شناسهٔ خبر: 21361535 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

هیچ بندری به اندازه چابهار مزیت اقتصادی برای افغانستان ندارد

به گزارش ایرنا علی اوسط هاشمی چهارشنبه شب بعد از نشست مشترک با والی قندهار افغانستان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ایران و افغانستان با برخوداری از فرصت های بی

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا علی اوسط هاشمی چهارشنبه شب بعد از نشست مشترک با والی قندهار افغانستان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ایران و افغانستان با برخوداری از فرصت های بی نظیر اقتصادی از جمله بندر اقیانوسی چابهار می توانند ایفاگر نقش های بزرگ در منطقه باشند.
وی افزود: با توجه به رقابت جدی اقتصادی در منطقه باید ایران و افغانستان با گسترش دامنه ارتباطات زمینه بهره مندی خویش را از این فرصت ها به بهترین شکل فراهم کنند.
وی ادامه داد: دولت جمهوری اسلامی ایران با فراهم کردن زیر ساخت های لازم تجاری نظیر راه آهن، بندر، هوایی و غیره فرصت های خوبی را برای تجار افغانستانی فراهم کرده است که می تواند زمینه بخش رونق اقتصادی منطقه شود.
استاندار سیستان و بلوچستان تاکید کرد: ما حاضر هستیم تمام ظرفیت های خودمان را برای حفظ منافع 2 کشور به اشتراک بگذاریم تا به اهداف عالی که مدنظر 2 دولت است برسیم.
وی بیان کرد: تجار افغانستان باید وسعت دید خود را در سیستان و بلوچستان به ویژه بندر چابهار با اجرای طرح های بزرگ نظیر ساخت بندر و خط کشتیرانی وسعت دهند.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: زبان مشترک بین ایران و افغانستان در ارتباطات اقتصادی کلید گشایش روابط تجاری محسوب می شود.
هاشمی افزود: همان گونه که مردم 2 کشور در روزهای سخت یاریگر هم بودند هم اینک در روزهای راحت نیز باید سرمایه ساز و پشتیبان هم باشند.
وی از آمادگی ایران برای تامین برق و گاز افغانستان خبر داد و افزود: هم اینک حدود هزار و 400 مگاوات برق در سیستان و بلوچستان در حال تولید شدن است که این بهترین فرصت برای افغانستان محسوب می شود.
وی افزود: برقراری روابط با کشورهای همسایه و منطقه از اولویت های نخست جمهوری اسلامی ایران است.
به گزارش ایرنا، والی قندهار افغانستان به اتفاق هیات تجاری ولایت قندهار از روز یکشنبه سفر خود به سیستان و بلوچستان را با ورود به چابهار آغاز کرد.
استان سیستان و بلوچستان با کشور افغانستان (ولایت نیمروز) 300 کیلومتر مرز مشترک و 2 بازارچه مرزی در میلک و گمشاد منطقه مرزی سیستان دارد.
چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان با داشتن منطقه آزاد تجاری - صنعتی و 2 بندر شهید بهشتی و کلانتری تاثیر زیادی در ترانزیت، تجارت و تحول اقتصادی منطقه دارد.
7316** 3213خبرنگار: عصمت جهانی ** انتشار دهنده: اکبر نوری
انتهای پیام

نظر شما