالی پروژه آذربایجان تأمین نشده است.

حضرت پور گفت: با این حال تلاش خود را به کار می‌گیریم تا تمام قسمت‌های پروژه را تا پایان سال جاری افتتاح کنیم و از خداوند خواستاریم تا درآمدهای شهرداری محقق شود.

12 دستگاه بروز و کلاسیک در شهربازی ارومیه مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد

مدیر دهکده ساحلی چی چست ارومیه نیز در پاسخ به سوالات مردمی درباره وضعیت توسعه این مکان تفریحی و گردشگری اظهار داشت: به فضل خدا در آینده ای نه چندان دور یک شهربازی بسیار پیشرفته در این دهکده راه‌اندازی خواهد شد و دوازده دستگاه بروز و کلاسیکی که در تمام نقاط دنیا از آن استفاده می‌شود در شهربازی ارومیه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حجت خاقانی افزود: چرخ و فلک 42 متری یکی از دستگاه‌هایی است که در شهربازی ارومیه مورد بهره برداری قرار می‌گیرد و امیدواریم این پروژه به زودی به اتمام برسد.

وی با اشاره به برگزاری پنجمین جشنواره انگور در این دهکده تصریح کرد: این جشنواره نیز همانند سال‌های گذشته با کارهای عمرانی انجام شده در حال برگزاری است و چون کار توسعه دهکده ساحلی‌ چی‌چست در فازهای مختلف در حال انجام است بنابراین در جشنواره‌های بعدی قطعا کیفیت بهتری از کار نمایشگاهی و خدمات رسانی به شهروندان را شاهد خواهیم بود.

فیلم و گزارش: علی آقایاری و سهند احمدزاده

انتهای پیام/

نظر شما