شناسهٔ خبر: 21362370 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

همایش ملی خربزه در تربت جام

همایش ملی خربزه در تربت جام برگزار شد

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، دومین همایش ملی خربزه با حضور محققان، استادان و صاحبنظران دانشگاهی در تالار برگزاری همایش ملی خربزه در تربت جامجامی این شهر برگزار شد.

این همایش یک روزه با محوریت مدیریت آبیاری و تغذیه، اصلاح نژاد و تولید بذر، مدیریت تولید، فیزیولوژی تولید، آفات و بیماری ها، علفهای هرز، اقتصاد و بازاریابی، اشتغال و فرهنگ، فرآوری های جانبی و محیط زیست برگزار شد.

از میان 100عنوان مقاله رسیده به دبیرخانه این همایش، 40عنوان برای ارائه برگزیده شده بود که 10 عنوان به صورت سخنرانی و مابقی در قالب پوستر ارائه شد.

علی رستمی فرماندار تربت جام در این همایش گفت: برای سوددهی و بازاریابی درست، محصول خربزه باید به روش های علمی و نوین کشت شود اما در حوزه اجرا و اصلاح کشت خربزه الگوی خاصی وجود ندارد و کمترین سود از این محل عاید تولید کننده می شود که لازم است با بازاریابی و تامین سلیقه مصرف کننده، این محصول تولید و برای استقرار صنایع تبدیلی وصادرات آن برنامه ریزی شود.

پروفسورعبدالکریم کاشی ،عضو هیات علمی دانشگاه تهران هم گفت: منشاء خربزه فلات آفریقا و آسیا و مهد آن فلات ایران بوده که مراحل تکامل را نیز در این سرزمین طی کرده است و آنچه که امروز از محصول خربزه داریم حاصل زحمات کشاورزان است که پشت به پشت این محصول را حفظ کرده اند و هیچ دانشمند و محققی تاکنون درباره ژنتیک و اصلاح نژاد خربزه اقدامی نکرده است.

علی اصغر خوشخو مدیر جهاد کشاورزی تربت جام هم گفت: در کشور بیش از80 هزار هکتار کشتزار خربزه داریم که 35 هزار هکتار آن در خراسان رضوی و 18هزار هکتار در تربت جام است و این شهرستان رتبه نخست کشور را در تولید این محصول دارد.

اجرای برنامه های فرهنگی و پخش نماهنگی در خصوص کاشت، داشت و برداشت محصول خربزه از دیگر بخش های این همایش بود.

نظر شما