شناسهٔ خبر: 21362352 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

احتمال تغییر در مسئولیت‌های شرکت ساخت و توسعه

ساختار پیگیری پروژه‌های عمرانی تغییر می‌کند

ایسنا

توسعه صرفا در حوزه حمل و نقل جاده‌ای و ریلی پیگیری می‌شود و توسعه بنادر و فرودگاه‌ها که از وظایف شرکت ساخت بوده عملا مغفول مانده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش بولتن نیوز، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل که از نیمه دوم دهه هشتاد و با هدف پیگیری پروژه‌ها در حوزه‌های راه، راه‌آهن، فرودگاه و بنادر کار خود را آغاز کرد، در طول سال‌های گذشته توانسته فضایی را برای پیگیری جدی پروژه‌های مهم عمرانی به وجود آورد که اجرایی کردن طرح اتصال ریلی پنج استان به شبکه راه آهن یکی از اصلی‌ترین این پروژه‌ها است.

با وجود آنکه در اساسنامه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، پیگیری تمامی پروژه‌ها در حوزه حمل و نقل قید شده است، اما با توجه به نپیوستن دو حوزه دریایی و هوایی به مجموعه‌های فعالیت آن عملا می‌توان گفت که این شرکت مهم دولتی کار خود را در دو حوزه راهسازی وریل خلاصه شده می‌بیند؛ موضوعی که نماینده وزارت اقتصاد درمجمع عمومی بار دیگر روی آن تاکید کرده است.

طیبی در جلسه اخیر به موضوع حیطه وظایف و مسئولیت‌های این شرکت پرداخته و اعلام کرده است که با بررسی نام شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل مشکلی که وجود دارد این است که این توسعه صرفا در حوزه حمل و نقل جاده‌ای و ریلی پیگیری می‌شود و توسعه بنادر و فرودگاه‌ها که از وظایف شرکت ساخت بوده عملا مغفول مانده است.

به گفته وی باید برنامه ریزی دقیقی برای رسیدن به اهداف صورت گیرد و برنامه ریزی‌ها متناسب با بودجه و امکانات تعریف شود.

این مقام وزارت اقتصاد اعلام کرده که باید در اساسنامه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل نگاهی جدی وجود داشته باشد، زیرا اساسا هدف اصلی از شکل‌گیری این شرکت پرداختن به تمام موضوعات بوده است.

این اظهارات در حالی مطرح می شود که پیش از این شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل اعلام کرده بود آمادگی فعالیت در حوزه‌های مغفول مانده را دارد اما عملا با توجه به این که نیاز ایران به ساخت فرودگاه‌های جدید یا پیگیری اهداف در نظر گرفته شده در حوزه بنادر به نوعی تعریف شده که به پروژه‌های گسترده عمرانی نیازی ندارد، استفاده از این ظرفیت قانونی در طول این سال‌ها ممکن نبوده است. حال باید دید با توجه به صحبت‌های مطرح شده در مجمع اخیر این شرکت آیا شرایط برای پیگیری جدی‌تر اساسنامه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل فراهم می‌شود یا امکان آن وجود دارد که با جدا کردن دو بخش دریایی و هوایی ساز و کارها و تکالیف اصلی ترین مجموعه پیگیری اهداف زیر ساختی ایران با تغییر و تحول مواجه شود.

نظر شما