شناسهٔ خبر: 21359747 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: نصر-قدیمی | لینک خبر

گزارش نصر از "دوازدهمین جشنواره ملی صنعت چاپ آذربایجان شرقی"/

چاپ نفیس تبریز، توجهی نفیس می طلبد

نصر: دبیر دوازدهمین جشنواره ملی صنعت چاپ آذربایجان شرقی، گفت: صنعت چاپ تبریز سابقه ای دیرینه دارد، پاسداشت تلاش های پیشینیان تلاش و توجه به صنعت چاپ این شهر است، جایگاه آثار نفیس چاپی تبریز باید در شهر خود نیز حفظ شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر نصر، دوازدهمین جشنواره ملی صنعت چاپ آذربایجان شرقی، همزمان با روز ملی صنعت چاپ در سالن استاد صیامی مجتمع فرهنگی 22 بهمن تبریز، با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیشکسوتان حوزه چاپ استان و جمعی از فعالان این عرصه برگزار شد.

"سید مسعود پیمان" نماینده اتحادیه چاپخانه داران آذربایجان شرقی  در این جشنواره، با اشاره به اینکه همیشه تبریز خواستگاه حرکت های فرهنگی کشور بوده است، اظهار کرد: دویست و ده سال پیش اولین چاپخانه در تبریز شروع به فعالیت کرده است و بدنبال آن نخستین روزنامه ها در این شهر چاپ شده که به برکت آن مبارزات مردمی هدایت کرده و زمینه دیکتاتوری را در آن زمان از زمین برچیده است.

وی تاکید کرد: قطعا با گذشت زمان این صنعت با پستی و بلندی های بسیاری مواجه شده است و فعالان این عرصه با تمام قوا در جهت پایداری آن تلاش کرده اند، همانطور که اکنون این عرصه دچار مشکلاتی است اما فعالان توانمند حوزه چاپ حتی با دست خالی نیز در پی استحکام بخشیدن به ریسمان بزرگ صنعت چاپ آذربایجان هستند.

نماینده اتحادیه چاپخانه داران استان در سخنان خود خواستار چاپ اوراق مورد استفاده ادارات در تبریز شد و گفت: اگر اوراق ادارات و حتی چاپ کتب درسی در تبریز اتفاق افتد، از چاپ 35 میلیون جلد کتاب درسی، چهار هزار شغل برای جوانان ایجاد خواهد شد.

پیمان در پایان خواستار تشکیل گروه کارشناسی مسائل چاپ از میان صاحبنظران، فعالان این عرصه و کارشناسان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شد تا مسائل مربوط به این عرصه به طور دقیق تر مورد بررسی قرار گرفته و تجربیات ناب افراد شاخص این حوزه به کار گرفته شود.

"رامین اکبری" دبیر دوازدهمین جشنواره ملی صنعت چاپ آذربایجان شرقی نیز در این مراسم به بیان مشکلات و محاسن مربوط به این عرصه در استان پرداخت و گفت: بین سال های 2011  تا 2016  فضای مجازی یکی از عواملی است که سبب سیر سقوطی در میان چاپ کتاب های راهنما، کاتولوگ ها، روزنامه ها، مجلات، کتاب ها شده است، چراکه رسانه مسیر استفاده از چاپ های کاغذی و کتابی را تا حدی منحرف و بلا استفاده کرده است.

دبیر دوازدهمین جشنواره ملی صنعت چاپ استان، با بیان اینکه در کشور ما ارزش و اهمیت صنعت چاپ صرفا بر عهده وزارت ارشاد است، افزود: در کشوی چون آمریکا تعداد نیروی انسانی صنعت چاپ حتی از خودرو سازان هم بیشتر است، اما متاسفانه در کشور ما نه تنها بر افزودن نیروی انسانی در این صنعت تلاش نمی شود بلکه روز به روز به تعداد ریزش های نیروی انسانی در صنعت چاپ افزوده می شود.

وی با اشاره بر عوامل محرکت جهانی صنعت چاپ تا سال 2016، بر اهمیت و ضرورت رعایت این اصول در کشر نیز تاکید کرد و گفت: کاهش زمان تولید، کاهش تیراژ اولیه، کاهش فشار هزینه های چاپی، ارتقای استاندارد های چاپی، انعطاف پذیری در تولید، انتشار محصولات شخصی و ارتقا فناوری های چاپ از جمله عواملی محرک جهانی صنعت چاپ بوده که رعایت آن ها در کشور برای توسعه و گسترش این صنعت ضروری است.

اکبری با بیان اینکه توسعه صنعت چاپ در برنامه های توسعه پنجم و ششم قرار نگرفته است، ابراز گله مندی کرد و گفت: متاسفانه نه در برنامه توسعه پنجم و نه در ششم هیچ برنامه ای مبنی بر توسه و بهبود سازی وضعیت صنعت چاپ درج نشده است.

وی اظهار کرد: استان آذربایجان شرقی قطب اول صنایع غذایی را داراست و در همین راستا باید، در کنار آن قطب صنعت چاپ و بسته بندی خود را در سطح استاندارد های جهانی قرار داده و در جهت توسعه و برندسازی آن در سطح دنیا بکوشد.

اکبری در پایان با بیان اینکه بسیاری از چاپ های نفیس تبریز در پایتخت توزیع می شود، ابراز نگرانی کرد و گفت: اینکه چاپ های نفیس تبریز در سایر شهرها رواج داشته باشد مسئله بدی نیست اما در صورتی پذیرفته است که در این آثار در شهر خودمان نیز توزیع و ارزشگذاری شود.

انتهای پیام/

نظر شما