شناسهٔ خبر: 21361146 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی‌‌من | لینک خبر

با وزارت فرهنگ درباره ورود سرورهای بازی های خارجی هماهنگیم

صاحب‌خبر -

فناوران - روز گذشته محمد جواد آذری جهرمی در حالی به بازدید از سومین لیگ بازی های رایانه ای پرداخت که همسر و فرزندانش یک ساعت پیش از او به محل مسابقات رسیدند و در این مدت دو پسر او یعنی علی و سینا، به بازی فیفا و کلش رویال مشغول شدند.
نکته جالب تر این که علی و سینا از پدرشان اجازه گرفتند پس از رفتن او در محل مسابقات بمانند و بازی کنند. 
بازی های رایانه ای از مسابقات لیگ بازی های رایانه ای از آن جهت جالب بود که سخنان و عملکرد وزیر در حوزه گیم، با انتقاد مدیرعامل بنیاد روبرو شده بود. از یک سو آذری جهرمی اعلام کرده بود زمینه ارتباط بهتر با سرورهای دو بازی خارجی را فراهم کرده است که این بازی ها از بنیاد ملی بازی های رایانه ای مجوز نداشتند. از سوی دیگر وزیر در اینستاگرامش درباره چالش نهنگ آبی نوشته بود که مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای در واکنش به این صحبت اعلام کرده بود این کار باعث تبلیغ این چالش خطرناک می شود.
با این حال این دو روز گذشته دوستانه تر از همیشه در کنار هم بودند و از همکاری های مشترک در آینده سخن گفتند.
وزیر ارتباطات در پاسخ به فناوران در این باره که آیا با وزارت ارشاد درخصوص مذاکره با بازی های خارجی هماهنگ است و چرا زمینه برقراری ارتباط با دو بازی بدون مجوز را فراهم کرده است گفت: بحث محتوا از بحث کیفیت زیرساخت ها و ارایه سرویس جداست. اگر یک بازی بخواهد به ایران بیاید و درآمدزایی کند باید حتما از وزارت ارشاد مجوز بگیرد. اما اگر یک بازی به صورت مجانی به مردم ایران خدمات بدهد و مورد تقاضای مردم باشد، ما وظیفه داریم امکان برقراری ارتباط با کیفیت با آن را فراهم کنیم.
آذری جهرمی با بیان این که فهرستی از بازی های آنلاین خارجی درآمده تا با آن ها برای انتقال سرورهای به ایران مذاکره کنیم گفت: برخی بازی ها به صورت مجانی هستند و تبادل مالی در آن ها اتفاق نمی افتد. بنابراین طبیعی است که برای آن که کاربران تجربه بهتری در این بازی ها داشته باشند، باید تلاش کنیم. در این زمینه صحبت هایی هم با طرف های خارجی، مطرح شده و برخی بازی های آنلاین تایید اولیه را برای انتقال سرور به ایران داده اند.
وزیر ارتباطات تاکید کرد: درباره برخی بازی ها وزارت ارشاد ملاحظاتی دارد که قطعا به آن ها توجه خواهیم کرد. با این حال نظر ما این است که با توجه به درخواست زیاد مردم، باید با بازی های خارجی مذاکره صورت گیرد تا نسخه ای در چارچوب های فرهنگی ما ارایه کنند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین اعلام کرد ارائه وام های کم بهره از محل وجوه اداره شده به بازی سازان ادامه پیدا خواهد کرد.
وی ادامه داد: در سال گذشته 10 میلیارد تومان از محل وجوه اداره شده، وام کم بهره در اختیار بازی سازان قرار گرفت و شاهد پیشرفت خوبی در این حوزه بودیم. قطعا پرداخت این وام ها ادامه خواهد داشت. وی افزود: بر اساس سیاست های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمادگی داریم تولید بازی را در کشور تسهیل کنیم تا شاهد یک بازی خود داخلی در اشل بین المللی باشیم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: همکاری نزدیکی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معانت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حوزه بازی های رایانه ای داریم و به زودی کمیته ای مشترک برای ساماندهی این حوزه تشکیل خواهد شد. هدف از این کار هم افزایش کیفیت ارتباط با بازی های خارجی و همچنین ارتقای سطح بازی های داخلی برای حضور در بازارهای بین المللی است.
آذری جهرمی درباره محدودیت های اپ استور و گوگل پلی نیز توضیح داد: با توجه به موضوع محدودیت هایی که درباره تبادلات مالی داریم، این مشکل به وجود آمده و وزارت امور خارجه پیگیر حل اساسی این موضوع است چرا که به مانعی برای توسعه بدل شده است. با این حال روی بازی های دسکتاپ و تحت وب مشکلی وجود ندارد.
وی همچنین با تاکید بر لزوم تدوین و تصویب قانونی در حوزه کپی رایت در فضای مجازی گفت: ما قبلا تولید کننده نبودیم و به خاطر همین ضرر چندانی از رعایت نشدن قانون مالکیت معنوی نمی کردیم. اما اکنون برای رشد کسب و کارها حتما باید قانونی در این حوزه تدوین و به تصویب مجلس برسد.
براساس این گزارش وزیر ارتباطات دیدار فینال مسابقات PES را همراه با فرزندانش تماشا کرد و در نهایت کاپ قهرمانی را به رضا نوبخت قهرمان این رقابت ها اهدا کرد.

نظر شما