شناسهٔ خبر: 21359308 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

فعالیت های پژوهشی در یک نگاه

از برابری جنسیتی تا پوتین قرمزها

صاحب‌خبر -

نشست هم‌اندیشی «برابری جنسیتی در مدیریت شهری» در دفتر حزب اعتدال و توسعه، برگزار شد.

«محمدجواد حق‌شناس» عضو شورای شهر تهران با اشاره به ابهام‌ هایی که درباره واژه رجل سیاسی وجود دارد، گفت: وقتی زنان می‌توانند به عنوان نماینده مجلس یا عضو شورای شهر فعالیت کنند، می‌توانند در جایگاه ریاست ‌جمهوری نیز قرار بگیرند چرا که فاصله این مناصب زیاد نیست، بنابراین بهتر است که انتخاب و تشخیص این موضوع به مردم واگذار شود.

عضو شورای شهر تهران برای تحقق عدالت جنسیتی در مدیریت شهری چهار گام را ضروری دانست و اظهار داشت: گام اول، عادلانه کردن زیست اجتماعی در شهر است. شهر ما خشن بوده و آمادگی لازم برای زیست اجتماعی زنان را فراهم نکرده است. بنابراین باید تغییر رفتار جامعه و ساختارها در دستور کار قرار گیرد. گام دوم لزوم اصلاح ساختار جذب نیرو در ساختار مدیریت شهری است و گام سوم اصلاح اقداماتی که تلاش دارند تفکیک جنسیتی را در حوزه‌های عمومی انجام دهند.

وی در توضیح گام چهارم بیان کرد: برخلاف افرادی که در ارتباط با جایگاه زنان حساسیت نشان داده و مقاومت می‌کنند، اگر بخواهیم به سمت جامعه ‌ای عادلانه، سالم و پویا حرکت کنیم باید سهم زنان را نیز ببینیم زیرا جامعه سالم، جامعه ‌ای نیست که زنان در آن جایگاهی نداشته باشند. بنابراین برای اینکه مدارا، مهربانی و ادب در جامعه نهادینه شود و جامعه بتواند به مرزهای اخلاق برسد، زنان باید جایگاه مهم‌تری در آن داشته باشند.

«حسین راغفر» اقتصاددان و استاد دانشگاه اقتصاد را یکی از مولدهای بی ‌عدالتی جنسیتی نامید و گفت: در مدیریت شهری اصل بر شایستگی است که 2 بعد دارد: اول تحصیلات و فراگیری دانش لازم و دوم بحث مهارت ‌ها است. در بعد اول، ظرفیت‌های بزرگی برای رشد زنان در کشور فراهم شده اما در بعد دوم، از آنجا که آموزش‌ های دانشگاهی مهارت نمی‌آورد و در حین کار است که افراد تجربه می‌آموزند، وجود موانع در کسب منصب های مدیریتی به وسیله زنان در کشور ما مانع از کسب مهارت آنها می‌شود.

«زهرا صدراعظم نوری» عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه در ایران زنان نیمی از جمعیت کشور هستند، اشاره کرد و اظهار داشت: اما در بهره‌برداری از منابع ثروت و قدرت سهمی ندارند و در حوزه‌های اجتماعی و سیاسی، موقعیت‌های آنها بسیار محدود و قلیل است. در عرصه مدیریت شهری نیز وضعیت زنان مثل دیگر موقعیت‌ها تفاوت چندانی ندارد چرا که در شهرهای ما به ویژه در کلانشهرها اداره شهر را کاری مردانه می ‌دانند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران مشارکت زنان در عرصه مدیریت شهری را در 2 سطح توده‌ ای و نخبه‌ ای تعریف کرد و بیان داشت: در سطح توده‌ای، میزان مشارکت زنان بالا و برابر مردان است مثل رای دادن، شرکت در اجتماع ها و... اما در سطح نخبگی و در مناصبی که مهم بوده و قدرت به دنبال دارد، نابرابری معناداری میان زنان و مردان وجود دارد.

**سالروز تاسیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)
نشست «سالروز تاسیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)» در دفتر موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی برگزار شد.

«علی داستانی» معاون پژوهشی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) درباره انتشار کتاب خاطرات ابراهیم یزدی گفت: ده‌ها مجموعه مانند کتاب خاطرات یزدی با صدور مجوز از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده است، البته پیش از صدور مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آثار درباره امام خمینی در موسسه تنظیم و نشر آثار بررسی می ‌شود و پس از تایید ما اجازه انتشار پیدا می‌ کند. موسسه تنظیم و نشر آثار امام با محتوای راوی در قالب تحلیل و تبیین مواجهه ‌ای ندارد. رویه ما این است، که آثار از سوی کارشنا‌س ‌های موسسه بررسی شود آنها را با اسناد تطبیق می‌ دهیم.

معاون پژوهشی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) در ادامه افزود: اندیشه امام(ره) پویا، تاثیرگذار، راهگشا و امیدآفرین بوده و خواهد بود. براساس آرای امام باید مسایل مبتلا‌به جامعه را حل و فصل کرد. بازخوانی و ترویج آثار و اندیشه امام ضروری است.

وی در تشریح اهداف معاونت پژوهشی موسسه تنظیم و نشر آثار امام‌خمینی(ره) اظهار داشت: شناسایی، جمع‌آوری، حفظ و احیاء آثار حضرت امام(ره) در قالب تالیف، تقریر و محصول های فرهنگی، بررسی، تحقیق و تدوین پژوهش‌ه ای بایسته، فراهم‌ سازی فضای تحقیق، مطالعه و ایجاد بستر مناسب برای پژوهشگران و نویسندگان از هدف های موسسه است.

داستانی یادآور شد: مجموعه50 جلدی آثار موضوعی «تبیان» شامل مسایل جامعه‌شناسی، اخلاقی و عرفانی به‌همراه نرم‌افزار تبیان منتشر شده است. مجموعه 22 جلدی صحیفه امام همراه با نرم‌ افزار، دوره 22 جلدی اسناد مبارزه های امام در آینه اسناد به روایت ساواک، دوره پنج جلدی اسناد مبارزاتی به روایت شهربانی و مجموعه 17 جلدی اسناد یاران امام به روایت ساواک، همچنین مجموعه 50 جلدی موضوعه امام خمینی(ره) در قم منتشر شده است.

معاون پژوهشی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) درباره برنامه‌های پیش‌روی این موسسه توضیح داد: تدوین دانش‌نامه امام خمینی(ره) از 1379 آغاز شده است. این دانش‌نامه بیش از 800 مدخل دارد تا پایان سال در اختیار پژوهشگران قرار می‌گیرد. فاز نخست موزه امام خمینی هم به همراه کتابخانه تخصصی تا پایان سال آغاز به‌کار می‌کند. کارگروه پژوهشی با حضور صاحب‌نظران در قالب دفتر رصد با هدف پیش‌گیری از تحریف آراء و اندیشه امام خمینی(ره) تشکیل شده است. هرگونه تولید محتوا با موضوع امام (ره) و انقلاب اسلامی در ایران و یا خارج از کشور از سوی این کارگروه بررسی می‌شود.

حجت ‌الاسلام علی کمساری معاون فرهنگی، هنری و ارتباطات موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) با اشاره به فعالیت‌ های معاونت ارتباطات موسسه گفت: موسسه 17 شهریور 1367 با پیشنهاد سید احمد خمینی مبنی بر ضرورت تنظیم و حفظ آثار مرتبط با امام و بعد از تایید ایشان تاسیس شد. موسسه در سال ‌‌های نخست انتشار دست ‌نوشته‌ها، کتاب ‌ها، فیلم ‌ها و عکس ‌های امام خمینی را در دستور کار قرار داد. هدف اصلی این موسسه پس از رحلت امام(ره) فقط نشر کتاب نیست به‌ عبارت دیگر جریان نشر، امروز در موسسه به معنای ترویج و احیاء نام امام خمینی است.

معاون فرهنگی، هنری و ارتباطات موسسه اظهار داشت: تنها مرجع تخصصی و بالادستی نشر آثار و فرمایش‌های امام خمینی(ره) با مصوبه مجلس شورای اسلامی موسسه تنظیم و نشر آثار است. معاونت فرهنگی، هنری و ارتباطات در حوزه ترویج اندیشه امام(ره) از ظرفیت‌ های هنری بهره‌مند است؛ بنابراین با تشکیل شورای هنری و با تاکید بر جریان‌ سازی، همایش ‌ها و جشنواره ‌های متعددی را برگزار می‌کند.

**پوتین قرمزها
نشست رونمایی از کتاب «پوتین قرمزها» در تالار مهر حوزه هنری برگزار شد.

«محسن مومنی‌شریف» رییس حوزه هنری با تاکید بر لزوم توجه به ابعاد مختلف جنگ گفت: هشت سال دفاع‌‌مقدس به واسطه جریان رفتار انسانی با جنگ‌ های مشابه آن متفاوت است. رفتار انسانی در این هشت ‌سال نمود فراوان دارد و بخش مربوط به اسرای عراقی از جمله این ابعاد قابل توجه است.

رییس حوزه هنری با اشاره به انتشار کتاب «پوتین قرمزها» یادآور شد: بعد از وقفه در انتشار خاطرات اسرای عراقی چاپ کتاب «پوتین‌ قرمزها» شروع مجدد در این عرصه و البته با آثار پیشین از نظر نوع نگاه به اسرای عراقی متفاوت است. شیوه رفتار شخصیت ‌های باهوشی مانند مرتضی بشیری با اسرای عراقی که البته جزو فرماندهان شجاع بودند باید منتشر شود.

«مرتضی سرهنگی» رییس‌ دفتر ادبیات مقاومت حوزه هنری در ادامه این آیین با تاکید بر لزوم توجه به نشر خاطرات هشت سال دفاع مقدس توضیح داد: انتشار کتاب «پوتین‌قرمز‌ها» آغازی بر شکل‌گیری جریان نشر خاطرات افرادی مانند مرتضی بشیری است. امیدوارم که انتشار این کتاب طلیعه‌ای برای ورود به بخش‌های مغفول هشت سال دفاع ‌مقدس باشد.

رییس‌ دفتر ادبیات مقاومت حوزه هنری در ادامه افزود: پرونده فرار اسرای عراقی نیز برای انتشار در حال تدوین است. خوشحالم که حوزه هنری این بارِ بر زمین مانده را برداشته چراکه وقتی به کارهای نیمه‌تمام درباره جنگ نگاه می‌کنم خجالت می ‌کشم.

این فعال حوزه نشر دفاع مقدس اظهار داشت: ایران از اسرای 15 ملیت عرب نگهداری می‌کرد. ایران براساس قوانینی که تعیین کرده بود مانع از فعالیت اعضای خانواده شهدا و ایثارگران در اردوگاه‌های اسرای عراقی شد.

«مرتضی بشیری» راوی کتاب «پوتین قرمزها» توضیح داد: با توجه به اهداف تعیین شده، اسیر در فضای آزاد در اردوگاه زندگی می‌کرد. اسیر خود باید به این نتیجه می‌رسید که با افراد نگهدارنده صحبت کند. گاهی در اردوگاه تا صبح با برخی از اسرای عراقی درباره مسایل سیاسی، اعتقادی، اجتماعی و فرهنگی بحث می‌کردیم و هیچ‌گاه از عامل فشار در آن دوران استفاده نشد. توانستیم منویات امام (ره) را درباره اسرا اجرایی کنیم. نگهدارنده‌ها براساس باور، اعتقاد و آموزه‌های دینی به وظیفه خود عمل کردند.

راوی کتاب در ادامه افزود: رفتار ایران با اسرای عراقی در طول جنگ موجب شد تا ایران از پایه‌های اساسی تصمیم‌گیری درباره عراق باشد. سعی کردیم براساس آموزه‌ های سیدالشهداء با اسرای عراقی رفتار کنیم.

«فاطمه بهبودی» نویسنده کتاب «پوتین‌ قرمز‌‌ها» گفت: باتوجه به جریان مدافعان حرم و نحوه شهادت آن‌ها از خود همیشه می ‌پرسم که چرا ایران باید در سوریه، لبنان و عراق حاضر باشد و هربار پاسخ مرتضی بشیری در ذهنم تداعی می‌شود که وطن و سرزمین ما اسلام و حب علی ‌بن‌ ابی‌ طالب است.

نویسنده کتاب «پوتین‌ قرمز‌‌ها» یادآور شد: کتاب «پوتین قرمزها» مدیون توجه مرتضی سرهنگی است که در کانون محبت خود در حوزه هنری نویسندگان را با افراد دخیل در هشت سال دفاع ‌مقدس مرتبط می‌کند.

*گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: مهدی احمدی**انتشار دهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**9370**9131
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید.

انتهای پیام /*

نظر شما