شناسهٔ خبر: 21357602 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه حمایت | لینک خبر

مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ از تصمیم جدید هیات نظارت بر مطبوعات خبرداد

دریافت مجوز روزنامه غیرممکن شد

نخستین نشست خبری سید محمدرضا دربندی پس از گذشت ۶ ماه از پذیرش مسئولیت مدیرکلی مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

دومین جلسه محاکمه متهمان پرونده بنیتا کودک 8 ماهه در حالی روز گذشته در دادگاه ‌کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی محمدی کشکولی برگزار شد که فرد تازه دستگیر شده، به عنوان مطلع در جلسه دادگاه حضور یافت و به سوالات پاسخ داد.
در ابتدای این جلسه قاضی این پرونده در رابطه با متهم ردیف چهارم “احمد. د” و احضار وی به عنوان مطلع توضیح داد: این فرد به‌عنوان یکی از افراد در صحنه سرقت به اتفاق دو همدستش در محل ربایش و سرقت خودرو حضور داشته و به لحاظ اینکه همزمان با این افراد دستگیر نشده بود، تحقیقات تکمیل نشده و پرونده در مرحله رسیدگی در دادسرا است و در این مرحله چون هنوز تحقیقات کامل نشده و کیفرخواستی صادر نشده است، این فرد به‌عنوان مطلع در دادگاه حضور دارد.
متهم ردیف چهارم با قرارگرفتن در جایگاه با اشاره به اینکه اعتیاد به مواد مخدر ندارم، در خصوص روز حادثه، گفت: مهدی به من گفت که برای تهیه جنس پیش محمد برویم. ‌آن روز ساعت 9 صبح روز حادثه به آرایشگاهی رفتم. هنگامی که از آرایشگاه خواستم خارج شوم مهدی با من تماس گرفت و پیشم آمد و از من تقاضای 3 هزارتومان پول کرد که آن پول را به پیک موتوری داد. تا مسیری او را به خانه رساندم. در بین راه مهدی با محمد صحبت کرد، از مهدی پرسیدم چه شده است گفت محمد ماشین روشن را دزدیده است. من بعد از آن اتفاق دیگر او را ندیدم و 38 روز در کمپ بودم.
قاضی خطاب به متهم بیان کرد: حرف‌های شما با متهم ردیف اول متناقض است که متهم پاسخ داد: من او را در قیامدشت پیاده کردم و رفتم.
قاضی ادامه داد: شما شنیدید که بچه را دزیده است، چرا به بچه کمک نکردید که متهم بیان کرد:  من ماشین و بچه را ندیدم.
در ادامه رسیدگی فرد دیگری به عنوان مطلع در جایگاه قرار گرفت و گفت: بنده از اینکه فرد متهم مرتکب سرقت خودرو شده است، اصلا اطلاعی نداشتم. چون اگر به بنده می‌گفت، بنده موضوع را سریعاً به آگاهی اطلاع می‌دادم.
این مطلع در پاسخ به سوال قاضی پرونده مبنی بر اینکه شما در چه زمانی فهمیدید که متهمان مرتکب سرقت خودرو و کودک شده‌اند، افزود: دوشنبه شب، برادم مسعود به من گفت که من فکر می‌کنم سرقتی که انجام شده مربوط به سرقت خودرو در مشیریه است که یک کودک هم در آن بوده است؛ لذا پس از مطلع شدن برادرم مسعود، شماره خانواده متهم را پیدا کرده و با آنها تماس گرفت.

 دربهای ماشین کاملا بسته و شیشه‌های آن بالا بود
قاضی کشکولی در ادامه رسیدگی به این پرونده از سرهنگ فلاح خواست که به عنوان مطلع در جایگاه حاضر شده و به توضیح نحوه تعقیب متهمین بپردازد.
سرهنگ فلاح در این خصوص، گفت: با توجه به اینکه در مسیر سرقت یک دوربین وجود داشت که البته کیفیت مطلوب را نداشت، اما با بررسی فیلم آن هویت متهم برای ما احراز شد که باعث شد ما بتوانیم برای دستگیری وی اقدام کنیم.
این مطلع در خصوص پارک خودرو در کنار جاده، عنوان‌کرد: پس از اینکه خودروی رها شده درکنار جاده شناسایی شد. بلافاصله به این محل اعزام شدیم که در آنجا خودرو را در زیر یک درخت که در کنار یک ساختمان بود، مشاهده کردیم متاسفانه دربهای ماشین کاملا بسته و شیشه‌های آن بالا بود.
قاضی مستشار دادگاه از سرهنگ فلاح به عنوان مطلع پرسید: باتوجه به اینکه این خودرو مدت طولانی درکنار جاده پارک بوده است، چرا گشت به محل برای شناسایی آن اعزام نشده است؟
سرهنگ فلاح گفت: با توجه به حساسیت پرونده ما همه توان و نیروهای خود را برای شناسایی خودرو به کار بستیم، اما در خصوص پارک این خودرو درکنار جاده، باید گفت که متأسفانه محل پارک خودرو محل پرتردد و شلوغی نیست. حتی اگر فرد پیاده‌ای از کنار خودرو هم عبور می‌کرد با توجه به کثیف بودن خودرو احتمال اینکه کسی نسبت به وجود کودک در خودرو حساس شود، کم است.
در ادامه رسیدگی، وکیل اولیای دم با کسب اجازه از قاضی کشکولی در جایگاه قرار گرفت و گفت: آقای “احمد د” که در حال حاضر به عنوان مطلع در دادگاه حضور دارد، براساس فیلم‌های دوربین‌ها بعدازظهر حادثه بر سر صحنه حاضر می‌شود که هدف او از این کاردریافت اخبار بوده که ببیند اوضاع و احوال چگونه است.
وی عنوان کرد: با توجه به صحبت‌های این فرد او درجریان سرقت خودرو بوده است و اگر به موقع این موضوع را گزارش می‌داد، می‌شد جان کودک را نجات داد.
در ادامه وکلای متهمان ردیف اول و دوم به دفاع از موکلانشان پرداخته و عدم قصد برای قتل کودک، پارک خودرو در محل عبور، بازگذاشتن دریچه کولر و شرایط ناشی از اعتیاد به شیشه را در اقدامات موکلشان موثر دانسته و اتهام قتل را وارد ندانستند. پس ازدفاع وکلای متهمان، ‌قاضی شهریاری نماینده دادستان در دفاع از کیفرخواست صادره گفت: همانگونه که در کیفرخواست آمده است اشد مجازات را برای متهمین درخواست کرده‌ایم.
پس از اظهارات قاضی شهریاری، وکیل اولیای دم در جایگاه قرار گرفت و گفت: متهم وقتی که اقدام به سرقت خودرو می‌کند صاحب خودرو را که برای ممانعت از این کار روی کاپوت قرار گرفته بود در حدود 50 متر بر روی زمین می‌کشد که در واقع این اقدام وی شروع به قتل بوده است.
کوشا افزود: با توجه به اینکه این کودک مظلوم واقع شده است و ما آمده‌ایم که حق این کودک را بگیریم.
در ادامه جلسه، متهم ردیف اول در جایگاه حاضر شد و آخرین دفاعیات خود را اعلام کرد. وی گفت: قصد سرقت خودرو را نداشتم مهدی از من خواست سوار خودروی روشن شوم. سه تا ماشین دارم خودم وسیله دارم، چه لزومی داردکه سرقت کنم. وی افزود: قتل را قبول ندارم قصدم قتل نبوده است و همچنین قصد سرقت هم نداشته ام. در ادامه رسیدگی به این جلسه، متهم ردیف دوم به ارائه آخرین دفاعیات خود پرداخت. متهم ردیف دوم درادامه دفاعیات خود بیان کرد: قصد من فقط کمک بوده است نمی دانم چرا دوستان الان پشتم را خالی کردند، من نیسان دارم و شبی سه هزار آشغال می برم که فقط نان حلال برای خانواده‌ام ببرم، مواد می کشیدم اما دنبال دزدی و مال دزدی نرفتم. مادرم سکته کرده و زنم درخواست طلاق داده است آقای قاضی من فقط بند کیف را برداشتم. قاضی رسیدگی به پرونده ختم رسیدگی به دادگاه را اعلام کرد و گفت: یکشنبه هفته آینده پس از شور با همکاران رأی صادر خواهد شد.

نظر شما