شناسهٔ خبر: 21357366 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اهدای نشان پایتخت فرهنگی جهان اسلام به شفیعی کدکنی

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، دکتر سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه دکتر محمد جعفر یاحقی استاد دانشگاه فردوسی و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی، سید سعید سرابی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و دست اندرکاران دبیرخانه پایتخت فرهنگی جهان اسلام روز گذشته با دکتر محمد رضا شفیعی کدکنی دیدار کرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دیدار گفت: استاد شفیعی کدکنی چهره ماندگار و تاثیرگذار بین المللی است که تالیفات و تحقیقات گسترده ای در حوزه زبان و ادب فارسی دارد.
سید عباس صالحی، مفاخر علم و ادب و فرهنگ ایران زمین را سرمایه های این مرز و بوم دانست و افزود: خراسان به عنوان مهد فرهنگ ایران مطرح است که بزرگانی را در گذشته و عصر حاضر در خود پرورانده است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در این دیدار دکتر محمد رضا شفیعی کدکنی را به عنوان یکی از برجسته ترین شخصیت های علمی و ادبی قرن حاضر و افتخار خراسان و ایران بر شمرد.
سید سعید سرابی با ارائه گزارشی از رویداد فرهنگی مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017 گفت: این رویداد فرصتی برای برنامه ریزی های زیربنایی و توسعه فرهنگی مشهد است.
دکتر محمد جعفر یاحقی نیز در این مراسم به نقش و جایگاه دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی در ادبیات معاصر ایران اشاره کرد و افزود: باید قدر مفاخر خود به ویژه مفاخر معاصر را بدانیم و فرهنگ و هنر این مرز و بوم را به اندیشه ها و دغدغه های آنها پیوند دهیم.
دکتر محمد رضا شفیعی کدکنی در این دیدار گفت: باید به شخصیت هایی که عمر خود را در راه فرهنگ و ادب این مرز و بوم صرف کرده اند با ثبت آثار و تالیفاتشان ادای دین کنیم.
وی افزود: شخصیت های برجسته علمی و مذهبی بسیار در خراسان رضوی و مشهد وجود دارند که در حوزه علم و کتابت کم نظیر بوده اند، اما شناخته شده نیستند لذا این شخصیت ها باید شناسایی و به مردم معرفی شوند و آثار مکتوب و شفاهی آنان چاپ و ثبت گردد.
وی با تاکید بر پاسداشت زبان فارسی، اظهار کرد: غنای این زبان آنقدر زیاد است که نمی توان دورنمایی برای آن در نظر گرفت، زبانی که در برخی کشورهای همسایه تبلیغ می شود 2 یا سه نسل دیگر دوام نخواهد داشت.
در این دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نشان مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017 را به دکتر محمد رضا شفیعی کدکنی اهدا کرد.
محمدرضا شفیعی کدکنی از شاعران معاصر و برجسته ایران است که در نقد شعر و ادب فارسی نیز جایگاه بلند دارد.
سبک و شیوه ویژه آفریننده آثاری چون 'شاعر آیینه ها' و 'زمزمه ها' سبب شده است اهالی شعر و ادب فارسی، شفیعی کدکنی را شاعری پیشرو به شمار آورند.
شفیعی کدکنی سال 1318 در کدکن از روستاهای قدیمی بین نیشابور و تربت حیدریه به دنیا آمد و تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در مشهد گذراند، سپس وارد دانشکده ادبیات دانشگاه مشهد شد و مدرک کارشناسی این رشته را از دانشگاه مشهد و مدرک دکترای آن را از دانشگاه تهران دریافت کرد.
7505 / 6053 خبرنگار: ندا جواهرفر ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم

انتهای پیام /*

نظر شما