شناسهٔ خبر: 21359443 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

آیا ایران و روسیه بزودی از یکدیگر فاصله می گیرند؟ / قرارداد «نفت - کالا» چیز دیگری می گوید آیا ایران و روسیه بزودی از یکدیگر فاصله می گیرند؟ / قرارداد «نفت - کالا» چیز دیگری می گوید

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آیا روابط ایران و روسیه در حال فروپاشی است؟ / قرارداد «نفت - کالا» چیز دیگری می گوید

العرب نوشت: برخی تحلیلگران ائتلاف روسی-ایرانی را «ائتلاف ضرورت» می نامند و بر این عقیده اند که دیر یا زود این ائتلاف از هم گسیخته می شود؛ بویژه با تضارب منافع این دو دولت در منطقه استراتژیکی مثل سوریه. اما این کارشناسان انتظار ندارند که ائتلاف مذکور در زمانی نزدیک فروپاشد؛ چرا که دشمنی مشترک با ایالات متحده، روابط روسیه و ایران را مستحکم می کند. حداقل در زمان حاضر که تمایل هر دو کشور برای گذر از تحریمهای بین المللی بین آنها را جمع می کند، برهم زدن ائتلاف بعید است.

به گزارش «انتخاب»؛ در شرایطی که رئیس جمهور آمریکا در حال بررسی استراتژی افزایش فشار به ایران و نیروهای مورد حمایت آن در عراق و سوریه است، پوتین در حال گسترش روابط با ایران است تا ائتلاف نظامی این دو در سوریه، تا سطح عقد توافقهایی از قبیل برنامه «نفت در مقابل کالاها» پیشرفت کند.

به عقیده تحلیلگران، نهایی کردن این توافق که از مدتی پیش در مورد آن صحبت می شد، در واقع پاسخی است به گزارشهای آمریکا در مورد دوام نداشتن رابطه ایران و روسیه به دلیل اختلاف این دو در صحنه سوریه. روابط ایران و روسیه در درجه اول بر منافع مشترک آنها در سوریه متمرکز است.

در مقابل کارشناسانی که توافق را ناپایدار می دانند، عده ای دیگر با اشاره به دشمنی مشترک ایران و روسیه با ایالات متحده ، روابط این دو کشور را در هر شرایطی پایدار و ماندنی توصیف می کنند.

صرفنظر از اختلافاتی که بین دو طرف در برخی مسائل وجود دارد؛ ایران در پرونده های هسته ای و پرونده مربوط به سوریه، به وتوی روسیه نیاز دارد که همواره در حمایت از ایران اثرگذار بوده است.

اختلافات آمریکا و روسیه طی سالها به ایران فرصت استفاده از افزایش تسلیحات توسط روسیه را داده است، تا آنجا که این کشور به وارد کننده اول سلاح روسی تبدیل شد و روسها موشکهای اس 300 خود را به ایرانی ها فروختند.

ایران می داند که که مقابله با ائتلاف عربی آمریکایی آن هم به تنهایی کار دشواری است، از این رو با مسکو همکاری خواهد کرد. در این میان، ائتلاف آمریکا با دولتهای منطقه برای کاهش نفوذ ایران تلاش می کنند.

نظر شما