شناسهٔ خبر: 21362083 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

والی قندها:

والی قندهار: بیش از 160 شرکت افغانستانی در چابهار سرمایه گذاری کرده اند

زاهدان - ایرنا - والی ولایت قندهار افغانستان گفت: با توجه به اهمیت بندر اقیانوسی چابهار بیش از 160 شرکت افغانستانی در این بندر مهم راهبردی سرمایه گذاری اقتصادی کرده اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا زلمی ویسا چهارشنبه شب بعد از نشست مشترک با استاندار سیستان و بلوچستان در جمع خبرنگاران در زاهدان اظهار داشت: چابهار به عنوان یک نقطه راهبردی، متصل به آبهای اقیانوسی و نزدیکی به افغانستان در توسعه اقتصادی و تجاری کشور ما نقش مهم و حیاتی دارد.
وی ادامه داد: از آنجایی که توسعه و آبادانی افغانستان مورد توجه دولت، مردم و به ویژه فعالان اقتصادی و تجاری این کشور قرار گرفته است بندر چابهار با فراهم کردن زمینه روابط تجاری می تواند نقش مهمی در این مسیر ایفا کند.
وی گفت: با توجه به علاقه مندی سرمایه گذاران افغانستانی برای سرمایه گذاری در ایران هر چه ارتباطات نزدیک و رفع موانع بیشتر در دستور کار 2 کشور قرار گیرد به همان اندازه شاهد افزایش مبادلات اقتصادی خواهیم بود.
والی ولایت قندهار افغانستان تاکید کرد: سرمایه گذار مکانی را برای فعالیت انتخاب می کند که از هر نظر به مشکلات و خواسته هایش رسیدگی شود.
وی ادامه داد: زمانی که امنیت لازم برای سرمایه گذاری و سوددهی در وقت مقرر تضمین شده باشد حضور فعالان تجاری و اقتصادی در آن کشور و یا منطقه بیشتر خواهد شد.
وی با بیان اینکه تجارت در گذشته به صورت سنتی در منطقه از طریق راه ابریشم بین 2 کشور ایران و افغانستان انجام می شده است گفت: امروز فرصت های اقتصادی فراوانی در منطقه وجود دارد که می توان از آنها برای رونق و توسعه کشورها بهره گرفت.
به گزارش ایرنا جاده ابریشم راه زمینی است که از شهر ˈشی آنˈ در شمال غرب چین شروع و با عبور از استان ˈگان سو ˈ و منطقه خودمختار ˈسین کیانگ ˈ به آسیای میانه و آسیای غربی می رسد.
این جاده کشورهای دریای مدیترانه را به یکدیگر وصل کرده است. از قرن دوم پیش از میلاد تا قرن شانزدهم میلادی جاده ابریشم مسیر مهم تجارت و کمک به تبادل فرهنگی شرق و غرب بود.
چند سالی است که چین با نگاهی ویژه به این جاده تاریخی تلاش دارد تا دیگربار آن را احیا کند و به این منظور مذاکرات و نشست هایی را با دیگر کشورهای جهان ترتیب داده است.
والی قندهار با اشاره به بازدید روز گذشته از کارخانه های آرد زاهدان،گفت: آرد تولیدی در کارخانه های سیستان و بلوچستان از کیفیت خوبی برخوردار است.
وی افزود: افغانستان برای تامین آرد مورد نیاز خود می تواند از فرصت های بسیار خوبی که شرکای ایرانی برای آنان قرار داده اند بهترین استفاده را ببرد.
به گزارش ایرنا، والی قندهار افغانستان به اتفاق هیات تجاری ولایت قندهار از روز یکشنبه سفر خود به سیستان و بلوچستان را با ورود به چابهار آغاز کرد.
استان سیستان و بلوچستان با کشور افغانستان (ولایت نیمروز) 300 کیلومتر مرز مشترک و 2 بازارچه مرزی در میلک و گمشاد منطقه مرزی سیستان دارد.
چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان با داشتن منطقه آزاد تجاری - صنعتی و 2 بندر شهید بهشتی و کلانتری تاثیر زیادی در ترانزیت، تجارت و تحول اقتصادی منطقه دارد.
7316** 3213 خبرنگار: عصمت جهانی ** انتشار دهنده: اکبر نوری
اخبار لحظه به لحظه را در کانال تلگرامی «اخبار ایرنا سیستان و بلوچستان» دنبال کنید. @irnazahedan

انتهای پیام /*

نظر شما