شناسهٔ خبر: 21358856 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

دستاورد سفر یک‌روزه ظریف به سوچی:

برجام قابل مذاکره مجدد نیست

صاحب‌خبر -

زینب اسماعیلی: سوچی، شهر بازی‌های زمستانی سال 2014، برای ولادیمیر پوتین اقامتگاه تابستانی است که برخی میهمانانش را آنجا ملاقات می‌کند. روز گذشته محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، میهمان او بود تا در مورد مسائل دوجانبه و منطقه با هم گفت‌وگو و تبادل‌نظر کنند. سوچی شهری ییلاقی است که البته روز گذشته گرمای تابستانی را تجربه می‌کرد. جواد ظریف صبح دیروز در فرودگاه شهر ساحلی سوچی، از روابط راهبردی دو کشور سخن گفت که در ملاقات‌ها و تماس‌های اخیر رؤسای‌جمهور دو کشور در حوزه‌های مختلف، از جمله مسائل سیاسی و اقتصادی رو به گسترش است. این سفر در حالی انجام گرفت که امروز در شهر آستانه، پایتخت قزاقستان، دور جدیدی از مذاکرات صلح سوریه کلید می‌خورد؛ مذاکره‌ای که ایران و روسیه دو بازیگر اصلی آن هستند.
اما تنها سوریه موضوع اصلی روی میز تهران- مسکو نیست. دو کشوری که چندی است مرز پانصدمین سال رابطه را هم پشت‌سر گذاشته‌اند، اکنون در موضوع برجام شرکای راهبردی به‌شمار می‌آیند. درحالی‌که ساز ناکوک شکستن برجام از واشنگتن به گوش می‌رسد، مسکو با تهران در یک جبهه مشترک قرار دارد و به انجام تعهدات ایران در این توافق شهادت می‌دهد.
ازهمین‌رو جواد ظریف گفت که «در موضوع برجام، با توجه به سیاست‌های اخیر دولت آمریکا، لازم است هماهنگی‌هایی صورت بگیرد». دونالد ترامپ گفته که نمی‌خواهد در اکتبر پایبندی ایران به برجام را تأیید کند. به دنبال این ادعا او می‌تواند فرمان تعلیق تحریم‌ها را صادر نکند و این در عمل یعنی زدن زیر میز برجام. روسیه به‌عنوان یکی از اعضای 1+5 رفتار دولت آمریکا را تأیید نمی‌کند، همان‌طور که دیگر کشورهای این گروه، ازهمین‌رو نشستی که احتمالا وزرای خارجه شش کشور به همراه ایران در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد خواهند داشت، بسیار حیاتی است.سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، یکی از اعضای این مذاکره خواهد بود که مواضع شدیدا مخالفی با آمریکا بر سر برجام دارد. ظریف در این مورد گفت وی با بیان اینکه تاکنون هماهنگی خوبی میان ایران و روسیه وجود داشته است، ابراز كرد: دو کشور از مواضع یکدیگر در سازمان‌های بین‌المللی و روابط چندجانبه حمایت کرده‌اند. همچنین روسیه از جمهوری اسلامی ایران در بحث برجام حمایت‌های خوبی داشته است.
موضوع مهم دیگر در دیدار وزیر خارجه ایران با رئیس‌جمهوری روسیه، بحث سوریه بود. ظریف با بیان اینکه ایران و روسیه با چالش‌های مشترکی روبه‌رو هستند، عنوان کرد: مهم‌ترین چالش مشترک میان دو کشور، مسائل منطقه‌ای است. ایران و روسیه در سوریه توانستند به کمک مردم سوریه بیایند و تروریست‌ها را به عقب برانند.
ظریف با خوب توصیف‌کردن وضعیت میدانی در سوریه یادآور شد: با همکاری‌های خوب ایران، روسیه و ترکیه وضعیت در صحنه سیاسی هم بهبود یافته است و توانسته‌ایم تا حد زیادی از درگیری‌ها و تنش‌ها در سوریه جلوگیری کنیم. یکی از موضوعاتی که لازم است با روسیه همواره مطرح کنیم، بحث‌های منطقه‌ای و همکاری‌های منطقه‌ای است. این سفر بر این موضوع و همچنین روابط دوجانبه و برجام متمرکز است.
حسین جابری‌انصاری، معاون عربی و آفریقایی وزیر خارجه، نیز که در این سفر او را همراهی می‌کرد، در این مورد ابراز امیدواری کرد که در این نشست مختصر مسائل باقی مانده حل شوند. امروز و فردا ششمین نشست آستانه برگزار می‌شود. «مسئله مهمی که در دستور کار آستانه شش خواهد بود، ترتیبات امنیتی یکی از مهم‌ترین مناطق چهارگانه کاهش تنش در سوریه، منطقه شمال و منطقه ادلب خواهد بود که در سه ماه گذشته گفت‌وگوهای بسیار جدی و جزئی‌اي بین سه کشور ضامن در جریان بود».
ملاقات ظریف و پوتین بعدازظهر روز گذشته انجام شد؛ ملاقاتی در مورد همه آنچه بین دو کشور وجود دارد؛ از همکاری‌های اقتصادی و همراهی‌های سیاسی. ظریف و لاوروف، همتای روسش، بعد از این ملاقات در جمع خبرنگاران توضیحاتی دادند. سرگئی لاوروف چهره‌ای آفتاب‌سوخته از گرمای کنار دریای سوچی پیدا کرده بود. او گفت در این ملاقات در مورد همه موضوعات دوجانبه مذاکره شد.
در روابط دوجانبه و دستور کار بین‌المللی مذاکره و همچنین بر توافق‌های مارس بین روحانی و پوتین تمرکز کردیم و بر ادامه کار کمیسیون‌های مشترک تأکید کردیم. بر سطح عالی همکاری صنعتی و همکاری فنی نظامی توافق کردیم، همچنین درباره واحد اول نیروگاه بوشهر و احداث نیروگاه‌های دیگر صحبت کردیم.لاوروف بعد از برشمردن دیگر موارد همکاری دوجانبه به نشست آستانه اشاره کرد و گفت امیدواریم در نشست امروز مناطق کاهش تنش در ادلب نهایی شود و این اجلاس موفقیت‌آمیز باشد.
لاوروف و ظریف هردو بر غیرقابل‌مذاکره مجددبودن برجام هم تأکید کردند و ظریف گفت که در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در مورد برجام مذاکرات را ادامه می‌دهند.
او گفت: ملاقات محتوایی خوبی با آقای پوتین داشتیم. در مورد گسترش روابط؛ از حوزه نظامی تا هسته‌ای، حمل‌ونقل و انرژی. آقای پوتین مانند مقامات ایران علاقه‌مند به گسترش روابط هستند. آقای پوتین دستورات ویژه را دادند. در تهران با مقامات بالا آنها را پیگیری می‌کنیم. ملاقات طرف‌هاي روس و ایرانی با محورهای مفصل همکاری، سوریه و برجام به پایان رسید؛ ملاقاتی که با درآغوش‌کشیدن دوستانه دو وزیر به پایان رسید.
سنایی، سفير ايران در روسیه، درباره این ملاقات توضیح داد: ملاقات آقای پوتین و ظریف، یک‌ساعت‌و‌نیم طول کشید و دیداری صمیمانه درباره مسائل دوجانبه و موضوعات منطقه بود. 
پیام آقای روحانی هم در این ملاقات مطرح شد که درباره برجام و مسائل منطقه بود. در زمینه تأمین صلح و ثبات در خاورمیانه نیز بحث شد.

 

نظر شما