شناسهٔ خبر: 21360699 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نصر-قدیمی | لینک خبر

وزیر امور خارجه ایران عنوان کرد:

دیدگاه سران ایران و روسیه گسترش روابط است/ لزوم تعهد همگانی به برجام

نصر: وزیر امور خارجه ایران در پایان مذاکرات روز چهارشنبه خود با ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه، گفت: دیدگاه سران دو کشور برای توسعه روابط همسان است و همچنین تهران و مسکو بر اجرای تعهدهای برجامی همه طرف ها تاکید می کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش نصر به نقل ازایرنا، ظریف با اشاره به مباحث دیدار با رییس جمهوری روسیه که با همراهی سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه این کشور و مهدی سنایی سفیر ایران برگزار شد، گفت: مذاکرات پرمحتوا و خوبی انجام گرفت که شامل موضوعات مختلف مورد علاقه بود.

وزیر خارجه ایران ادامه داد: گسترش روابط، ادامه همکاری در حوزه های مختلف بین دو کشور از نظامی تا انرژی هسته ای، حمل و نقل، راه آهن، نیروگاههای حرارتی و انرژی از عرصه های مهم مناسبات دو کشور است.
وی تاکید کرد: احساس کردم، رییس جمهوری روسیه مانند رهبران ایران علاقه مند به گسترش همکاری ها هست و ما بر این باوریم روابط دو کشور در حوزه اقتصادی می تواند از وضعیت موجود که امسال نسبت به سال گذشته 70 درصد رشد داشته، پیشرفت های بسیار بیشتری داشته باشد.

ظریف اظهار کرد: رییس جمهوری روسیه دستورهای لازم را در این زمینه داد و ما هم در تهران در سطح عالی این محور را پیگیری خواهیم کرد.

وزیر خارجه ایران همچنین در باره دیگر محورهای مذاکرات خود با پوتین گفت: در باره برجام تاکید بر غیرقابل مذاکره بودن این پیمان و ضرورت رعایت تعهدات توسط تمامی طرف ها بود. جمهوری اسلامی تاکنون تمامی تعهدهای برجامی را انجام داده است، اما متاسفانه برخی طرف ها چنان که باید پایبند نبودند. امروز تاکید کردیم که این توافقی بین المللی و چند جانبه است و همه باید به آن تعهد داشته باشند.
ظریف ادامه داد: همچنین در باره سوریه مذاکره کردیم. ما همکاری بسیار خوبی در مبارزه با تروریسم و ایجاد آرامش در این کشور داشتیم. در دو روز آینده نیز مذاکرات سوری را در آستانه با حضور ترکیه همسایه دیگر خود ادامه خواهیم داد. امیدواریم در جلسات پیش رو بتوانیم توفیق های بیشتری را برای ایجاد آرامش، کمک های انساندوستانه و شروع روند سیاسی در سوریه داشته باشیم که در این باره هم گفت وگو شد.

وی در پایان نیز با قدردانی از لاوروف و دولت روسیه برای برنامه ریزی انجام این مذاکرات، گفت: جلوگیری از (بروز) تنش در خلیج فارس یکی از اهداف ما است و هماهنگی های خوبی در این زمینه صورت گرفته است. گفت وگوهای ایران و روسیه در سطح رییسان جمهوری همیشه جریان داشته و من هم با همتای خود در نشست پیش روی مجمع عمومی سازمان دیدار خواهم داشت.
لاوروف نیز در جمع خبرنگاران تاکید کرد که ایران به تعهدات خود مطابق برجام پایبند بوده و به آنها عمل کرده است.

وزیر خارجه روسیه همچنین خواستار گفت وگوی کشورهای عربی و ایران شد.

وی در پایان اظهار کرد که رژیم حقوقی خزر بین پنج کشور ساحلی این دریا در مراحل نهایی تکمیل است.

دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین نیز اعلام کرد که اوضاع خاورمیانه از جمله سوریه، عراق، منطقه خلیج فارس و همچنین مبارزه با تروریسم که ایران و روسیه در این زمینه با یکدیگر همکاری می کنند، از جمله محورهای مذاکرات ظریف و پوتین بود.

روزنامه اینترنتی گازتا رو هم نوشت که مذاکرات پوتین و ظریف بدون حضور خبرنگاران انجام شد.

رسانه های روسی از جمله خبرگزاری ایتارتاس، شبکه های مختلف تلویزیونی و پایگاههای خبری از دیروز و زمان اعلام خبر سفر توسط وزارت امور خارجه ایران و روسیه، محور این گفت وگوها را مورد توجه ویژه قرار داده اند.
از سوی دیگر همزمانی این سفر با ورود هیات های مختلف به آستانه برای آغاز دور ششم مذاکرات سوری که با ابتکار ایران، روسیه و ترکیه از بهمن ماه سال گذشته پا گرفته و سوریه را به آرامش نسبی رسانده، اهمیت مذاکرات ظریف با مقام های روسی را بیشتر کرده است.

از جمله دستاوردهای نشست های پنجگانه، برگزاری مذاکرات رو در رو بین هیات دولت و گروههای مسلح مخالف پذیرنده پیمان آتش بس فراگیر، ترک مخاصمه در بسیاری از مناطق و همچنین برقراری چهار منطقه امن یا بدون درگیری است که محور اصلی اجلاس دو روزه آستانه محسوب می شود.

انتهای پیام/

نظر شما