شناسهٔ خبر: 21363229 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

یک سوم جمعیت شهری ایران در وضعیت بد مسکنی هستند

وزیر راه و شهرسازی گفت: حدود یک سوم جمعیت شهری ایران در وضعیت بد مسکنی هستند که نیازمند توجه ویژه در این حوزه است.

صاحب‌خبر -
یک سوم جمعیت شهری ایران در وضعیت بد مسکنی هستندبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما اردبیل/ عباس آخوندی در جلسه ستاد بازآفرینی پایدار شهری استان اردبیل افزود: با توجه به ثابت ماندن جمعیت استان اردبیل در طول چند سال گذشته، فرصت خوبی برای افزایش کیفیت زندگی مردم است.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در این حوزه به گفت‌وگوی اساسی بین سیاستمداران کشور نیاز داریم و باید در این زمینه به فهم درستی برسیم تا سطح رفاه اجتماعی در مناطق حاشیه و بافت فرسوده بالاتر رود.
آخوندی با اشاره به اینکه منابع ما در کشور محدود است، ادامه داد: اگر با مدیریت این منابع محدود، مناطق قابل توجهی را تحت پوشش قرار دهیم، خواهیم توانست نتایج مثبتی در این زمینه کسب کنیم.
وی گفت: ثبت مالکیت، اصلی‌ترین بحث در بافت‌های حاشیه‌ای است که ماده قانونی مهمی در این زمینه در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است.
وزیر ره و شهرسازی با تأکید بر اینکه وضعیت فعلی جمعیت شهرهای کشور، بازنگری در موضوع مسکن را ضروری ساخته است ادامه داد: ما نیازمند اجماع در مسئله مسکن و شهرسازی در کشور هستیم.
آخوندی با اشاره به اینکه برخی از مدیران از مقوله مسکن تفکر دهه شصت و هفتاد دارند افزود: متأسفانه مجموعه دیدگاه های حاکم موجب شده در هفتاد سال اخیر صرفا اظهارات قلمبه سلمبه از مقوله مسکن مطرح شده و امروز به وضعیتی برسیم که به عنوان مثال در اردبیل نزدیک به ۳۰ درصد از جمعیت در سکونت گاه های غیر رسمی ساکن هستند.
وی تصریح کرد: اظهارات قلمبه سلمبه نتوانسته معضلات مسکن را رفع کند و لازم است در موضوع مسکن به سهم درست برسیم که دستیابی به آن در سایه گفتگو و جلسات مکرر امکانپذیر خواهد بود.
یک سوم جمعیت شهری ایران در وضعیت بد مسکنی هستندوزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ستاد بازآفرینی شهری تمرکز بر موضوع مسکن و ساماندهی مطلوب آن دارد خاطرنشان کرد: لازم است این ستاد جلسات ماهانه در تمامی شهرستان های کشور داشته باشد.
آخوندی به اختصاص ۵۰ هزار فقره تسهیلات به بافت های فرسوده اشاره کرد و گفت: ما نیازمند ساماندهی موضوع مسکن هستیم و باید در بین مدیران، جلسات بحث و بررسی مکرری در این خصوص صورت بگیرد.
وزیر راه و شهرسازی گفت: نزدیک به ۱۲ درصد از جمعیت این استان، در سکونت گاه های غیر رسمی ساکن هستند و ما نیازمند ساماندهی مطلوب و توجه به سکونت گاه های غیررسمی هستیم.
همچنین در این جلسه پنج نماینده استان اردبیل و شهرداری های برخی شهرستان ها به بعضی مشکلات استان از جمله ضرورت ساماندهی ورودی شهر اردبیل، بهبود عبور و مرور و روان سازی ترافیک، افزایش سهم اردبیل از قیر رایگان، اعطای تسهیلات مناسب با نرخ بهره اندک برای بهسازی بافت های فرسوده، ساماندهی سکونت گاههای غیر رسمی، تکمیل پروژه ها و راههای نیمه تمام، آسفالت راههای روستایی و توجه ویژه به مناطق محروم اشاره و خواستار رفع این مشکلات توسط وزیر راه و شهرسازی شدند./

نظر شما