شناسهٔ خبر: 21361816 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تزریق امید در آوارگی

تهران- ایرنا- روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت: خشونت‌های اخیر در میانمار صدها هزار تن از مسلمانان روهینگیا را به دنبال سرپناه به بنگلادش رانده است.

صاحب‌خبر -

در ادامه در گزیده ای از این گزارش می خوانیم: سیل پناهجویان روهینگیایی استان راخین میانمار کماکان به سمت بنگلادش در جریان است. گزارش‌ها حاکی از آن است مردان و زنانی که توانستند خود را به نزدیکی مرزهای بنگلادش برسانند در مراکز امدادرسانی که به صورت موقت دایر شده‌ تحت درمان و رسیدگی قرار گرفتند.
همچنین طی روزهای اخیر برنج، شکر و دیگر مواد امدادی از قبیل لباس و پارچه‌هایی مخصوص برای ایجاد یک سرپناه میان پناهجویان توزیع شده است. ممنور رشید، از اعضای سازمان بین‌المللی مهاجرت به واشنگتن‌پست گفت: منابع لازم برای رسیدگی به ٥ هزار نفر به منطقه رسیده است که این بخش کوچکی از ٣٧٠هزار مسلمان روهینگیایی را پوشش می‌دهد که در هفته‌های اخیر به سمت مرزهای بنگلادش آمدند. وی امیدوار بود که حداقل منابع کافی طی یکی دو روز آینده برای دو هزار آواره دیگر تامین شود.
با این حال این حجم از پناهندگان بی‌خانمان در یک خط مرزی با بنگلادش قرار گرفته‌اند و خسته و آواره در برخی پناهگاه‌های موقتی که در کنارجاده‌ها یا در مزارع ایجاد شده مستقر می‌شوند. رشید می‌گوید: بسیاری از مردم پس از فرار از خشونت اخیر در میانمار، اکثرا دچار گرسنگی و نیاز به کمک‌های پزشکی شدند.
پلیس بنگلادش نیز روز گذشته اعلام کرد که تعدادی از مسلمانان روهینگیا را در آب پیدا کرده که در حال فرار از خشونت در میانمار بودند و در وضعیت بدی قرار داشتند که پلیس توانسته آنها را زنده از آب خارج کند. به گفته یکی از مقامات پلیس بنگلادش تعدادی از مسافران در این قایق طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه درمان شدند، اما هنوز مشخص نیست که به طور دقیق چه تعداد از افراد در قایق حضور داشتند.
به گفته پلیس از زمان آغاز خشونت‌ها در روز ٢٥ آگوست، حدود ٨٤ نفر از رودخانه ناف بنگلادش که سرگردان در آب بودند، پیدا شدند و سلامت آنها بازیابی شده است. در حال حاضر مقامات محلی بنگلادشی و سازمان‌های کمک‌کننده در حال تلاش برای ارایه غذا، آب و مراقبت‌های پزشکی به همه تازه‌واردانی هستند که در حال فرار از جنگ هستند.

**ارسال کمک‌های جدید
گزارش‌ها حاکی از آن است که حاکم دوبی یک هواپیمای پهن پیکر باری بویینگ ٧٤٧ حاوی چادرهای پناهجویی برای پناهجویان روهینگیایی را به بنگلادش ارسال کرده است. وزارت امورخارجه امارات متحده عربی گفته است که این هواپیما بیش از صد تن از چادرهای آژانس‌های پناهجویی سازمان ملل متحد را حمل کرده است.
طبق گفته وزارت خارجه امارات، هواپیمای شیخ محمد بن رشید آل مکتوم یکی دیگر از محموله‌های کمیساریای عالی سازمان ملل برای پناهندگان را ارسال کرد که حاوی تشک خواب، پارچه‌های ایجاد سرپناه، پتو و مجموعه وسایل آشپزخانه بوده است.
چهار هواپیمای پهن پیکر نیز حامل ٣٤تن کمک به پناهجویان روهینگیا از پایگاه نیروی هوایی در پایتخت اندونزی به بنگلادش ارسال شد. جوکو ویدودو، رییس‌جمهور اندونزی همزمان با ارسال این کمک‌ها به میانمار عنوان کرد که خواستار خاتمه خشونت در این کشور است و وعده داد کمک‌های بشردوستانه بزرگ‌تری را ارسال کند.
او و دیگر مسوولان اندونزیایی قبل از خروج محموله‌ها از فرودگاه جاکارتا عملیات امدادرسانی و حمل بار را مورد بررسی قرار دادند. به گفته سخنگوی ریاست‌جمهوری اندونزی، هواپیماها شامل برنج، غذاهای فوری، چادر، آب، پتو و کیف‌هایی شامل مواد اولیه برای آوارگان ارسال شد.
با این وجود جورج ویلیام اوکوت اوبو، دستیار کمیسیونر عالی آژانس پناهجویان سازمان ملل، با دیدار از اردوگاه پناهجویان روهینگیا در بنگلادش به رویترز گفت: همه‌ ما ملزم هستیم که واکنش خود به وضع موجود را به‌شدت افزایش دهیم و برای تامین نیازهای پناهجویان، از غذا گرفته تا سرپناه اقدام کنیم.

**تشکیل کمیته برای بهبود وضعیت روهینگیا
خشونت‌های اخیر در میانمار صدها هزار تن از مسلمانان روهینگیا را به دنبال سرپناه به بنگلادش رانده است. قوم روهینگیا دهه‌ها است که با آزارو اذیت در میانمار و به خصوص از سمت بودایی‌های این کشور روبه‌رو هستند. با این وجود روز گذشته دفتر ریاست‌جمهوری میانمار اعلام کرد کمیته‌ای تشکیل شده است تا اقداماتی را برای بهبود امنیت و معیشت اقلیت مسلمان روهینگیا انجام دهد.
گفته می‌شود که این توصیه‌ها توسط یک کمیسیون به رهبری کوفی عنان دبیرکل اسبق سازمان ملل یک ماه پیش تنظیم شده است. طبق بیانیه دفتر ریاست‌جمهوری آمده است کمیته اجرایی ١٥ عضو جدید خواهد داشت که در راستای بهبود امنیت، توسعه اقتصادی و امور اجتماعی در مناطق روهینگیا و همچنین حفظ پایداری روستاها و حذف اردوگاه‌های آوارگان اقدام خواهد کرد. در این بیانیه همچنین آمده است این کمیته بناست روند تایید قوم روهینگیا را تحت قوانین شهروندی کشور به جریان اندازد تا آنها نیز به عنوان شهروندان شناخته شوند.

**لغو سفر سوچی به سازمان ملل
آنگ سان سوچی، رهبر میانمار که قصد داشت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد حضور پیدا کند، برنامه‌های خود را لغو کرد چرا که اکنون کشورش تحت حاکمیت او یکی از بدترین شرایط آوارگان و پناهجویان تاریخ این منطقه را پشت سر می‌گذارد و انتقادهای فراوانی نسبت به شخص او در خصوص این بحران وجود دارد.
طبق گفته سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری، سوچی سفر خود را لغو کرده است چرا که ماموریتی جدی در رسیدگی به مسائل امنیت داخلی میانمار برعهده دارد.

**اعزام هیات ایرانی به بنگلادش
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با فارس، درباره آخرین اقدامات انجام شده در خصوص مسلمانان میانمار از سفر هیاتی از ایران به ریاست ابراهیم رحیم‌پور، معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه به همراه تیمی از هلال احمر به بنگلادش خبر داد و گفت: این هیات که حامل کمک‌های انسان‌دوستانه جمهوری اسلامی ایران برای مسلمانان میانمار است، قرار است روز پنجشنبه در سفر به بنگلادش این کمک‌ها را از طریق بنگلادش در اختیار آوارگان میانماری قرار دهد.
وی افزود: هیات ایرانی همچنین قرار است از اردوگاه آوارگان میانماری در شهر کاکس بازار بنگلادش بازدید کند.
قاسمی همچنین از آمادگی جمهوری اسلامی برای استقرار کمپی برای آوارگان میانماری و همچنین احداث بیمارستان صحرایی در بنگلادش در صورت موافقت و استقبال دولت این کشور خبر داد.

*منبع: روزنامه اعتماد، 1396.6.23
**گروه اطلاع رسانی**9370**1601** تنظیم کننده : مهدی احمدی **انتشار : شهناز حسنی

انتهای پیام /*

نظر شما