شناسهٔ خبر: 21359178 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

همایش ملی خربزه در تربت جام برگزار شد

صاحب‌خبر -

این همایش یک روزه با محوریت مدیریت آبیاری و تغذیه، اصلاح نژاد و تولید بذر، مدیریت تولید، فیزیولوژی تولید، آفات و بیماری ها، علفهای هرز، اقتصاد و بازاریابی، اشتغال و فرهنگ، فرآوری های جانبی و محیط زیست برگزار شد.
از میان 100 عنوان مقاله رسیده به دبیرخانه این همایش، 40 عنوان برای ارائه برگزیده شده بود که 10 عنوان به صورت سخنرانی و مابقی در قالب پوستر ارائه شد.
فرماندار تربت جام با اشاره به برخی از قابلیت های این شهرستان در حوزه های مختلف گفت: با آغاز دهه پنجم انقلاب اسلامی، دیگر اقدامات بی برنامه جواب نمی دهد و ضروری است مراکز آموزش عالی براساس اصول و روش های نوین و علمی برای جامعه برنامه تدوین کنند.
علی رستمی افزود: برای سوددهی و بازاریابی درست، محصول خربزه باید به روش های علمی و نوین کشت شود ولی متاسفانه ما در حوزه اجرا الگوی خاصی نداریم بنا بر این کمترین سود از این محل عاید تولید کننده می شود که لازم است ضمن بازاریابی و تامین سلیقه مصرف کننده، این محصول را تولید و برای صادرات آن برنامه ریزی کنیم.
فرماندار تربت جام تاکید کرد: برای حفظ و رونق بازار این محصول و توسعه نقش آن در اقتصاد منطقه باید به سمت استقرار صنایع تبدیلی حرکت کنیم که نیازمند سرمایه گذاری در این حوزه هستیم.

* روی خربزه کار علمی نشده است
یک عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: آنچه که امروز از محصول خربزه داریم حاصل زحمات کشاورزان است که پشت به پشت این محصول را حفظ کرده اند و هیچ دانشمند و محققی تاکنون روی خربزه و برای ژنتیک و اصلاح نژاد آن کاری نکرده است.
پروفسورعبدالکریم کاشی افزود: منشاء خربزه فلات آفریقا و آسیا و مهد آن فلات ایران بوده است که مراحل تکامل را نیز در این سرزمین طی کرده است.
این استاد دانشگاه افزود: خربزه به لحاظ گیاه شناسی یک گونه پایه است و خودکنترلی ندارد به همین دلیل میوه درشت تولید می کند و طبیعت کویری دارد که با دمای 16 درجه سانتیگراد رشد می کند.
کاشی خاطرنشان کرد: خربزه در گذشته به صورت دیمی و سنتی کشت می شد که کشاورزان باید همچنان محصول خربزه را برای ما ایرانیان حفظ کرده و در راستای مصرف بهینه آب و تولید محصولی با قابلیت حمل و نقل بهتر و بیشتر تلاش کنند.

* خربزه، برند تربت جام
رئیس مجتمع آموزش عالی کشاورزی و دامپروری تربت جام و مسئول برگزاری همایش ملی خربزه گفت: خربزه برند این شهرستان در بخش کشاورزی است و این مجتمع در مسیر ماموریت خود باید نقش و سهم خود را برای تاثیرگذاری در این بخش ایفا کند.
محمدناصر مودودی افزود: تغییرات گسترده در حوزه کشاورزی، اقلیم و محیط زیست می طلبد تا نگاه خود را به کشت خربزه اصلاح کنیم زیرا روند فعلی تولید محصول خربزه در آینده نزدیک ما را با بحران خاک، آلودگی و کمبود آب مواجه خواهد کرد.

* تربت جام رتبه نخست تولید خربزه در کشور
مدیر جهاد کشاورزی تربت جام گفت: در کشور بیش از 80 هزار هکتار کشتزار خربزه داریم که 35 هزار هکتار آن در استان خراسان رضوی و 18هزار هکتار در تربت جام است و این شهرستان رتبه نخست کشور را در تولید این محصول دارد.
علی اصغر خوشخو افزود: خربزه ارزش غذایی بسیار بالا و نقش مهمی در سبد میوه ای خانوار داشته و قابلیت اقتصادی، سودآوری و اشتغالزایی بالایی دارد.
اجرای برنامه های فرهنگی و پخش نماهنگی در خصوص کاشت، داشت و برداشت محصول خربزه از دیگر بخش های این همایش بود.
شهرستان 280 هزار نفری تربت جام در 167 کیلومتری جنوب شرق مشهد واقع است.
** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
5132

انتهای پیام /*

نظر شما