شناسهٔ خبر: 21357997 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آزمون امید در کلانشهر شیراز

شیراز- ایرنا- کلید عمارت شهرداری شیراز پس از آن که حدود هفت سال گذشته در دست چهره ای اصولگرا بود، روز چهارشنبه به طور رسمی و با ابلاغ وزیر کشور به مردی از تبار اصلاح طلبان به امانت سپرده شد.

صاحب‌خبر -

علی ناصری سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز روز چهارشنبه به ایرنا گفت: ابلاغ رسمی وزیر کشور مبنی بر تایید گزینه مورد نظر شورای شهر شیراز به این شورا واصل شده است و 'عبدالحمید معافیان' از امروز 22 شهریورماه به طور رسمی عهده دار مسئولیت شهرداری این کلانشهر شد.
با رای مردم در انتخابات پنجمین دوره شورای اسلامی شهر شیراز، 12 نفر از فهرست انتخاباتی اصلاح طلبان (لیست امید) و یک نفر از فهرست اصولگرایان به این شورای 13 نفره راه یافتند تا محک و آزمونی برای اصلاح طلبان در عرصه مدیریت شهری آغاز شود.
این آزمون از آن جهت اهمیت بیشتری یافته است که معافیان در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری که 29 اردیبهشت ماه امسال برگزار شد، ریاست ستاد انتخاباتی دکتر حسن روحانی را در استان فارس برعهده داشت .
بدین ترتیب شورای اسلامی شهر شیراز با ترکیب غالب اصلاح طلب با انتخاب شهرداری با گرایش اصلاح طلبی و البته با پیشینه طولانی خدمت در دستگاه های اجرایی و عرصه های مدیریتی فصل جدیدی را در عرصه مدیریت شهری شیراز گشود.

** فرایند انتخاب شهردار شیراز در یک نگاه
منتخبان مردم شیراز در پنجمین دوره شورای اسلامی شهر پس از جلسات متعدد شامگاه شنبه 28 مردادماه جاری 'عبدالحمید معافیان' را به عنوان شهردار شیراز انتخاب کردند.
بنا بر نتیجه اعلام شده شمارش آرای مخفی منتخبان شورای شهر پنجم شیراز، معافیان 13 رای از 13 عضو این شورا به دست آورد تا با پشتوانه حداکثری سکاندار شهرداری شود.
صبح و عصر شنبه 28 مردادماه جاری، در آخرین مرحله بررسی صلاحیت داوطلبان تصدی مسئولیت شهرداری شیراز، حیدر اسکندرپور، عبدالحمید معافیان، محمدرضا حسن پور ، نادر طیبی و سیداحمد موسوی، ریز برنامه های خود برای اداره این کلانشهر را ارائه دادند.
در مرحله قبل بررسی اعضای شورای پنجم شهر شیراز، 10 نفر به ارائه برنامه های خود پرداخته بودند که از میان آنها پنج نفر به مرحله نهایی راه یافتند.
رئیس پنجمین دوره شورای اسلامی شهر شیراز در پایان آیین رای گیری انتخاب شهردار گفت: در فضایی دموکراتیک و شفاف، برنامه پنج نفر از 10 کاندیدایی که به مرحله دوم ارزیابی ها رسیده بود، بررسی شد و در نهایت، آقای معافیان به عنوان شهردار این کلانشهر انتخاب شد.
سیداحمدرضا دستغیب افزود: صرف نظر از نتیجه آرا، افتخار این را داشتیم که همه اعضای شورای پنجم در محیطی کاملا شفاف دیدگاه موافق و مخالف خود را درباره برنامه ها نامزدهای تصدی مسئولیت شهرداری شیراز ارائه کردند.
بدین ترتیب و با انتخاب شهردار شیراز، منتخبان شورای اسلامی این شهر در دوره پنجم به وعده خود برای انتخاب سکاندار مدیریت این کلانشهر قبل از آغاز به کار رسمی این شورا از اول شهریورماه امسال، عمل کردند.
علی ناصری سخنگوی شورای پنجم شهر شیراز در این باره گفت: همه اعضا با رای قاطع خود و انتخاب شهردار با اکثریت مطلق آرا این پیام را منتقل کردند که آماده هستند که متحد و قاطعانه در جهت خدمت به نظام و مردم شریف شیراز گام بردارند.
اول شهریورماه جاری و با آغاز رسمی فعالیت شورای شهر پنجم شیراز همزمان با سراسر کشور، دوره خدمت 6 سال و 11 ماهه 'علیرضا پاک فطرت' شهردار این کلانشهر نیز خاتمه یافت و 'محمد حسن اسدی' معاون این شهرداری تا ابلاغ حکم شهردار جدید، سرپرستی امور را برعهده داشت.

** نگاهی به سوابق شهردار جدید شیراز
عبدالحمید معافیان دانش آموخته رشته مکانیک است که در محافل استان فارس به عنوان فردی اصلاح طلب شناخته شده است.
وی مسئولیت هایی همچون مدیرکل آموزش و پرورش فارس، معاون وزیر آموزش و پرورش، مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و مدیر کل امور بین المللی این سازمان، ریاست سازمان صنایع و معادن استان فارس، ریاست سازمان مدیریت و برنامه استان فارس، معاونت اجتماعی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، عضویت هیات مدیره شرکت عمران و توسعه فارس، مدیرعامل شرکت الکتروموتور منطقه ویژه شیراز،عضویت در مجامع و شوراهای تخصصی در بخش دولتی و خصوصی ،نایب رئیس هیات مدیره منطقه ویژه اقتصادی شیراز را در کارنامه دارد.
معافیان در انتخابات 29 اردیبهشت سال جاری مسئول ستاد انتخاباتی دکتر حسن روحانی دراستان فارس بود.

** سیمای شهر شیراز از زبان شهردار سابق
شهردار سابق شیراز مردادماه امسال در آخرین نشست خبری خود با خبرنگاران گفت که در شرایطی سکان اداره شهرداری را به شهردار منتخب شورای پنجم واگذار می کند که 655 طرح در حوزه های مختلف در این کلانشهر در دست اجراست.
علیرضا پاک فطرت افزود: از مجموع این طرح ها، 293 طرح دارای پیشرفت فیزیکی 10 تا 50 درصد است و 362 طرح نیز بین 50 تا بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی اضافه کرد: در نامه ای به استاندار فارس، تمام طرح های نیمه تمام شیراز و همچنین مطالبات و بدهی های این شهرداری را با دقت و شفافیت کامل مشخص کرده ایم تا به شهردار بعدی تحویل داده شود.
پاک فطرت، عملکرد شهرداری در حوزه مالی و اقتصادی را کاملا شفاف دانست و گفت: هم اینک میزان بدهی شهرداری شیراز در حوزه تسهیلات دریافتی 700 میلیارد تومان است که سر رسید مراحل پرداخت انجام می شود.
شهردار سابق شیراز افزود: علاوه بر این، 300 میلیارد تومان نیز به پیمانکاران و کسانی که املاکشان در مسیر اجرای طرح ها قرار داشته و تملک کرده ایم بدهکار هستیم که به مرور در دست پرداخت است.
او اظهار کرد: در کنار بدهی یک هزار میلیارد تومانی، شهرداری شیراز بیش از چهار هزار میلیارد تومان مطالبات دارد و بنابراین می توان دریافت که شهرداری شیراز به هیچ وجه بدهکار و ورشکسته نیست.
شهردار سابق شیراز افزود: از ابتدای حضورم در شهرداری شیراز (سال 89) تاکنون، زمینه ایجاد حداقل 50 هزار شغل در این کلانشهر را فراهم کردیم و امیدواریم در آینده مهندسان، تکنسین ها و کارگرانی که در اجرای طرح ها فعال هستند بیکار نشوند.
پاک فطرت، تکمیل فازها و خطوط مترو شیراز را از اولویت های مهم شهر شیراز دانست و بیان کرد: امروز شرایط برای آغاز عملیات اجرایی خط سوم قطار شهری شیراز فراهم است و شورای پنجم و شهردار جدید شیراز می توانند به عنوان اولین طرح، کلنگ آن را بر زمین بزنند.

** اصلاح طلبان و نگاه متفاوت به وضعیت کنونی شیراز
شورای هماهنگی احزاب اصلاح‌طلب فارس از جمله تشکل هایی بود که از تصمیم شورای اسلامی شهر شیراز مبنی بر انتخاب معافیان به شهرداری این کلانشهر استقبال کرد.
در پیام این شورا آمده است: مهندس عبدالحمید معافیان مدیری کارآمد، آگاه و دلسوز بوده و در صحنه‌های گوناگون انقلاب و دفاع مقدس گرفته تا اصلاحات، حضوری پی گیرو کارساز داشته است.
شورای هماهنگی احزاب اصلاح‌طلب فارس در این پیام افزود: کلانشهر شیراز با سابقه تاریخی در تشکیل تمدن بزرگ ایران اسلامی، هم اکنون با چالش‌های بزرگی در عرصه‌های ترافیک، محیط زیست، بحران آب، آسیب های فرهنگی و اجتماعی، مطالبات و حقوق شهروندی، توسعه نامتوازن، فقر، محرومیت، حاشیه‌نشینی و بعضاً تحجر و کژ‌اندیشی دست به گریبان است.
این پیام می افزاید: تیمار این دردها به برنامه‌ریزی دقیق و روزآمد، دوراندیشی، فرانگری و تلاش و تکاپوی شبانه‌روزی همراه با مدیریت علمی، کلان نگر، مشورت پذیر، دلسوز و تعامل پذیر با نیروهای موثر شهری نیازمند است.
شورای هماهنگی جبهه اصلاحات استان فارس ابراز امیدواری کرده است که شهردار منتخب با برنامه‌ریزی دقیق علمی و به کارگیری همکاران توانمند و متخصصان شایسته و اولویت قرار دادن برنامه‌های کارآمد شهروند محور، کارآفرینی توسعه محور، احیا و تعمیم حقوق شهروندی، شفافیت، فساد ستیزی، افزایش نشاط و شادابی اجتماعی و امنیت روانی، شهر راز را به عنوان یک “کلانشهر فرهنگی - گردشگری” به جایگاه شایسته و زیست پذیر درخور آن در ایران و جهان ارتقا دهد و چشم اندازی روشن و امیدبخش از تحقق مرکز گردشگری آسیا همراه با توسعه پایدار متوازن و ترفیع فرهنگ شهروندی را فرا روی “شیراز” بگشاید.

** ' شهرداری شیشه ای شیراز'
شهردار آینده کلانشهر شیراز پیش از این در زمان ارائه برنامه های خود در شورای اسلامی این شهر بر لزوم آرامش دادن به مردم با رفع موانع و مشکلات تاکید کرد و گفت: به دنبال اجرای ایده 'شهرداری شیشه ای' در کلانشهر شیراز هستم.
به گزارش ایرنا، معافیان افزود: شفافیت در روابط مدیریت شهری با مردم، عقد قراردادهای عمرانی و مشارکتی، دسترسی همگانی به اطلاعات و تدوین چهارچوب مناسب برای از بین بردن توافق های غیرشفاف و شائبه برانگیز از محورهای شهرداری شیشه ای است.
وی گفت: جابجایی مشاغل آلاینده و مزاحم، ایمن سازی شهری، تحول در ساختار مدیریت و منابع انسانی، ساماندهی مهاجران، برخورد قاطع با متخلفان و جلوگیری از انحصار و تبعیض در دستور کار اینجانب در دوره تصدی شهرداری شیراز خواهد بود.
هم اینک نگاه ها به شهرداری شیراز و شورای اسلامی این شهر دوخته شده است تا ضمن رفع مشکلات فرارو، این شهر به جایگاه شایسته خود دست یابد.
6122 / 2027
خبرنگار: سارنگ عبدالهی ** انتشاردهنده: سیداحمد نجفی

انتهای پیام /*

نظر شما