شناسهٔ خبر: 21356748 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

صحبتهای عجیب رویانیان در رادیو:

ژوزه از ایران فرار کرد و حالا ۷ میلیارد تومان می خواهد!/ من مسئول کسر شش امتیاز از پرسپولیس نیستم

باز هم یک پرونده بین المللی دیگر برای یکی از مهم ترین باشگاه های فوتبال ایران دردسر ساز شده است. پرونده ای قدیمی و البته معروف به نام پرونده مانوئل ژوزه.

صاحب‌خبر -

العالم _ ایران / ورزشی

از اول هم بازنده پرونده سرمربی پرتغالی سابق پرسپولیس مشخص بود. قرارداد با مانوئل ژوزه در دوران مدیریت محمد رویانیان بسته شد. مدیرعامل پر سر و صدا و البته پر مدعای پرسپولیس. کسی که می خواست از برند پرسپولیس، حسابی به نفع باشگاه استفاده کند. از تاسیس دانشگاه پرسپولیس تا کارخانه نوشابه سازی تا گرفتن هواپیمای اختصاصی و بستن قراردادهای سنگین با بازیکنان پرسپولیس و دادن حواله های خودروهای وارداتی بدون تعرفه و ماجرای کارت سوخت! حالا پرسپولیس در وضعیتی است که بسیاری از قراردادهایی که در دوران حضور رویانیان بسته شده جزو بدهی های باشگاه و محکومیت های کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال است. آنها که داخلی بودند، دستشان به جایی بند نیست اما خارجی ها، به فیفا شکایت کرده اند و یکی شان مثل جناب ژوزه برنده شده! نه تنها ژوزه بلکه دستیارانش هم توانسته اند پرسپولیس را محکوم کنند. حدود ۲ و نیم میلیارد تومان دستیاران ژوزه پرسپولیس را محکوم کرده اند و خود ژوزه با مبلغی نزدیک به ۷ میلیارد تومان، می خواهد. کار به دادگاه بین المللی ورزش کشید و احکام به نفع دستیاران صادر و پولشان هم پرداخت شد اما علی اکبر طاهری دوشنبه همین هفته خبر داد که حکم به نفع ژوزه هم صادر شده است. کارشناسان حقوقی هم می گویند اگر در یک مدت زمان کوتاه، پرسپولیس طلب ژوزه را ندهد اول به کسر شش امتیاز و بعد در صورت عدم پرداخت در مهلت تعیین شده دوم، به سقوط به لیگ دسته پایین تر هم محکوم خواهد شد. باشگاه پرسپولیس از قبل فکر این ماجرا را کرده بود و به همین دلیل فراخوان داد تا طرفداران به حساب پرسپولیس پول واریز کنند. حدود ۸۰۰ میلیون تومان هم پرداخت شده اما تا ۷ میلیارد ژوزه فاصله زیادی است. محمد رویانیان چند روز پیش با رادیو ایران مصاحبه مفصلی در باره پرونده ژوزه داشت. این مصاحبه را بخوانید:

 

آقای رویانیان، از ماجراهای پرسپولیس و مانوئل ژوزه که خبر دارید،  از سال ۹۱ تا الان داستان مانوئل ژوزه پنج سال به طول انجامیده است...

البته در این پنج سال چندین مدیر به پرسپولیس آمده اند اما الان با من صحبت می کنید.

 

خب شما ژوزه را به پرسپولیس آوردید...

اینکه گفته می شود من مانوئل ژوزه را آورده ام، باید بگویم که من علی دایی را هم آوردم. آقای ژوزه بر اساس رأی فنی توسط ۲۲ نفر از پیشکسوتان پرسپولیس انتخاب شد که این خرد جمعی درست بود زیرا ایشان در جایگاه بالایی قرار داشتند و در آفریقا در طول ۱۲ سال ۲۳ جام گرفته بود؛ یعنی در بعضی سالها دو سه تا جام گرفت و حتی در قاره اروپا هم جام گرفته بود و مربی واقعاً قدرتمندی بود.

 

 از بین چه گزینه هایی به مانوئل ژوزه رسیدید؟

از بین چهار گزینه متسو، کالدرون، ژوزه و علی دایی که پیشنهاد دادیم، انتخاب پیشکسوتان مانوئل ژوزه بود. آقایان به خاطر موضوع حمید استیلی و نتایجی که او پرسپولیس گرفته بود با انتخاب مربی ایرانی مخالف بودند و بر انتخاب مربی خارجی تأکید داشتند. از بین سه گزینه دیگر، رأی اکثریت به انتخاب آقای ژوزه بود. پیشکسوتانی که با اجماع و پس از بررسی کارنامه مربیان این انتخاب را انجام دادند عبارت بودند از آقایان پروین، افشین پیروانی، کارگر، فنونی زاده، جاسمیان، وطنخواه، رهبری فر، خوردبین، عربشاهی و .. من هم مدیرعامل فوتبالی نبودم. بهرحال ایشان را آوردیم اما موفق نبودند یعنی نگذاشتند که موفق شود.

 
چه کسانی نگذاشتند مانوئل ژوزه موفق شود؟

اتفاقاتی که خود شما هم اطلاع دارید و اگر هم جستجو کنید، متوجه می شوید که چه کسی با ایشان درگیر بود، بیانیه ای که آقای کی روش داد، یکی دو بازیکن با مربی درگیر شدند و باعث ایجاد اختلافاتی شد، و خلاصه یکسری اتفاقاتی افتاد که شاید بازگو کردن آنها توسط من زیاد خوشایند نیست و شاید هم الان موقع بازگو کردنش آن نباشد.

 

 اما الان پرسپولیس در خطر کسر ۶ امتیاز قرار دارد، این مهم نیست؟

 الان پنج سال است که می گویند.مگر امتیاز کم شده؟

 

 خب روندش در حال رسیدگی است و ممکن است هر لحظه شش امتیاز از پرسپولیس کم شود...

 بعد از من چند مدیر آمده است این کسر امتیاز فقط باید شامل من شود؟ یعنی چون من آن زمان مدیرعامل بوده ام و با ژوزه قرارداد بسته ام و اگر شش امتیاز کم شود، من باید پاسخ بدهم؟ بعد از من این همه مدیر آمده...

 

 قبول دارید قرارداد ژوزه قرارداد پر ابهامی بود؟

 اینکه گفته می شود که قرارداد دارای ابهام است، منظور چیست؟ مثلاً کسی دزدی کرده یا کار خلافی انجام داده است. منظور از ابهام چیست. الان دو سال است که می گویند که پرسپولیس در خطر کسر امتیاز قرار دارد. مسئله ژوزه یک مسئله نخ نما شده که مدام آن را مطرح می کنند. قرارداد حامی مالی پیامکی را که من آوردم و در این یک سال و نیم حدود ۹۰ میلیارد برای باشگاه درآمد داشته و هواداران پول واریز کرده اند. خب از آن پول بدهی ژوزه را بدهند.

 

پرسپولیس بدهی های دیگری هم دارد آقای رویانیان...

بله، البته بدهی های دیگری هم در باشگاه هست. نکته ای که الان می خواهم به آن اشاره کنم این است که آقای دایی گفته بودند که شما ۳۰۰ میلیون مالیات را پرداخت کنید تا با هم توافق کنیم اما این کار را انجام ندادند تا اینکه این مبلغ به ۳ میلیارد و پانصد میلیون تومان رسیده و ده برابر شده است.

 

ما درباره ژوزه در حال گفت و گو هستیم...

نه بگذارید من بگویم،  ماجرای علی دایی هم مهم است. قرارداد ۳۰۰ میلیون تومانی شده سه و نیم میلیارد تومان؟؟ آیا این مهم نیست؟ مسئله ای که خواهش می کنم هواداران به آن توجه کنند این است که نوع برخوردها خیلی مهم است. وقتی من از باشگاه رفتم مسئولیت از من برداشته شده و مسئول بعدی مسئولیت همه چیز را بر عهده دارد. یعنی مسئول بعدی مسئول حقوق و امتیازهای باشگاه است و هم مسئول پاسخگویی قراردادهای منعقد شده از قبل است. مثلاً قرارداد آقای برانکو را در نظر بگیرید؛ اگر مسئول دیگری هم بیاید باید به این قرارداد پایبند باشد. آقای کفاشیان با کی روش قرارداد بست و وقتی هم آقای تاج آمد به این قرارداد احترام گذاشت. نمی شود غیرمسئولانه برخورد کرد. الان پنج سال است که از پرسپولیس رفته ام، هنوز هم هر اتفاقی می افتد می گویند رویانیان. قبول ندارید؟

 

 اما در زمان مدیریت شما اتفاق های دیگری هم افتاده است...

 ببینید، الان به من می گویید فقط درباره ژوزه می خواهید سوال کنید اما من مسئله علی دایی را به این دلیل مثال زدم که بگویم مسئله ایشان با ۳۰۰ میلیون تومان قابل حل بود. یا در مورد وینگادا، بنده ۴۷۰ هزار دلار پول دادم. آقای ژوزه زمانی که از پرسپولیس رفت، طبق حکم اولیه فیفا ۳۰۰ هزار یورو از ما طلبکار بودند که معادل ۳۷۵ هزار دلار می شود. حرف من این است که برای وینگادا ۴۷۰ هزار دلار پول دادم کسی را هم محکوم نکردم، اما آقای ژوزه را که ۳۷۵ هزار دلار بود پرداخت نکردند و کار به اینجا کشیده شد. اگر کار را به اینجا نمی کشیدند، اگر چند سال جریمه نمی خورد، .... من که دیگر رأس باشگاه نبودم که بخواهم دفاع کنم؛ آقایان مدیران بعدی بودند که باید دفاع می کردند. فرض کنید من در انتخاب ایشان اشتباه کردم. من یک اشتباه کردم اما آقایان هم باید جلوی اشتباه را می گرفتند هم از پرونده دفاع می کردند نه اینکه دو سه سال این پرونده را رها کنند.

 

پرونده رها شده، درست مثل پرونده های دیگری که در پرسپولیس رها شده است...

از نظر ما و از نظر قانون ژوزه باید پولی را که از ما گرفته بودند پس می دادند زیرا ایشان بدون اجازه ما را ترک کردند، فرار کردند، استنکاف کردند، وقتی به ایران برگشت به ایشان گفتم باید حرفهای کمیته فنی را بشنوید بعد سر تمرین بروید اما می خواستند بدون اجازه سر تمرین بروند، من به ایشان گفتم نباید به پرتغال بروی، اما ایشان رفت. به ایشان گفتم حق بیانیه دادن علیه تیم ملی را ندارید اما ایشان بیانیه داد. ما در حال مذاکره با ایشان بودیم اما ایشان شبانه به سفارت پرتغال رفتند و راهی پرتغال شدند.

 

 چرا با توجه به اینکه ژوزه شبانه به سفارت پرتغال رفت و استنکاف کرد و علیه کی روش بیانیه داد، چرا قرارداد با ایشان آنقدر محکم بسته نشده بود که فیفا و دادگاه بین المللی ورزش ما را محکوم نکند؟

واقعیت این است که در میانه راه با ایشان به مشکل خوردیم و به این نتیجه رسیدیم که با این روند ایشان نمی تواند به کار خود ادامه دهد. تنها راه چاره را در این دیدیم که ایشان را یک سالی نگه داریم که این مسئله هم عواقبی برای پرسپولیس در پی داشت و باعث آزردگی هواداران می شد. دیگر بیش از این نمی شد ریسک کرد. با این همه یک نیم فصل ایشان را حفظ کردیم. هفته پنجم خاطرم هست که آقای عابدینی در برنامه نود مصاحبه کردند و گفتند که باید ایشان را برکنار کنیم؛ خب، وقتی می خواهید مربی را برکنار کنید باید حق و حقوق ایشان را پرداخت کنید. ایشان خواسته یا ناخواسته دو سه کار خلاف قرارداد انجام داد. بیانیه ای علیه تیم ملی و کی روش داد و مصاحبه کرد که بنده تأکید کرده بودم این کار را انجام ندهد. از حضور در کمیته فنی باشگاه استنکاف کرد. در آخر هم در حین مذاکره برای توافق بر سر قطع همکاری، توسط بعضی آقایان از هتل به سفارت پرتغال می روند و از آنجا بدون اطلاع ما به کشورش برمی گردد. ما این مسئله را بلافاصله به فیفا گزارش کردیم که ایشان استنکاف کرده و برخلاف قرارداد عمل کرده و بدون اینکه ما به ایشان گفته باشیم که دیگر سرمربی تیم نیستند، ایشان مسئولیت خود را ترک کرده اند. ایشان همه پول قراردادش را می خواست. ما هم تلاش می کردیم که او را محکوم کنیم.

 

شما در زمان انعقاد قرارداد باید مشخص می کردید که ایشان در هر مقطعی که از باشگاه جدا و اخراج شدند، چه مبلغی به ایشان می رسد. احتمالاً شما هم قرارداد را باز گذاشته اید و گفته اید که هر وقت ایشان از تیم جدا شوند، همه مبلغ را پرداخت می کنید که ایشان هم همه مبلغ قرارداد را مطالبه کرده اند. الان خود ژوزه ۷ میلیارد تومان طلب دارد و به دستیارانش هم باید مبلغ دو میلیارد و پانصد میلیون تومان پرداخت شود. و الان هم باشگاه دست به دامان هواداران شده تا بتواند این بدهی را پرداخت کند. معلوم است که از پول هوادار، ۱۰ میلیارد تومان جمع نمی شود...

آقای ژوزه موقع ترک باشگاه مبلغی حدود ۳۷۵ هزار دلار از پرسپولیس طلب داشتند اما جرایم مربوط به عدم پیگیری و عدم پرداخت مطالبات ایشان لحاظ می شود، باعث شده تا این مبلغ سنگین بدهی روی دست باشگاه بماند. حرف من این است که ما چهار سال پیش با ایشان قطع همکاری کردیم و من در این چهار سال در باشگاه نبودم. پرسپولیس هم متعلق به دولت است و کارهای حقوقی این باشگاه باید از همان طریق پیگیری شود. چرا پس از من این اتفاق نیفتاد؟ بروید دنبال این ماجرا.

 

آقای رویانیان وقتی به باشگاه پرسپولیس آمدید، بدهی های قبلی این باشگاه را تسویه کردید؟

بدهی آقای وینگادا به مبلغ ۴۷۰ هزار دلار و چند بازیکن را تسویه کردیم. چند بازیکن داخلی هم تسویه کردیم که سالیانه تقریباً حدود ۹۰۰ میلیون تا یک میلیارد از بدهی های داخلی را تسویه کردیم.

 

مدیریت فعلی باشگاه پرسپولیس اعتقاد دارند در دوره شما بدهی های زیادی به جا گذاشته و خیلی از بدهی های باشگاه از دوره شما نشأت گرفته است...

متأسفانه برخورد سیاسی با من شد و هر کسی هم یک عدد و رقمی را گفت که من هم به خاطر آن شکایت کردم که چرا بدون حسابرسی و بررسی این ارقام را اعلام کردند. خودم چندی پیش با اصرار دوستان شکایت از آقای خادم را پس گرفتم. بعداً در سازمان حسابرسی کل کشور مشخص شد که این اعداد و ارقام مبنای درستی نداشته است. در حال حاضر این اعداد و ارقام مشخص و معلوم است و متأسفانه برخی از مدیران سابق پرسپولیس هم پرونده هایی در این زمینه دارند.

 

قرارداد آقای ژوزه متمم داشت فکر می کنیم، حتی بر اساس این متمم پرسپولیس محکوم شده است...

من از یک سال پیش تلاش کردم و این چند روز هم سعی کردم که با معاون حقوقی و مسئولان باشگاه تماس بگیرم که توضیحاتی به آنها ارائه بدهم که مبهم حرف نزنیم و مستندات من را هم مطالعه کنند. حتی فیفا اعلام کرده بود که آقای ژوزه مدعی شده که پرسپولیس او را اخراج کرده و اگر باشگاه مستندات و دفاعیاتی در این زمینه دارد ارائه کند. من در آن زمان از پرسپولیس رفته بودم اما وکیل و مسئول حقوقی را به باشگاه فرستادم اما هیچ کس در باشگاه این مسئله را جدی نگرفت. اگر ما با مانوئل ژوزه قرارداد بسته ایم که خوب بود مسئولین باشگاه یک جلسه هم با ما برگزار می کردند تا صحبت های ما را می شنیدند.

 

می گویند ۱۰۰۰ صفحه لایحه و دفاعیه نوشته اند، اما پرسپولیس محکوم شده است...

من هم سوالم این است آیا نمی توانستند از من یک سوال بپرسند و مشاوره ای از من بگیرند؟ حالا هم نگران کسر شش امتیاز هستند؟

نود

نظر شما