شناسهٔ خبر: 21361290 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مذاکرات هیات ایران و روسیه در آستانه

حسین جابری انصاری معاون عربی و آفریقا وزارت امور خارجه و مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات آستانه با الکساندر لاورنتیف نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور سوریه و رئیس هیات اعزامی روسها دیدار کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین المللخبرگزاری صدا و سیما از آستانه؛ گفتگوهای دور ششم مذاکرات آستانه با نشست کارشناسان صبح امروز شروع شد و نمایندگان هیئت های مختلف سوری گفتگوها را بعد از ظهر امروز آغاز خواهند کرد که در همین راستا هیات ایرانی و سوری با یکدیگر دیدار  گفتگو کردند. پس از آن دیدار مذاکرات هیات ایران و ترکیه آغاز شده است. 

مذاکرات هیات ایران و روسیه در آستانه

حسین جابری انصاری معاون عربی و آفریقا وزارت امور خارجه و مذاکره کننده ارشد ایران در روند آستانه، همچنین عصر امروز با الکساندر لاورنتیف نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور سوریه و رییس هیات اعزامی این کشور به مذاکرات آستانه دیدار کرد. 

این دیدار در چارچوب رایزنی های دوجانبه و تخصصی ششمین دوره کنفرانس بین المللی سوریه در آستانه و با فاصله یک روز از دیدار وزیر امور خارجه کشورمان و هیات همراه در سوچی با رییس جمهور روسیه صورت گرفت.

دو طرف درباره آخرین تحولات روند آستانه و مناطق کاهش تنش و همچنین آخرین وضعیت اسناد تهیه شده در اجلاس های کارشناسی آستانه رایزنی و تبادل نظر کردند.

ششمین دوره کنفرانس بین المللی آستانه از دیروز در سطح کارشناسی آغاز و امروز در سطح عالی با مشارکت روسای هیات های مذاکره کننده سه کشور ضامن روند آستانه (جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری ترکیه) و هیات های طرف های ناظر عضو آستانه و هیات های اعزامی دولت و معارضه سوریه ، در پایتخت قزاقستان ادامه می یابد.

مقام روس: ایران، روسیه و ترکیه بر منطقه کاهش تنش درادلب نظارت خواهند کرد

رئیس هیئت اعزامی روسیه به نشست آستانه گفت: طرف های شرکت کننده در گفتگوهای آستانه به توافق درباره ایجاد چهارمین منطقه کاهش تنش در سوریه نزدیک هستند. درباره چند سند مربوط به فعالیت نیروها در مناطق کاهش تنش در سوریه توافق شد. نظارت بر مناطق کاهش تنش در ادلب برعهده سه کشور روسیه، ایران و ترکیه خواهد بود. روسیه و ترکیه و ایران در صدد تکمیل توافقنامه ای در خصوص ایجاد چهار منطقه عاری  از تنش و درگیری در سوریه هستند. 

الکساندر لاورنتیف به خبرنگاران گفت سه کشور (روسیه، ترکیه و ایران) جزئیات توافق را در نشست هایی که در آستانه پایتخت قزاقستان برگزار می شود بررسی می کنند. وی افزود: لبنان، مصر و امارات عربی متحده به عنوان عضو ناظر در فرآیند آستانه پیشنهاد شدند. 

رئیس هیئت اعزامی روسیه به مذاکرات آستانه اعلام کرد کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد باید حق ایران را در خصوص مشارکت در فرآیند صلح سوریه به رسمیت بشناسند.

وی در این باره گفت: "در حال حاضر، برخی از کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل هستند که نمی خواهند شاهد مشارکت ایران در این فرآیند باشند. بنابراین، این الزام برای همه وجود دارد که حق ایران در خصوص مشارکت در فرآیند صلح سوریه، و همچنین فرآیند بازسازی این کشور را به رسمیت بشناسند؛ به ویژه در خصوص بازسازی تاسیسات زیربنایی سوریه که ویران شده است."

دور بعدی مذاکرات صلح سوریه اواخر اکتبر برگزار می شود

الکساندر لاورنتیف رئیس هیات اعزامی روسیه به مذاکرات آستانه روز پنجشنبه اعلام کرد نشست بعدی مذاکرات صلح سوریه قرار است در آخر ماه اکتبر برگزار شود.

وی با اعلام این مطلب افزود در این نشست احتمالا موضوع گسترش کشورهای ناظر بر ایجاد مناطق عاری از تنش و خشونت مورد بررسی قرار خواهد گرفت. لاورنتیف گفت: "این موضوع کاملا محتمل است که ما شاهد حضور ناظران جدیدی در نشست آینده باشیم."

رئیس هیات اعزامی روسیه به مذاکرات آستانه افزود: "ستون فرآیند آستانه، فعالیت سه کشور تضمین کننده روسیه، ترکیه و ایران است. به همین دلیل است که دیگر کشورها ممکن است به عنوان ناظر قلمداد شوند؛ از جمله کشورهای چین، امارات عربی متحده، مصر، لبنان و قزاقستان." لاورنتیف افزود: "ما به دقت بر معیارهایی نظارت خواهیم کرد که بر اساس آنها، یک کشور ممکن است به عنوان ناظر فعالیت کند."

تصاویری از دیدار هیات ایرانی و ترکیه در آستانه

مذاکرات هیات ایران و روسیه در آستانه مذاکرات هیات ایران و روسیه در آستانه مذاکرات هیات ایران و روسیه در آستانه مذاکرات هیات ایران و روسیه در آستانه مذاکرات هیات ایران و روسیه در آستانه

دیدار هیئت اعزامی دولت سوریه با هیئت ایران در آستانه

گفتگوهای دوجانبه مذاکرات سوریه (آستانه شش) که نخستین گفتگو بین روسای هیئت جمهوری اسلامی ایران و روسیه بود به پایان رسید.

گفتگو دوجانبه بین جمهوری اسلامی ایران و سوریه آغاز شد.
ریاست هیئت ایرانی به عهده حسین جابری انصاری معاون عربی آفریقایی وزارت امورخارجه و ریاست هیئت سوری به عهده بشار جعفری نماینده سوریه در سازمان ملل متحد است.

مذاکرات هیات ایران و روسیه در آستانه مذاکرات هیات ایران و روسیه در آستانه مذاکرات هیات ایران و روسیه در آستانه مذاکرات هیات ایران و روسیه در آستانه مذاکرات هیات ایران و روسیه در آستانه مذاکرات هیات ایران و روسیه در آستانه

جلسات کارشناسی نشست مذاکرات سوریه در آستانه پایتخت قزاقستان پیشتر برگزار شد . نمایندگان هیئت های مختلف سوری گفتگوهای دور ششم را بعد از ظهر امروز آغاز خواهند کرد.

گفتگوی جابری انصاری با خبرنگار سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما

بشار جعفری نماینده سوریه در سازمان ملل متحد وارد هتل رکسوز ، محل برگزاری مذاکرات سوریه  آستانه 6 شد.
مذاکرات سوریه آستانه 6 بر طبق اعلام قبلی قرار بود، ساعت 10 صبح به وقت محلی در هتل رکسوز شهر آستانه پایتخت قزاقستان آغاز شود که به علت تاخیر حضور برخی از نمایندگان کشورها دیرتر آغاز می شود. این مذاکرات امروز و فردا ادامه دارد.

نظر شما