شناسهٔ خبر: 21357482 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گوترش: هیچ بحرانی در جهان راه حل نظامی ندارد/شورای امنیت درباره میانمار برخورد قاطع کند

نیویورک- ایرنا- دبیرکل سازمان ملل گفت : سران کشورهای جهان در مجمع عمومی امسال علاوه بر سوانح طبیعی ناشی از تغییرات جوی و حملات سایبری، بحران های دیگری همچون جنگ ها و تروریسم بین المللی را در مقابل دارند که برای هیچ یک، راه حل نظامی متصور نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد روز چهارشنبه در آستانه برگزاری هفتاد و دومین مجمع عمومی سالانه این سازمان که از هفته آینده برگزار خواهد شد، با حضور در نشست خبری، این مطلب را مطرح کرد.
وی هفته پیش رو را هفته ای شلوغ و پرکار توصیف کرد و افزود: سران کشورهای جهان در شرایطی در این نهاد گردهم می آیند که جهان با بحران های متعددی از خشونت، تروریسم و حملات سایبری گرفته تا سوانح طبیعی ناشی از تغییرات جوی روبه روست.
دبیرکل سازمان ملل به بحران میانمار اشاره کرد و ادامه داد: این بحران با سرایت به بیرون مرزهای این کشور، ثبات منطقه را به خطر انداخته و فرار دسته جمعی مسلمانان روهینگیایی و افزایش روزانه شمار آن ها فاجعه آمیز است.
گوترش بدون اشاره به تحرک نداشتن شورای امنیت سازمان ملل در برخورد با این بحران روبه وخامت، یادآور شد در این رابطه نامه ای رسمی به اعضای شورای امنیت نوشته و با طرح نگرانی های خود، خواستار اقدام به موقع این شورا در برخورد با بحران میانمار شده است.
دبیرکل سازمان ملل درعین حال از دولت میانمار خواست تا با توقف عملیات نظامی و پایبندی به حکومت قانون در این کشور، به فراریانی که این کشور را ترک کرده اند، اجازه بازگشت بدهد و مسئولان این کشور را ملزم دانست به مسلمانان روهینگیایی حق شهروندی اعطا کند. یا دست کم به آن ها امکان استفاده از وضعیتی قانونی در این کشور را بدهند تا در سایه آن بتوانند به زندگی صلح آمیز و رفع نیازهای خود ادامه بدهند.
گوترش در ادامه با حمایت از قطعنامه تحریم های اخیر شورای امنیت علیه کره شمالی از این کشور خواست که با تبعیت از مقررات بین المللی به تعهدات خود درقبال این قطعنامه و سایر قطعنامه های این شورا عمل کند و از همه کشورها خواهان نظارت دقیق و کامل بر اجرای کامل همه مفاد این قطعنامه ها از سوی پیونگ یانگ شد.
وی با این همه، راه حل سیاسی را تنها راه حل بحران کره شمالی دانست و گفت : تنها در سایه وحدت اعضای شورای امنیت سازمان ملل دسترسی به چنین راه حلی میسر خواهد بود.
دبیرکل سازمان ملل افزود: از نخستین لحظه قبول این سمت، استقرار صلح جهانی را سرلوحه اهداف و برنامه های خود قرار داده است .
وی با اشاره به این که برای برقراری صلح به میانجی گری های موثر نیاز است، اضافه کرد با همین نیت هیات برجسته ای از کارشناسان و خبرگان بین المللی را مامور این وظیفه در جهان کرده است.
**حساسیت بحران میانمار را گوشزد کرده ام
گوترش در پاسخ به این سووال که چرا از اختیارات دبیرکلی سازمان ملل در استفاده از بند 99 منشور ملل که او را مجاز می داند خواستار توجه ویژه شورای امنیت به بحران خاصی بشود استفاده نمی کند، گفت: هم اکنون حساسیت بحران میانمار را به اعضا این شورا در یک نامه رسمی گوشزد کرده ام.
دبیرکل سازمان ملل با بیان این که ترجیح می دهد خود را درگیر تشریفات نکرده و به مضمون یک اقدام و نه نام رسمی آن توجه داشته باشد و در نهایت ابراز امیدواری کرد که شورای امنیت به حساسیت این بحران توجه ویژه ای نشان بدهد.

**استفاده از اختیارات دبیرکل منوط به اتفاق نظر شورای امنیت است
خبرنگاری به اظهارات سفیر روسیه به دنبال رای گیری های مربوط به تحریم های کره شمالی اشاره کرد که گفته بود نفوذ آمریکا موجب شده است دبیرکل سازمان ملل نتواند از اختیارات خود برای میانجی گری و حل سیاسی این مساله استفاده کند.
گوترش پاسخ داد: دبیرکل سازمان ملل تنها زمانی می تواند از اختیارات خود استفاده کند که اعضای شورا به طور متفق القول خواستار آن باشند؛ اما چنین اتفاق نظری هنوز حاصل نشده است.
وی اضافه کرد همواره آماده و در دسترس هستم تا در صورتی که از سوی شورا، ضروری تشخیص داده شود از اختیارات خود استفاده کنم.

**دو دولتی شدن، تنها راه حل بحران فلسطین است
دبیرکل سازمان ملل در پاسخ به سووالی درباره بحران فلسطین و این که آیا به نظر او راه حلی برای آن وجود دارد؛ اظهار کرد: همیشه تاکید کرده ام و باز هم می گویم که راه حل دو دولتی برای حل این بحران یک ضرورت و تنها راه حل است.
خبرنگار مذکور به گوترش گفت شما قبلا گفته اید که با اسرائیل بایستی به عنوان یک عضو معمولی سازمان ملل برخورد کرد و پرسید در این صورت آیا به نظر شما هیچ عضوی از این سازمان به اندازه اسرائیل قوانین و ضوابط بین المللی در مورد کشورهای دیگر و حقوق انسان ها را نقض کرده است؟
گوترش در پاسخ گفت او کلمه 'معمولی' را در مورد اسرائیل به کارنبرده بلکه گفته است که با اسرائیل، حقوق، وظائف و مسئولیت های آن هم باید همسان با سایر کشورها برخورد کرد و اگر رویکرد درستی داشته به ان احترام گذاشت و در صورتی که قانونی را نقض کرده بطور عادلانه با آن برخورد کرد.

**تاکید بر توجه به تغییرات آب و هوایی در دیدار احتمالی با ترامپ
دبیرکل سازمان ملل در ادامه در پاسخ به سووالی در مورد انتظارات و پیام هایی که برای دونالد ترامپ در اولین حضور خود در مجمع عمومی سازمان ملل دارد گفت : درصورت دیدار با ترامپ او همان حرف هایی را که تا کنون در رابطه با بحران های مهمی نظیر کره شمالی، میانمار و تغییرات جوی زده است به او خواهد گفت.
گوترش تاکید کرد: مساله تغییرات جوی همچنان به نظر او یک تهدید جدی است و طوفان های اخیر آمریکا، درستی این نگرانی ها را اثبات می کند و تاکیدی است بر ضرورت یک اجماع بین المللی برای برخورد با آن .

**تراژدی غمناکی در میانمار در حال وقوع است
در مورد تحولات میانمار گوترش در پاسخ به خبرنگاران از بکار بردن تعبیر صریح نسل زدایی در مورد خشونت های جاری علیه مسلمانان روهینگیایی خود داری کرد و گفت همانطور که گفته است آنچه که جهان در میانمار شاهد آن است، شرایط بسیار حساسی است.
وی ادامه داد: ترجیح می دهد که خود را گرفتار تعبیرات تکنیکی در توصیف وقایع میانمار نکند اما می داند که تراژدی های دردناکی در این منطقه از جهان در حال وقوع است.

**بحران لیبی نخستین اولویت در جهان
از دبیرکل سازمان ملل پرسیده شد که برخورد با کدام یک از بحران های جاری از نظر او بزرگترین اولویت محسوب می شود که او در میان همه بحران های جاری جهان، بحران لیبی و حل آن را مهم ترین اولویت دانست.
گوترش گفت گرچه بسیاری از بحران های دیگر از نظر او درخور توجه هستند اما از آنجا که یافتن راه حلی برای بحران لیبی در کوتاه مدت امکان پذیر به نظر می رسد، این بحران در صدر جدول او قرار گرفته است.

**حمایت از راهبرد آمریکا در افغانستان
در رابطه با بحران افغانستان خبرنگاری با اشاره به تصمیم دولت آمریکا به افزایش حضور نظامی در این کشور پرسید که آیا به نظر گوترش، رویکرد نظامی قادر به حل این بحران خواهد بود و او در پاسخ گفت از نظر او رویکرد نظامی قادر به حل هیچ بحرانی از جمله بحران افغانستان نخواهد بود.
وی با لحنی حمایت گرایانه از این تصمیم دولت آمریکا گفت آمریکا ضمن اعلام این تصمیم، یافتن یک راه حل سیاسی را ضروری دانسته است.
شبک**اروپام-4-541**1429**1392**انتشار: ابوالفضل بابایی

انتهای پیام /*

نظر شما