شناسهٔ خبر: 21357213 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خرداد | لینک خبر

شهروندان آمریکایی از وزارت امنیت داخلی شکایت کردند

صاحب‌خبر -
خرداد:ده شهروند و یک فرد مقیم آمریکا از وزارت امنیت داخلی این کشور به دلیل تفتیش تلفن ها و لپ تاپ هایشان در حین مسافرت شکایت کردند.

به گزارش خرداد،ایرنا به نقل از رویترز، شاکیان گفته اند که تفتیش و مصادره طولانی مدت وسایل الکترونیکی آنها ناقض قوانین حریم خصوصی و آزادی بیان و خلاف قانون اساسی آمریکا است. این شکایت در ایالت ماساچوست ارائه شده است. 
آژانس گمرکات و گشت مرزی آمریکا در ماه آوریل در گزارشی اعلام کرده بود که تفتیش ها و بازرسی ها در سال مالی 2015 حدود هشت هزار و پانصد مورد بوده و در سال مالی 2016 به 19 هزار مورد رسیده است. این آژانس در نیمه اول سال 2017 حدود 15 هزار مورد تفتیش و بازرسی انجام داده است.
در میان این شاکیان یک بازنشسته ارتش، یک مهندس ناسا، دو روزنامه نگار و یک برنامه نویس رایانه دیده می شود. «بنیاد مرزها الکترونیک» و «اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا» گفته اند شماری از کسانی که از وزارت امنیت داخلی شکایت کرده اند، مسلمان یا جزو اقیلت ها هستند. 
بازرسی لوازم الکترونیکی آمریکایی ها به حکم رسمی از مراجع مربوطه نیاز دارد. اما مقامات فدرال برای تفتیش ها در یکصد مایلی (160 کیلومتری) مرزها نیازی به حکم ندارند.
با روی کار آمدن دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا فشارها علیه مهاجران و پناجویان افزایش یافته است. 
در خبری دیگر در همین راستا، وزارت خارجه آمریکا از امروز صدور برخی انواع روادید برای بعضی شهروندان کامبوج، ارتیره، گینه و سیرالئون را متوقف می کند زیرا این کشورها شهروندان خود را که آمریکا می خواهد دیپورت کند، نمی پذیرند. 
به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، وزارت خارجه آمریکا این سیاست های جدید را روز سه شنبه در تماس های کابلی محرمانه با سفارتخانه های این کشور اعلام کرد. رویترز متن این تماس ها را رویت کرده است.
این تازه ترین تلاش های دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای مقابله با مهاجران غیرقانونی در این کشور است.
در دستوری که رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا به مقام های کنسولی این کشور در سراسر دنیا فرستاده، آمده است که این چهار کشور پذیرش شهروندانی را که از آمریکا دیپورت شده اند «بنا به دلایل غیرمنطقی به تاخیر انداخته یا رد کرده اند.»
وزارت خارجه آمریکا گفته که اگر افراد دیپورت شده در این کشورها پذیرفته شوند، ممنوعیت صدور روادید برای شهروندانشان برداشته می شود.
این محدودیت ها از کشوری به کشور دیگر فرق می کند. شدیدترین محدودیت ها علیه اریتره وضع شده است. از این پس، روادید تجاری و توریستی برای شهروندانی که از اریتره درخواست خود را ارائه می کنند، صادر نخواهد شد.
در مورد گینه، روادید توریستی، تجاری و دانشجویی را برای مقامات دولتی و اقوام درجه یک آنها که از داخل کشور درخواست داده باشند، صادر نمی کند.
در کامبوج نیز کارمندان وزارت خارجه که در رده مدیرکلی یا بالاتری هستند، خود و خانواده هایشان برخی روادید شخصی صادر نمی شود.
سفارت آمریکا در سیرالئون هم برای مقامات وزارت خارجه و مهاجرت روادید توریستی و تجاری صادر نمی کند.
به گزارش ایرنا، فرمان مهاجرتی قبلی ترامپ صدور روادید برای اتباع کشورهای ایران، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن و همچنین پذیرش پناهجویان را محدود می کند.‏
دیوان عالی آمریکا قرار است از 10 اکتبر سال جاری؛ فرمان ضد مهاجرتی ترامپ را مورد بررسی قرار داده و درباره منع یا برداشتن ممنوعیت اجرای بخش هایی از آن تصمیم گیری کند.

نظر شما