شناسهٔ خبر: 21358067 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

همایش ملی خربزه در تربت جام برگزار شد

صاحب‌خبر -

این همایش یک روزه با محوریت مدیریت آبیاری و تغذیه، اصلاح نژاد و تولید بذر، مدیریت تولید، فیزیولوژی تولید، آفات و بیماری ها، علفهای هرز، اقتصاد و بازاریابی، اشتغال و فرهنگ، فرآوری های جانبی و محیط زیست برگزار شد.
از میان 100 عنوان مقاله رسیده به دبیرخانه این همایش، 40 عنوان برای ارائه برگزیده شده بود که 10 عنوان به صورت سخنرانی و مابقی در قالب پوستر ارائه شد.
فرماندار تربت جام گفت: برای سوددهی و بازاریابی درست، باید محصول خربزه به روش های علمی و نوین کشت شود ولی متاسفانه ما در حوزه اجرا الگوی خاصی نداریم بنا بر این کمترین سود از این محل عاید تولید کننده می شود که لازم است ضمن بازاریابی و تامین سلیقه مصرف کننده، این محصول را تولید و برای صادرات آن برنامه ریزی کنیم.
علی رستمی تاکید کرد: برای حفظ و رونق بازار این محصول و توسعه نقش آن در اقتصاد منطقه باید به سمت استقرار صنایع تبدیلی حرکت کنیم که نیازمند سرمایه گذاری در این حوزه هستیم.
یک عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: آنچه که امروز از محصول خربزه داریم حاصل زحمات کشاورزان است که پشت به پشت این محصول را حفظ کرده اند و هیچ دانشمند و محققی تاکنون روی خربزه و برای ژنتیک و اصلاح نژاد آن کاری نکرده است.
پروفسورعبدالکریم کاشی افزود: منشاء خربزه فلات آفریقا و آسیا و مهد آن فلات ایران بوده است که مراحل تکامل را نیز در این سرزمین طی کرده است.
این استاد دانشگاه افزود: خربزه به لحاظ گیاه شناسی یک گونه پایه است و خودکنترلی ندارد به همین دلیل میوه درشت تولید می کند و طبیعت کویری دارد که با دمای 16 درجه سانتیگراد رشد می کند.
کاشی خاطرنشان کرد: خربزه در گذشته به صورت دیمی و سنتی کشت می شد که کشاورزان باید همچنان محصول خربزه را برای ما ایرانیان حفظ کرده و در راستای مصرف بهینه آب و تولید محصولی با قابلیت حمل و نقل بهتر و بیشتر تلاش کنند.
از 80 هزار هکتار کشتزار خربزه کشور 35 هزار هکتار آن در استان خراسان رضوی و 18 هزار هکتار در تربت جام کشت می شود که این شهرستان رتبه نخست کشور را در تولید این محصول دارد.
شهرستان 280 هزار نفری تربت جام در 167 کیلومتری جنوب شرق مشهد واقع است.
** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
5132

انتهای پیام /*

نظر شما