شناسهٔ خبر: 21358697 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

پیاده‌روی در میدان راه‌آهن هم ممنوع می‌شود؟

مطبوعات

مدیر گروه تونل و فضاهای زیرسطحی سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران در حالی از مطالعه طرح انتقال عابران پیاده به فضای زیرسطحی در میدان راه‌آهن خبر داد که کارشناسان اعتقاد دارند سبک‌سازی تراز همسطح به نفع تردد خودروها، تعرض به حقوق شهروندان و مغایر با سیاست‌های روز شهرهای بزرگ در زمینه توسعه شهری است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، دنیای اقتصاد نوشت: فرهاد بکیاسا با بیان اینکه طرحی به منظور ساماندهی میدان راه‌آهن با استفاده از ظرفیت فضاهای زیرسطحی در سازمان مشاور فنی و مهندسی مورد مطالعه قرار گرفته است، گفت: وجود ایستگاه راه‌آهن، ایستگاه خط ۳ مترو و پایانه‌های متعدد اتوبوس و تاکسی در میدان راه‌آهن موجب افزایش حجم تردد خودروها و عابران پیاده در این میدان شده است.

همچنین حجم سفرها در این میدان به عنوان یکی از نقاط تبادل مسافر بین مدهای مختلف حمل‌و‌نقل شهری و بین‌شهری و همچنین با توجه به طرح‌های توسعه راه‌آهن رو به افزایش است. از این رو بهره‌گیری از فضاهای زیرسطحی در محدوده اطراف میدان، در دستور کار سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه ایجاد فضاهای مخصوص تردد عابران پیاده در تراز زیرسطحی و فراهم کردن امکان دسترسی به ایستگاه راه‌آهن، مترو، بی‌آرتی، معابر پیرامونی میدان راه‌آهن و در نهایت پایانه‌های اتوبوس و تاکسی، تردد خودروها روی سطح زمین را روان‌تر خواهد کرد، افزود: حذف تردد عابران پیاده از میدان راه‌آهن، بهبود وضعیت ترافیک برای وسایل نقلیه عمومی و خودروهای شخصی را به دنبال خواهد داشت؛ ضمن اینکه در چنین حالتی فضای لازم برای ارائه خدمات مناسب رفاهی به مسافران نیز فراهم می شود.

بکیاسا انجام پژوهش‌های دقیق اجتماعی در مطالعات فضای زیرسطحی میدان راه‌آهن را با توجه به بافت خاص فرهنگی - اجتماعی این محدوده از شهر تهران ضروری خواند و تاکید کرد مطالعات و بارگذاری ترافیکی طرح با توجه به لزوم تغییرات گسترده ترافیکی، از سایر مواردی است که باید در فرآیند مطالعات لحاظ شود.

وی به سرانجام رسیدن مطالعات مربوط به ساماندهی میدان راه‌آهن در سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران را مستلزم مشارکت تمام ذی‌نفعان طرح از قبیل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی، مترو، اتوبوسرانی، تاکسیرانی و همچنین شرکت‌های خدمات‌رسان شهری دانست.

این دومین اظهارنظر مدیران شهری درباره اخراج شهروندان پیاده از روی سطح به فضاهای زیرسطحی در سه هفته سپری شده از دوره جدید مدیریت شهری است و قدری عجیب به نظر می‌رسد.

پیش از موضوع میدان راه‌آهن نیز، شهردار تهران از ایجاد پلازا در میدان امام خمینی (ره) در آینده سخن گفته بود که با توجه به انتقاد کارشناسان از نحوه اجرای پلازا در میدان ولی‌عصر(عج) که در آن نفع خودروها به عابران پیاده ترجیح داده شد، تعجب‌برانگیز بود.

انتهای پیام

نظر شما