شناسهٔ خبر: 21357092 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی‌:

رفتارهای خلاف بانک‌ها سبب گسترش ربا شده است

صاحب‌خبر -
 

مفسر قرآن و مرجع تقلید شیعه با انتقاد شدید از رفتار بانک‌ها در دور زدن قوانین شرعی اسلامی‌تاکید کردندکه این رفتارهای خلاف سبب گسترش ربا در جامعه شده است و فاصله میان فقیر و غنی را روز به‌روز بیشتر می‌کند.
به گزارش ایسنا، آیت‌الله‌العظمی ‌ناصر مکارم شیرازی دیروز در آغاز درس خارج در مسجد اعظم قم با اشاره به روایتی از پیامبر(ص) گفتند: دو پیشگویی در کلام پیامبر(ص) وجود دارد که فرمودند: “زمانی بر مردم خواهد آمد که مردم دنبال کسب مال از هر راهی چه حرام و چه حلال هستند”، همچنین فرمودند: “زمانی بر مردم خواهد آمد که همه رباخوار خواهند شد و اگر رباخوار هم نباشند، غبار رباخواری بر دامان آنان خواهد نشست”.
اکنون ما گرفتار رباخواری هستیم. وقتی انقلاب پیروز شد عالمان به فکر افتادند برنامه‌های نامشروع حکومت طاغوت عوض شود که از جمله نظام بانکداری اسلامی‌بود و برنامه بانک بدون ربا نیز نوشته شد‌.
این مرجع تقلید ادامه دادند: با هشت عقد اسلامی‌می‌توانیم سود بدون ربا داشته باشیم و اگر به این هشت عقد اسلامی‌عمل می‌شد چرخ اقتصاد کشور راه می‌افتاد ولی چیزی از انقلاب نگذشت که بانکداران سودجو این قوانین را دور زدند.
این بانک‌ها با فاکتورهای صوری و روش‌های دیگر این قوانین اسلامی‌را دور زدند و حلال را حرام کردند و سودها به صورت ربا درآمد و سبب آلودگی مردم به ربا شد. عجیب این که برخی این پول‌ها را می‌گرفتند و به زیارت هم می‌رفتند و کسانی که رباخوار هم نیستند غبار ربا بر روی آنان نشسته است.
ایشان با اشاره به دیگر مشکلات بانکداری تاکید کردند: مهلت دادن به شخص معذور از امور قرآنی است که بانک‌ها باید آن را رعایت کنند، ولی بانک‌ها کاری به عسرت و تنگی فرد ندارند و در هر صورت پول و سود خود را دریافت می‌کنند.مشکل دیگر جریمه دیرکرد است‌.البته اگر کسی ذوعسره نباشد و بدهی مالی را ندهد، می‌توان او را جریمه کرد، ولی حاکم شرع باید جریمه کند و جریمه وارد بیت‌المال شود نه این که بانک این تاخیر را دریافت کند.
آیت‌الله العظمی‌ مکارم شیرازی با بیان این که تا این وضع اصلاح نشود داد مردم بلند است و اقتصاد هم درست نخواهد شد، تاکید کردند: با این روند افراد پولدار، پولدارتر و افراد فقیر هم فقیرتر خواهند شد.
از خدا بخواهیم اگر همه هم ربا خوردند ما نخوریم و اگر همه بیراهه رفتند‌، نباید از تنهایی در مسیر درست بترسیم و باید راه درست خود را برویم.
این مرجع تقلید همچنین به مساله میانمار اشاره و تصریح کردند: در میانمار مسلمانان را می‌کشند و آنان را از خانه بیرون می‌ریزند و ترک وطن می‌دهند و این مناظر رقت بار را ایجاد کرده‌اند، اما مدعیان حقوق بشردر سکوتند‌.

نظر شما