شناسهٔ خبر: 21359336 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ایران با سازمان همکاری های فضایی آسیا-اقیانوسیه 2طرح را تعریف کرد

تهران- ایرنا- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از تعریف 2 طرح تخصصی با اعضای سازمان همکاری های فضایی آسیا-اقیانوسیه (اپسکو)* خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «محمدجواد آذری جهرمی» عصر امروز (چهارشنبه) در حاشیه دیدار با دبیرکل سازمان همکاری های فضایی آسیا-اقیانوسیه که در ساختمان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، هدف از این طرح ها را «استفاده از توانمندی های بین المللی» اعلام کرد و گفت: به محض جمع بندی این طرح ها، گزارش آن را منتشر می کنیم.
آذری جهرمی همکاری با اپسکو را در 2 بخش ماهواره های سنجشی و مخابراتی دانست و توضیح داد: کشورهای عضو این سازمان با اشتراک گذاری داده (دیتا) از ماهواره های سنجشی می توانند خدماتی به هم دهند و به جای فرستادن 10 ماهواره و ساخت یک ایستگاه دریافت، ماهواره واحدی را با 10 ایستگاه دریافت داشته باشند.
وی ادامه داد: در سیل چند ماه پیش استان های فارس و بوشهر از کشورهای عضو اپسکو برخی اطلاعات ماهواره ای را گرفتیم و در اختیار سازمان مدیریت بحران قرار دادیم.
به گزارش ایرنا، بهمن ماه گذشته در پی بارش های شدید در چند استان جنوبی مانند فارس، بوشهر، کرمان و هرمزگان سیل جاری شد که خسارت های جانی و مادی به همراه داشت.

** بررسی زمینه های همکاری مشترک با اپسکو
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به پرسش ایرنا درباره موضوع دیدار امروز با دبیرکل سازمان همکاری های فضایی آسیا-اقیانوسیه گفت: در این دیدار گزارشی از فعالیت دوساله ایران در جایگاه رییس این سازمان ارایه شد.
آذری جهرمی ادامه داد: بررسی زمینه های همکاری مشترک و تشریح نیازهای جمهوری اسلامی ایران و همچنین توانمندی های کشورمان برای اشتراک گذاری با دیگر اعضا از دیگر هدف های این دیدار بود.
وی تاکید کرد اپسکو دومین مجموعه بین المللی فعال در زمینه صنعت فضایی است و همکاری اعضا به توسعه این صنعت می انجامد.
به گزارش ایرنا، یازدهمین نشست شورای سران سازمان همکاری های فضایی آسیا و اقیانوسیه (اپسکو)* دیروز (بیست و یکم شهریورماه با حضور رییسان سازمان های فضایی و نمایندگان رسمی هشت کشور عضو، در تهران آغاز شد.
نشست شورای اپسکو هر سال در یکی از کشورهای عضو شامل ایران، چین، بنگلادش، پاکستان، مغولستان، پرو، تایلند و ترکیه برگزار و فعالیت ها و برنامه های سالیانه بررسی می شود.
ایران در 2سال گذشته ریاست شورای سران اپسکو را بر عهده داشت و پس از این نشست، مغولستان ریاست بعدی شورای اپسکو را به عهده می گیرد.
فعالیت های اپسکو که مقر آن در چین است، به طور رسمی از سال 2008 آغاز شد و در زمینه آموزش و تربیت نیروی انسانی، انجام طرح های مشترک در فضا و ماورای جو و استفاده و بهره وری از ماهواره ها فعالیت می کند.
از اهداف عمده اپسکو می توان به توسعه مراکز آموزش، توسعه همکاری های صلح آمیز و تقویت توانایی های کشورهای عضو اشاره کرد.
.................................................
* Asia-Pacific Space Cooperation Organization

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
‏IRNAeco@
اقتصام*1961*1561* خبرنگار: مریم مسعود* انتشار: مژگان توانا

انتهای پیام /*

نظر شما