شناسهٔ خبر: 21359183 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

میزگرد ایرنا/

تعدد سبک های رزمی؛ تنوعی برای جذب یا سرابی برای قهرمانی

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ فدراسیون ورزش های رزمی متولی سبک های مختلفی است که بیشترشان مسابقات رسمی جهانی و حتی آسیایی ندارند و دارنده مدال قهرمانی در برخی از این سبک ها نمی تواند از مزایای قانونی آن بهره مند شود.
شاید بتوان گفت بعد از فوتبال فدراسیون ورزش های رزمی بزرگترین فدراسیون کشور با 143 سبک فعال است که بیشتر سبک ها از نظر ساختار بسیار به هم نزدیک هستند و طرفداران خاصی هم دارد که بر روی سبک خود تعصب زیادی دارند.
در سال 1395 فدراسیون ورزش های رزمی از زیرمجموعه معاونت همگانی وزارت ورزش و جوانان خارج شد و به معاونت قهرمانی پیوست که این موضوع نشان دهنده ارزش مدال آوری در این بخش است.
اما با وجود اینکه بیشتر سبک ها مسابقات برون مرزی آسیایی و جهانی دارند؛ مدال آوری در تعداد محدودی از این سبک ها از نظر فدراسیون ورزش های رزمی با ارزش محسوب می شود و دارنده آن می تواند از مزایای قانونی مدال خود در تحصیل، استخدام و غیره بهره مند شود.
خبرگزاری ایرنا دفتر کرمانشاه در قالب میزگردی 2 ساعته مسایل و مشکلات هیات ورزش های رزمی استان را با دعوت از پنج تن از اعضای هیات رئیسه این هیات مورد بحث و بررسی قرار داد.
به گفته رییس هیات ورزش های رزمی استان کرمانشاه، سبک های مختلف رزمی در قالب انجمن، کمیته، گروه و سیستم رده بندی شده اند و در این بین انجمن ها و کمیته ها مسابقاتشان جایگاه جهانی و آسیایی دارد.
به عنوان مثال انجمن موی تای دارای مسابقات رسمی جهانی است و به گفته رضا بزرگیان این رشته به علت محبوبیتش به سمت المپیکی شدن پیش می رود.
'پنچاک سیلات' نیز دیگر رشته رزمی اصالتا اندونزیایی است که شاهد توسعه آن در ایران در چند سال اخیر بوده ایم به گونه ای که طبق برنامه ریزی فدراسیون ورزش های رزمی تیم ملی ایران در 2 بخش بانوان و آقایان در مسابقات آسیایی 2018 جاکارتا حضور خواهد داشت.
به گفته بزرگیان، امید زیادی برای مدال آوری در رشته پنچاک سیلات وجود دارد چرا که این رشته با 16 مدال بعد از دو و میدانی بیشترین تنوع مدال را به خود اختصاص داده است.

**خوب یا بد تعدد سبک های رزمی
تعدد سبک های رزمی نشان دهنده تنوع و جذابیت این نوع ورزش است اما همین تعدد سبک خالی از اشکال نیست؛ به گفته بزرگیان با اینکه در مجموع کشور ما 48 فدراسیون دارد اما در ورزش های رزمی 143 سبک فعال هستند و کنترل این تعداد سبک کار دشواری است.
وی از شرط 250 نفر 'پیرو' برای ثبت رسمی یک سبک انتقاد کرد و گفت: یک سبک باید حداقل هزار شاگرد داشته باشد تا ثبت رسمی شود.
رییس گروه ورزش حرفه ای اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه نیز معتقد است موضوع قهرمانی ورزش های رزمی باعث انشعاب سبک ها و به وجود آمدن تعصبات شده است به گونه ای که از این آشفته بازار تعدد سبک ها هر کسی برای خودش کلاهی درست کرده است.
البته علیرضا صیدی تصریح می کند که در چند سال اخیر سبک های رزمی ساماندهی خوبی داشته اند؛ او می گوید: از فدراسیون ورزش های رزمی انتظار داریم که نماینده سبک ها را با هماهنگی هیات مربوطه و اداره ورزش و جوانان به صورت رسمی در هر استانی معرفی کند تا شاهد ناهماهنگی در این بخش نباشیم.
به باور صیدی، تعدد سبک های رزمی باعث شده تا به لحاظ نیرو ضعیف باشند و نتوانند لیگ منظمی برگزار کنند که در نتیجه حامی مالی و حق پخش تلویزیونی نیز به دست نمی آورند.
او همچنین تعدد سبک ها را عامل سردرگمی مسئولان ورزشی عنوان می کند و می گوید: رسمی بودن یا نبودن بسیاری از مسابقات برای ما مسجل نیست لذا بسیاری از احکام قهرمانی افراد از نظر ما قانونی و قابل قبول نیست.
صیدی تاکید می کند که فقط افرادی که به صورت رسمی از طریق شورای برون مرزی وزارت ورزش و جوانان به مسابقات اعزام می شوند و امتیازی برای کشور و استان کسب می کنند، حمایت می شوند.
به گفته او، متاسفانه عده ای سودجو هستند که تحت عنوان مسابقات جهانی افراد را با هزینه خودشان در قالب تور ورزشی اعزام می کنند و در انتها نیز اگر مقام قهرمانی به دست بیاورند وجهه قانونی ندارد.
بزرگیان نیز در این خصوص مثالی زد و گفت: سال گذشته دعوتنامه ای از جام صلح و دوستی باکو داشتیم که چون شورای برون مرزی وزارت ورزش این مسابقات را تایید نکرد ما هم اعزامی نداشتیم ولی عده ای از دوستان رزمی کار استان با هزینه شخصی خودشان به مسابقات رفتند و با وجود اینکه مدال قهرمانی نیز به دست آورند معذور از استقبال رسمی این افراد بودیم چرا که از نظر وزارت ورزش مدال آنها وجهه قانونی نداشت.
به گفته وی، هم اکنون تعداد کمی از این همه سبک رزمی مسابقات رسمی جهانی دارند و با اینکه ممکن است سبک خاصی مسابقات جهانی برگزار کند اما تیم ملی از همه افراد نزدیک به آن سبک تشکیل و اعزام می شود.
بزرگیان گفت: به عنوان نمونه در سال 2015 سبک کیک بوکسینگ WKA در اسپانیا میزبان مسابقات جهانی بود اما کشور ما از میان 30 تا 40 شاخه کیک بوکسینگ فعال در کشور یک تیم ملی جمع آوری و به این مسابقات اعزام کرد.
وی در ادامه تاکید کرد که مردم باید بدانند فرزندانشان در صورت مدال آوری در برخی از رشته های خاص می توانند از مزایای قانونی آن استفاده کنند؛ او می گوید: ما به عرق افراد به سبک خودشان احترام می گذاریم اما معتقدیم که مربیان باید تعصب الکی را کنار بگذارند و شاگردانشان را به سمت مسابقات رسمی سوق بدهند.

**برگزاری مسابقات در داخل یا خارج از کشور؟
به باور بزرگیان وزارت ورزش باید سعی کند مسابقات جهانی سبک های مختلف را در داخل کشور برگزار کند تا هم ارز آوری داشته باشیم و هم نظارتی وجود داشته باشد که مانع از سود جویی عده ای از افراد بشود.
او می گوید: مسابقات کشورهای خارجی بیشتر به صورت آزاد برگزار می شود و جنبه درآمدزایی دارد به گونه ای که برخی از کشورها مانند آذربایجان به ازای جذب توریست به افراد برگزار کننده امتیازاتی می دهد.
بزرگیان معتقد است که استان چهار فصل کرمانشاه در کشور می تواند میزبان برگزاری مسابقات جهانی سبک های مختلف باشد به شرطی که مکان های لازم این کار وجود داشته باشد و مجوزهای لازم به استان داده شود.
به گفته وی، متاسفانه ورزش ما حرفه ای و درآمدزا نیست و حامیان ورزشی به رشته های خاصی محدود شده اند؛ به باور او ما فقط ورزشکار را تا زمانی که مدال می آورد حمایت می کنیم و بعد از آن او را رها می کنیم که در نتیجه بسیاری از مدال آوران به واسطه مشکلات اقتصادی مجبور می شوند که از ورزش قهرمانی خداحافظی کنند.
بزرگیان همچنین در خصوص سبک MMA گفت: این سبک که مبارزه در قفس تا سر حد مرگ است را چون با اصول اسلامی ما مغایر دارد، قبول نداریم.
به باور صیدی، نیز این سبک به شدت خشن است و چون با روح جهان بینی اسلامی ما مغایرت دارد مجوز برگزاری مسابقات آن صادر نمی شود.

** علاقه مندی بانوان کرمانشاهی به ورزش های رزمی
نائب رئیس هیات ورزش های رزمی استان کرمانشاه نیز در این میزگرد استقبال بانوان از رشته های رزمی در استان کرمانشاه را بسیار عالی توصیف کرد و گفت: به دلیل تنوع زیاد سبک ها و جذابیت و هیجان بالای آن، بانوان علاقه زیادی به این رشته ها دارند و شانس مدال آوری این رشته ها نیز بالا است.
'نوشین صفری کرمانشاهی' با بیان اینکه 2 تن از بانوان کرمانشاهی در رشته های رزمی مقام قهرمانی جهان را دارند، افزود: بانوان کرمانشاهی استعداد بسیار خوب و علاقه وافری به رشته های رزمی دارند و ما نیز در هیات زمینه را برای فعالیت آنها فراهم کرده ایم.
او با اشاره به اینکه تمام تلاش ما در سال های اخیر سامان بخشیدن به وضعیت هیات بوده است، گفت: در این مدت تعداد تخلفات بسیار کم شده و فعالیت ها سامان یافته است.
وی با بیان اینکه اکنون 55 مربی بانوان و هشت داور در هیات ورزش های رزمی استان فعالیت دارند، افزود: از مجموع سه هزار و 800 ورزشکار سازمان دهی شده دارای بیمه هیات استان کمتر از 2 هزار نفر را بانوان تشکیل می شوند.
به گفته او این هیات در 14 شهرستان استان فعال است اما در برخی از شهرستان ها کمبود مربی خانم داریم.

**حمایت از مربیان راهکار توسعه و تقویت ورزش
مسئول برگزاری مسابقات هیات ورزش های رزمی استان کرمانشاه نیز در ادامه این میزگرد بر حمایت مادی و معنوی از مربیان رشته های رزمی در استان تاکید کرد و گفت: برای تقویت و ترویج ورزش در میان جوانان و مدال آوری در سطح جهانی و ملی باید مربیان را بیشتر مورد حمایت قرار دهیم.
عیسی سلیمانی با اشاره به اینکه اغلب مربیان از قشر ضعیف جامعه هستند، پیشنهاد کرد اداره ورزش و جوانان از این افراد حمایت مادی کنند تا بتوانند بدون دغدغه ورزشکاران را پرورش دهند.
وی واگذاری اماکن ورزشی به بخش خصوصی را در کاهش روی آوری مردم به ورزش کردن موثر دانست و گفت: مردم اکنون به دلیل هزینه بالا قادر به ورزش کردن نیستند که در این رابطه اداره ورزش و جوانان مقصر است.

** ایجاد بانک ورزشکاران در هیات
رئیس هیات ورزش های رزمی شهرستان کرمانشاه نیز دراین میزگرد یکی از اقدام های انجام شده در این مدت را ایجاد بانک اطلاعاتی ورزشکاران اعلام کرد و گفت: همچنین 2 تیم بزرگسالان و 2 تیم جوانان را برای حضور در مسابقات ملی و بین المللی تشکیل داده ایم.
غلامرضا طیبی افزود: مسابقات به صورت مستمر و براساس تقویم ورزشی در شهرستان کرمانشاه برگزار می شود و در طول سال چند مورد اعزام به مسابقات ملی و بین المللی را نیز داریم.
وی استقبال از ورزش های رزمی را در شهرستان کرمانشاه بسیار خوب دانست و گفت: تنوع رشته های رزمی بالا است و به دلیل هیجانی که دارد بیشتر نسل نوجوان و جوان علاقه مند به فعالیت در این رشته ها هستند.
3033/7457/8066 خبرنگاران:جواد الماسی و فرزاد نویدی ** انتشار دهنده:علی مولوی

انتهای پیام /*

نظر شما