شناسهٔ خبر: 21359251 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

هشدار وزیر امور خارجه عراق درباره پیامدهای اعلام استقلال منطقه کردنسین

مقامات کرد عراق باید برای مقابله با پیامدهای احتمال تصمیم خود درباره استقلال اقلیم کردستان آماده باشند.

صاحب‌خبر -
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خبرگزاری رویترز؛ ابراهیم جعفری وزیر امور خارجه عراق روز چهارشنبه گفت مقامات کرد عراق باید برای مقابله با پیامدهای احتمال تصمیم خود درباره استقلال اقلیم کردستان آماده باشند.
ابراهیم جعفری تاکید کرد اگر مقامات کرد عراق به طور یکجانبه استقلال اقلیم کردستان را اعلام کنند باید آمادگی مقابله با پیامدهای آن را هم داشته باشند.
وزیر امور خارجه عراق افزود مقامات اقلیم کردستان در اجرایی کردن تصمیم خود ( استقلال این منطقه ) با مشکلات فراتر از آنچه که تصور می کنند، رو به رو خواهند شد.
ابراهیم جعفری برای شرکت در نشست شورای وزیران امور خارجه اتحادیه عرب به قاهره سفر کرده است.
وزیران امور خارجه اتحادیه عرب در بیانیه پایانی نشست دیروز در قاهره تصمیم مقامات اقلیم کردستان عراق برای برگزاری همه پرسی درباره استقلال این منطقه را غیر قانونی دانستند.
ابراهیم جعفری در مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفت مقامات اقلیم کردستان قبل از اینکه در مسیر استقلال اقلیم کردستان گام بردارند باید درباره تصمیم خود بیشتر فکر کنند.
وی افزود کسی که موضوعی را اعلام می کند باید مسئولیت آنرا هم برعهده بگیرد چون بیان کردن یک خواسته آسان است اما اجرایی کردن آن خواسته به همان درجه آسان نخواهد بود.
جعفری گفت « ما به راهکار گفتگو و بسیج عمومی کشورهای عربی و غیر عربی تکیه می کنیم و در جلسه دیروز وزرای امور خارجه عرب این کار را کردیم و همه وزیران خارجه کشورهای عربی در اقدامی هماهنگ تصمیم اقیلم کردستان را غیرقانونی اعلام کردند.»
قرار است همه پرسی درباره استقلال اقلیم کردستان عراق 25 سپتامبر ( 3 مهر )‌برگزار شود اما دولت مرکزی بغداد با آن مخالف است و نمایندگان پارلمان عراق هم همه پرسی را غیر قانونی و مردود دانستند.
همسایگان عراق از جمله ترکیه، ایران و سوریه نیز با همه پرسی استقلال اقلیم کردستان مخالفند چون نگرانند این اقدام عاملی برای تقویت گرایش جدایی طلبانه اقوام کرد در این کشورها شود.

نظر شما