شناسهٔ خبر: 21361244 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

نمایشگرهای گوشی قاتل باکتری ها می شوند

نمایشگرهای گوشی از جمله آلوده ترین ابزاری هستند که با آنها سروکار داریم، محققان می گویند کاربرد تازه ای برای پلاستیک رسانای این نمایشگرها یافته اند.

صاحب‌خبر -
به گزارش سرویس فضای مجازی  خبرگزاری صدا وسیما؛  به نقل از دیجیتال ترندز، پژوهشگران موسسه Karolinska در استکهلم سوئد  می گویند از پلاستیک رسانای مورد استفاده در نمایشگرهای لمسی می توان برای دستکاری روند رشد باکتری ها استفاده کرد و جلوی رشد برخی انواع باکتری ها را گرفت و یا روند رشد برخی انواع آنها را تقویت کرد.

نمایشگرهای گوشی قاتل باکتری ها می شوند
همچنین از این پلاستیک ها می توان برای فریب دادن و دستکاری متابولیسم برخی انواع باکتری های بیماری زا استفاده کرد و از طریق افزودن یا حذف چند الکترون به سطح پلاستیک نمایشگر لمسی روند رشد یک باکتری را به دلخواه کند یا تند کرد.
این دستاورد علمی هنوز در مراحل اولیه خود قرار داد. اما در نهایت می توان از این روش برای تولید پوشش های بسیار موثر ضدباکتری استفاده کرد و از میزان آلودگی شدید فعلی در گوشی ها و تبلت ها کاست.
همچنین استفاده از این روش از میزان شیوع عفونت و آلودگی در بیمارستان ها می کاهد و در صورت لزوم به پزشکان امکان می دهد رشد یک باکتری را برای تحقق اهداف خاصی تسریع کنند.

نظر شما