شناسهٔ خبر: 21357889 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

900 روز از تجاوز نظامی علیه مردم یمن گذشت

افزایش اختلاف امارات و عربستان در یمن

همزمان با انتشار آماری از تجاوز 900 روزه عربستان سعودی و متحدانش به یمن، اکنون اخباری از گسترش اختلاف بین عربستان وامارات به عنوان دو کشور اصلی عامل راه‌اندازی جنگ علیه مردم بی دفاع یمن منتشر شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری‌ها، مرکز قانونی حقوق و توسعه یمن، آماری را درباره تعداد تلفات و خسارت‌های وارده به یمن طی900روز حملات متوالی ائتلاف سعودی منتشر و اعلام کرد، طی این مدت، بیش از 12هزار و 907 نفر از غیرنظامیان یمنی کشته و 21 هزار و 165 نفر دیگر زخمی شدند.

از سوی دیگر، امارات رسما ظرف چند روزگذشته با برقراری پرواز هوایی از ابوظبی به جزیره تحت تصرف سقطری یمن و اعطای تابعیت اماراتی به ساکنان این جزیره، از نقش نظامی خود در ائتلاف عربی برای اجرای نقشه اشغال برخی جزایر یمن سوءاستفاده کرد. گفته می‌شود این اقدام، خشم عربستان را که مایل است این منطقه را در حوزه امنیت ملی خود قرار دهد، برانگیخته است.

در ژوئن سال 2016، اختلافات عربستان و امارات در یمن بالا گرفت و به‌دنبال آن، مقامات ابوظبی از سطح همکاری خود با ائتلاف سعودی علیه یمن تا حدود زیادی کاستند. اختلافات میان عربستان و امارات ازآنجا آغاز شد که منصور هادی خالد بحاح، نخست‌وزیر دولت فراری و مستعفی خود را که البته مورد حمایت مقامات امارات بود، از کار برکنار کرد

پس از برکناری وی، فردی به نام ژنرال الأحمر به جای بحاح در پست نخست‌وزیری قرار گرفت که به سرسپردگی به عربستان سعودی معروف بود. این اقدام منصور هادی، خشم مقامات ابوظبی را برانگیخت و موجب شد آنها به سهم خواهی در قبال نقش‌آفرینی خود در قالب ائتلاف سعودی، روی آورند.

اکنون اختلافات دو طرف به قوت خود باقی است؛ هرچند ریاض و ابوظبی به‌عنوان دو متحد منطقه‌ای شناخته می‌شوند اما این به معنای پایان اختلافات آنها در یمن نیست. عربستان سعودی با هدف انحراف افکار عمومی از تداوم اختلافات ریاض و ابوظبی و سرپوش نهادن بر آن، اختلافات واهی میان گروه‌ها و احزاب سیاسی یمنی را دستمایه تحقق هدف خود قرار داده است.

اختلاف میان 2 متجاوز به یمن

علی‌اصغر قریشی

سفیر سابق ایران در یمن

در محافل سیاسی و رسانه‌ها، مهم‌ترین انگیزه امارات متحده عربی برای مشارکت در حمله نظامی به یمن به عنوان اصلی‌ترین متحد عربستان سعودی، انگیزه‌های اقتصادی عنوان می‌شد. بر این اساس،‌ امارات در حمله به جنوب یمن، نقش پررنگی ایفا کرد. امارات نگران رقابت احتمالی عدن با ابوظبی و دبی است و برای جلوگیری از این رقابت، کنترل عدن را در دستور کار خود دارد. امارات همچنین در راستای کنترل خلیج عدن و نفود بیشتر در آب‌های اقیانوس هند، به دنبال نفوذ در سومالی و اریتره است.

هر چند عربستان ابتدا از نیات امارات آگاه بود و با علم به انگیزه‌های امارات، جنوب یمن را به این کشور واگذار کرد، اما اختلافات این دو کشور بر سر مسائلی چون اخوان عیان شده است. مخالفت شدید امارات با اخوان، سبب بروز این اختلافات شده است. اگرچه عربستان هم با اخوان مخالف است اما در یمن به صورت سنتی با حزب تجمع یمنی اصلاح که حزبی مرکب از اخوان‌المسلمین، سلفی‌ها و قبایل است، از قدیم همکاری و با رهبران این حزب از جمله شیخ عبدالله بن حسین الاحمر ارتباط حسنه داشت. همچنین عبدالمجید الزندانی، مفتی حزب تجمع که یک سلفی است، برای هزینه‌های حزب تجمع و افزایش نفوذ آن از عربستان کمک می‌گرفت.

برخلاف عربستان که با حزب تجمع بازی می‌کند، امارات با هر نوع سازش با اخوان‌المسلمین مخالف است و در تعز هم که انصارالله و علی عبدالله صالح دست برتر را داشتند، با حملات هوایی و زمینی پیشرفت‌هایی پیدا کردند، اما زمانی که امارات متوجه شد حزب اصلاح در حال قوت گرفتن است، خود را کنار کشید. برکناری عیدروس الزبیدی، استاندار عدن و انتصاب استاندار جدید توسط عبدربه منصور هادی به اختلافات امارات و عربستان دامن زد. تجزیه‌طلبان طرفدار استاندار پیشین ابتدا به عربستان رفتند، ولی وقتی با دست خالی بازگشتند، نزد مسئولان اماراتی رفتند و اماراتی‌ها با روی خوش پذیرای آنها شدند. برکناری هانی بن بریک، وزیر امور کابینه و عیدروس الزبیدی، استاندار عدن، فصل تازه‌ای در اختلافات منصور هادی و امارات بود. منصور هادی، امارات را به حمایت از سیاستمداران جنوب یمن متهم می‌کند که خواهان جدایی از سرزمین یمن هستند.

نظر شما