شناسهٔ خبر: 21357875 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

جدال لفظی قطر و عربستان بر سر ایران

دنیای اقتصاد: صد و چهل و هشتمین نشست اتحادیه عرب در سطح وزرای خارجه که روز سه‌شنبه در قاهره برگزار شد به مجادله لفظی مقامات قطری و سعودی بر سر ایران انجامید. سلطان بن‌سعد المریخی، وزیر دولت قطر در امور خارجه در سخنان خود در رابطه با ایران گفت: «ما را به ارتباط با ایران متهم می‌کنند. به خدا قسم که ایران ثابت کرد که یک کشور شریف است.» به گزارش «ایسنا» او با اشاره با اینکه، ایران ما را مجبور نکرد که در فلان جا سفارتمان را باز کنیم و در فلان جا سفارتمان را ببندیم، افزود: «ما فقط به‌خاطر همراهی با عربستان سفیرمان را از تهران بازگرداندیم و امروز با توجه به اقداماتی که ریاض به‌عنوان کشور برادر علیه‌مان اتخاذ کرده، سفیرمان را به تهران بازگرداندیم زیرا دیدیم که شماها انسان‌های حقیقی و واقع‌بین نیستید.»

صاحب‌خبر -

 

در مقابل احمد القطان سفیر عربستان در مصر و نماینده این کشور در اتحادیه عرب در این نشست در پاسخ به وزیر مشاور دولت قطر که ایران را دولتی شریف توصیف کرد، با ادعای اینکه این جمله مسخره است، مدعی شد: «ایرانی که در امور داخلی کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس دخالت می‌کند، باندهای جاسوسی مرتبط با ایران در کویت کشف می‌شود و سفارت عربستان و دیگر سفارتخانه‌ها را آتش می‌زند آیا دولت شریفی است؟» سفیر عربستان که با حالتی عصبی و مضطرب سخنرانی خود را آغاز کرده بود در ادامه با نگاه کردن به المریخی گفت: «ایران مبارک شما باشد... اما به زودی پشیمان خواهید شد.» به گزارش «ایسنا» ثامر السبهان، وزیر مشاور عربستان در امور خلیج فارس نیز در واکنش به سخنان وزیر قطری در صفحه توییتر خود با طرح این سوال که در مورد کدام شرافت صحبت می‌کنید؟ ادعا کرد: «تروریسم، فرقه‌گرایی و ویرانی کشورها در دانش‌نامه آنها به شرافت و پیروزی تبدیل شده است. این شرافت که ما از آن مبرا هستیم، مبارکتان باشد. خدا را شکر به‌خاطر نعمت عقل.»

 

بیانیه اتحادیه عرب علیه ایران

همچنین شورای اتحادیه عرب در نشست روز سه‌شنبه در سطح وزیران خارجه در قاهره بیانیه‌ای را صادر کرد که در آن ادعاهای بی‌اساسی علیه ایران مطرح شده است. به گزارش «ایسنا» به نقل از الریاض، شورای اتحادیه عرب در بیانیه‌ پایانی مدعی شد: «امارات باید بر جزایر سه‌گانه (تنب کوچک، تنب بزرگ و ابوموسی) حاکمیت کامل داشته باشد و تمام اقدامات و تلاش‌های امارات برای باز پس‌گیری این سه جزیره مسالمت‌آمیز و قابل تایید است.»

در این بیانیه همچنین ادعا شده است که ما اشغال جزایر سه‌گانه و نقض حاکمیت دولت امارات از سوی ایران را محکوم می‌کنیم و این اقدامات در منطقه بی‌ثباتی و ناامنی ایجاد می‌کند و صلح و امنیت بین‌المللی را تهدید می‌کند. وزیران خارجه کشورهای عربی همچنین مدعی شدند: «ایران در امور داخلی کشورهای عربی دخالت می‌کند و ما حمله به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری آن در مشهد را مجددا محکوم می‌کنیم و مسوولیت این اقدامات بر عهده ایران است و از ایران می‌خواهیم که به توافقات و معاهدات بین‌المللی و به‌خصوص توافق وین در مورد روابط دیپلماتیک در سال 1963 پایبند باشد.»

نظر شما